Torka mat

Torkskåp

Är det nån som prövat torkskåp sådana som finns i tvättstugor dom har väll termostat som går att ställa från 30 grader och upp.
 
Det var ju en bra idé. Fast i de flesta torkrum/torkskåp jag har varit i har det var väldigt fuktigt, men det beror väl mest på att man torkat fuktig tvätt där.

Ska kanske testa nästa gång jag torkar mat (nu står det en laddning i ugnen, men det känns ganska onödigt att ha så mkt mat så länge i ugnen.

Testa och säg hur det gick!
 
Är det nån som prövat torkskåp sådana som finns i tvättstugor dom har väll termostat som går att ställa från 30 grader och upp.

Ja, och det funkar alldeles utmärkt.
Ett problem är dock att de flesta är konstruerade så att varmluft sprutas in uppifrån och att luften även sugs ut högst upp. Det gör att om man lägger in en plåt på översta "våningen" så blir det ingen större luftomsättning under. Så övre våningen torkar klart snabbare än de under.

Alltså är det bra att torka större saker på ett hönsnät högst upp så att det kommer ner luft och så torkar man det som inte behöver så hög temperatur längst ner.
 
Senast ändrad:
Är det nån som prövat torkskåp sådana som finns i tvättstugor dom har väll termostat som går att ställa från 30 grader och upp.

Jag fick tag i ett värme/fläktpaket till ett torkskåp och ett överskåp till en kyl. fläktpaketet monterade jag under skåpet, resultatet ett minitorkskåp som fungerade fantastiskt bra. Enda problemet var att förvara det:)

Så prova du i din tvättstuga!
 
Är det ett måste att värma torkat kött till 100% före ätandet?

Jag kikar runt lite efter tips på saker som kan tillagas med mycket varmt vatten från termos och dra en stund nämligen. Jao, och samtidigt vara lätta och ha lång hållbarhet då...

Nästa fråga, om man lägger torkad färs i plastpåse och suger ut den mesta luften o knyter igen. Hur kan den bli blötare om man lägger påsen en tid i frysen och sedan tar ut den, än om man låter den ligga i skafferiet? Är det fukt i luft i påsen måste den ju rimligtvis fukta upp köttet även i glasburk/påse m.m. i skafferi efter nån månad.
 
Är det ett måste att värma torkat kött till 100% före ätandet?

Jag kikar runt lite efter tips på saker som kan tillagas med mycket varmt vatten från termos och dra en stund nämligen. Jao, och samtidigt vara lätta och ha lång hållbarhet då...

Nästa fråga, om man lägger torkad färs i plastpåse och suger ut den mesta luften o knyter igen. Hur kan den bli blötare om man lägger påsen en tid i frysen och sedan tar ut den, än om man låter den ligga i skafferiet? Är det fukt i luft i påsen måste den ju rimligtvis fukta upp köttet även i glasburk/påse m.m. i skafferi efter nån månad.

Det funkar utmärkt att lägga allt i termos på morgonen, hälla på hetvatten och avnjuta till lunch. Mer tillagning än så behövs inte.

Frysfrågan: Kall luft kan hålla mindre fukt än varm. När man då fryser ner kommer fukt att falla ut och kristalliseras. När man sen värmer det kommer det att bli små små pölar här och där som sugs upp av den närmsta maten som då blir kletig, med risk att den blir dålig. Om man inte fryser ner maten så håller sig fukten kvar jämnt fördelad istället.
 
Bra bok

Anita Forssells bok "Friluftsmat" har kommit i omarbetad nyutgåva. Massor med tips om hur man torkar mat och vad som lämpar sig.

ISBN10: 9151851911
ISBN13: 9789151851914
 
fusk med rökning

Ja, eller hur. Att man röker mat var ju från början för att den skulle bli hållbar. Det är så in i helsicke mycket fett att du säkert inte får ned vikter mycket heller tyvärr. Jag har själv haft med bacon i orginalförpackningen och den har smakat bra även efter ett par dygn sommartid.
Akta er bara för att köpa fuskbacon. Med andra ord de flesta i kyldisken på den normala mataffären. Rökning är en dyr tillverkningsprosses, alltså görs bacon oftast nuförtiden i en väldigt kemisk process som inbegriper tumling med fosfater, tillsatas av rökarom, och tilllagning i mikrovågsugn e dyl. Allt enligt boken "den hemlige kocken".

Sen jag läste den boken läser jag alltidpå innehållsförteckningen på på produkter jag förväntar mig är rökta, oftast står det rökarom - alltså är de inte rökta...
Personligen känner jag mig alltid lurad och undviker sådana produkter, men även om man inte bryr sig om sådant kvarstår fakta:
Produkten är inte hållbar som en rökt produkt!

Lycka till på jakten efter rökt bacon! Bor du i Uppsala är det lokala märket för charkprodukters bacon rökt på riktigt. annars har jag inte hittat många.

/Mananne
 
Torka mat i torkrummet

Jag testade att torka mat i torkrummet hemma.

Delade en lök i tre lika stora delar (det blev ca 33 g färdighackad lök per tallrik). Sen ställde jag en tallrik i ugnen med så låg värme (ca 50 grader) som möjligt, en tallrik i torkrummet där jag slog på hygro-torken (den går ca 3 timmar tror jag) och så en tallrik i solskenet i vardagsrummet.

Efter natten var löken i vardagsrummet knappt mindre fuktig, löken i torkrummet var torr och löken i ugnen nästan torr (den var helt torr efter att ha stått fram ett dygn till).

Det verkade alltså funka rktigt bra att torka i torkrummet. Antar också att jag skulle kunna torka en mkt större mängd mat där utan att resultatet påverkades nämvärt. Jag tycker att det stora problemet med ugnen är att det får plats så lite mat när det ska torkas.

Tyvärr orkade jag inte väga och greja efteråt så det blev inga tjusiga procentsiffror som resultat.
 
I en allmän tvättstuga kan jag dock tänka mig att det kan ge upphov till tvättstugebråk om hela torkrummet lujtar lök när nästa tvättare kommer
 
En tredjedels lök gav ingen nämnvärd löklukt. jag tror att det skulle funka fint att torka ganska mkt mat där över natten. Själv glömde jag ju att hämta löken på morgonen, det var nog värre, men ingen har klagat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...