Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

Jag förstår inte problemet. En skridskoåkare befinner sig på samma is som en enduro-åkare. Skridskoåkaren stör sig på enduro-åkaren. Bägge har lika mycket "rätt" att vara där. Varför ska då skridskoåkaren kunna tvinga bort enduro-åkaren? Om något ska väl skridskoåkaren ta sitt pick och pack och leta efter en tystare plats.

Låt mig säga så här kommer jag till en sjö och ser ett gäng med cross åkare ja då drar jag där ifrån.
Då skulle det var bra om crossåkaren kunde göra samma sak om han ser hela sjön är full med helt vanliga familjer. Gör han inte det ja då tycker jag han är dum i huvudet.

däremot vet jag att många utövare av motorsport är minst lika intresserade av friluftsliv. skillnaden mellan att packa en liten ryggsäck med fika och cykla iväg på småvägar/stigar på sin mountainbike, pandla längs nån å, skida nån mil är inte så vansinnigt stor mot att ta en sväng med sin enduro, innan man hittar en trevlig plats att göra strandhugg vid.

Nu har du ju inte skrivit var du åker som enduro åkare men om ni håller er där ni får vara så får ni åka hur mycket ni vill, dock med den skillnaden att ni släpper ut mer avgaser hur fin moppe du än har. Men nu är det så att många av er inte verkar veta vad barmarkåkning innebär, eftersom spår av enduro, cross och fyrhjulig är rättså frekventa i naturen.
Och där har vi ett mer reallivat problem som gör att motorfordon faktiskt blir portade från vissa sjöar. Era dubbar gör isarna oåkbara om crossarna åker mycket på samma sjö.
Och i allemansrätten så står det att allmänheten skall ha tillgång till naturen så därför får ni inte vistas där bra skridsko isar finnes. Att det blivit så får ni som vill åka cross och sköter på era kollegor som har problem med att hissen inte går hela vägen upp så att säga.
I många fall så har han på crossen svårt att anpassa sig och antagligen därför mindre omtyckt.
 
Varför är han dum i huvudet?
Han har precis lika stor rätt att vara där som alla "helt vanliga familjer" och stör sig inte på deras närvaro. Den enda som har ett problem är du, således borde problemet lösas om du sitter hemma hela dagarna istället.
Allemansrätten gäller så vitt jag vet för samtliga, även crossförare.
I närheten av där jag bor har militären hägnat in en massa skog&mark, kan jag polisanmäla dem? Jag ska ju faktiskt ha rätt till naturen!!
 
Det hela handlar väl om respekt för andra människor.

Det är precis samma om man tar med sig sin "bergsprängare" och går till badplatsen och spelar musik i maxvolym. Det är ju knappast olagligt men hundratals personer kommer att bli djävligt förbannade.

Rökare som röker precis innan de går in i affären eller in i bussen. Varför kan de inte släcka ciggen 30 sekunder innan de går in. 10 djupa andetag minskar röken inomhus kopiöst mycket.

Det hela handlar om att respektera sina medmänniskor.

En person på crossen kan utan tvekan "störa" hundratals personer. Har han rätt till det eller inte???
 

Bilagor

  • IMG_5648_besk.jpg
    IMG_5648_besk.jpg
    15.8 KB · Visningar: 401
Låt mig säga så här kommer jag till en sjö och ser ett gäng med cross åkare ja då drar jag där ifrån.
Då skulle det var bra om crossåkaren kunde göra samma sak om han ser hela sjön är full med helt vanliga familjer. Gör han inte det ja då tycker jag han är dum i huvudet..

det är väl inte så att jag direkt stör mig, men jag som gillar att simma långt skulle ibland tycka att det vore skönt att slippa det ganska intensiva tryck av motordrivna fritidsbåtar som alltid är i närhetn av badstränder osv. om jag tillämpar din argumentation, på det här området, ska jag alltså kunna simma ut och lägga beslag på halva sjön och hävda att motorbåtsägarna är dumma i huvudet?


Nu har du ju inte skrivit var du åker som enduro åkare men om ni håller er där ni får vara så får ni åka hur mycket ni vill, dock med den skillnaden att ni släpper ut mer avgaser hur fin moppe du än har. Men nu är det så att många av er inte verkar veta vad barmarkåkning innebär, eftersom spår av enduro, cross och fyrhjulig är rättså frekventa i naturen.
Och där har vi ett mer reallivat problem som gör att motorfordon faktiskt blir portade från vissa sjöar. Era dubbar gör isarna oåkbara om crossarna åker mycket på samma sjö.
Och i allemansrätten så står det att allmänheten skall ha tillgång till naturen så därför får ni inte vistas där bra skridsko isar finnes. Att det blivit så får ni som vill åka cross och sköter på era kollegor som har problem med att hissen inte går hela vägen upp så att säga.
I många fall så har han på crossen svårt att anpassa sig och antagligen därför mindre omtyckt.

enligt min mening handlar detta om att, vissa, ser rött och blir helt obstinata bara av att höra ljudet från ett motordrivet fordon.

med ditt inlägg kan man misstänka att du är en av dom.

det finns väl inga cross eller enduroåkare som kör så intensivt så att en hel is blir förstörd. jag har varit aktiv inom sporten i 20 år och har då aldrig mött någon som kör varv efter varv på en is. det är ungefär lika roligt som om ni långfärdsskridskoåkare skulle spola is på och åka runt i badkaret en halv dag. dom här cyklarna är varken konstruerade för eller skänker speciellt mycket glädje av att ligga och sträckköra på plan mark. tvärtom.

vadå portade? vem har utfört det förbudet? och med vilket lagligt stöd?

nu beror det helt på vad vi pratar om för områden. men är det långt in i landet, där det varken bor eller vistas speciellt mycket folk då åker jag med gott samvete i nån kraftledningsgata eller på nån redan uppkörd skogsmaskinväg. i en skog som tillhör nåt av dom stora bolagen. och det bryr mig inte i ryggen. så mycket dumt som jag har sett ute i skog och mark är dom där små nabbavtrycken ens värda att nämna i sammanhanget.

släpper ut avgaser... det är ju inte ens värt att kommentera i det här tidevarvet med människors hänsynslösa flackande med flyg osv
 
det är väl fullständigt självklart att man inte dundrar in med en cross bland massa folk, som bilden visar och det tror jag knappast har hänt någonstans, över huvudtaget, heller.
 
tompa_m och flanell, Ni skriver själva på ett rättså provocerande sätt men kan tydligen inte ta att man provocerar tillbaks.

Anledningen till att jag startade tråden är just för att två crossar brände rak igenom en folk massa som på bilden vidare upp i skogen. När några försökte stoppa dem för att berätta ett naturreservat börjar på andra sidan sjön. Men crossarna väjde snyggt undan för just dra vidare in i reservatet.

Jag har via denna tråd lärt mig att man får köra på isar men man måste anpassa sig efter miljö
och vad för natur som eventuellt kan bli stört (eget ansvar). Vissa sjöar har kommunerna förbjudit all eller vis trafik.
Detta fakta googla och se.

Sen att du flanell (trotts namnet) är så ball att du åker i skogen är ju bara pinsamt.

Och jag kan inte förstå att ni vart så upprörda över att någon skrev om respekt och etik. Kan det vara så att just ni saknar dessa två egenskaper och därför försvara bristen av dessa.

Eftersom det är lagligt att åka på de flesta isarna så borde det gå att samsas.

ps. det är också att om inte någon av er upplevt en sak så innebär det inte att andra inte gör det.
jag har vid flertalet tillfällen sett när ett gäng leker speedway bra länge på sjöar. Då har det varit gnäll kan jag lova. Och tråkiga isar efter.

Jo någon av er skrev om avundsjuka och jag tro att det är nästan rätt, frågan är bara vem som är avundsjuk på vem.

Tack och hej för mig
 
tompa_m och flanell, Ni skriver själva på ett rättså provocerande sätt men kan tydligen inte ta att man provocerar tillbaks.


Sen att du flanell (trotts namnet) är så ball att du åker i skogen är ju bara pinsamt.

Och jag kan inte förstå att ni vart så upprörda över att någon skrev om respekt och etik. Kan det vara så att just ni saknar dessa två egenskaper och därför försvara bristen av dessa.


Jo någon av er skrev om avundsjuka och jag tro att det är nästan rätt, frågan är bara vem som är avundsjuk på vem.

Tack och hej för mig


klart det handlar om avundsjuka, det vet ju alla, ja i alla fall bland oss killar som är lite "balla" och inte lekte med barbiedockor när vi växte upp, att exakt varenda pojkspoling drömmde om att få en cross.

vissa av oss var födda under en lycklig stjärna. andra fick bita ihop, men som med allt annat som kvävs, som hör barndommen till, kan det bubbla upp långt senare i livet. och då är det väl bra att prata om det och varför inte sätta ord på sina frustrationer och ge dom utrymme som här på ett intenetforum. ;)

tack själv!
 
Tja, provocera och provocera... Jag tycker du är den enda här som provocerar, men om du vill att jag ska börja så är väl ditt skriftspråk en bra start. Plus i kanten för osakliga argument och personangrepp får jag med va?

Jag kan nog hålla med om att jag saknar din moral&etik, vilket enligt dig är så fin och duktigt att den står över svensk lag. Därmed inte sagt att jag helt saknar moral&etik.
Du har sett att man åkt fram och tillbaka på samma ställe, jaha och? Varför skulle man inte ha rätten att göra det? För att du stör dig på oljudet?
Jag stör mig en hel del på en massa saker, både i staden och på landet men inte gnäller jag nämnvärt om det.

Väx upp människa!
 
Du kan kanske få ett plus för "osaklig argument" Men angående skriftspråk kan du kanske ha rätt.
Där för inget fullvärdigt personangrep. Men å andra sidan bör man ska inte kasta sten i glas hus.

Tillbaks till tråden Jag är inte med på vad du menar med "står över svensk lag"

Släpp det där med oljudet. Efter att hojarna lämnat sjön så var det inte mycket åkbar is kvar för ungar att spela hockey på.

Undra varför ni tycker att det så ok att lämna spår efter er?
Flanell skrev att han sket i om han lämnade nubb märken efter sig för att andra sabbade så mycket mer.
Tycker inte att det är så snyggt med långa vita spår på berghällarna efter motocrossar.

Ingen provokation.
 
Du kan kanske få ett plus för "osaklig argument" Men angående skriftspråk kan du kanske ha rätt.
Där för inget fullvärdigt personangrep. Men å andra sidan bör man ska inte kasta sten i glas hus.

Tillbaks till tråden Jag är inte med på vad du menar med "står över svensk lag"

Släpp det där med oljudet. Efter att hojarna lämnat sjön så var det inte mycket åkbar is kvar för ungar att spela hockey på.

Undra varför ni tycker att det så ok att lämna spår efter er?
Flanell skrev att han sket i om han lämnade nubb märken efter sig för att andra sabbade så mycket mer.
Tycker inte att det är så snyggt med långa vita spår på berghällarna efter motocrossar.

Ingen provokation.


såhär ere, om jag ska försöka besvar ditt inlägg lite seriöst.

jag är näst intill född och uppväxt ute i skogen. under flera år har jag bott där. inte bara i glesbyggden utan bokstavligt talat mitt ute i skogen, med 3km till närmsta granne.

jag har planterat plant som ung, försörjt mig genom fiske och försäljning av bär, närmsta släkten vigde hela sitt yrkesverksamma liv åt domänvärket, nuvarande sveaskog, och hade några av sina närmsta vänner bland renägande samer.

jag ska inte slå mig på bröstet och påstå att jag är nån extrem naturvårdare eller föredömlig miljövän. men totalt sett om man räknar ihop alla synder och gärningar vågar jag nog påstå att jag ligger på + jämfört med genomsnittet, när det gäller att skona klotet och dess resurser.

att jag precis som du har ett stort naturintresse är väl helt uppenbart.

det som stör mig, och alltid har gjort, det är när det ska komma någon grupp ur en helt annan miljö och börja mästra och tala om hur det ligger till. helt ok om man har på fötterna, men så är sällan fallet.

ofta är det nån super intellektuell, akademiker-stjärna, boende i storstan, som vet allt.

i mitt hus lyckades nästan en så´n få en annan granne vräkt. anledning? jo hon hade förvana att gå igenom husets grovsopor och ta vara på det som var användbart.

mig har han blängt på både när jag servade bilen på parkeringen och när jag tog hand om ett skrivbordsstativ i metall, från en container. med den där typiska "jaha-vad-är-det-där-för-pundare-blicken"

ibland brukar jag låta hunden skita långt uppe bakom ett buskage, där inte en människa satt sin fot och aldrig kommer att göra. naturligtvis hade han lyckats sett det och hade synpunkter.

om han kunde tänka lite längre än vad hans fördommar räcker skulle han inse att det är ganska vettigt att ta hand om ett metallstativ i en container. i ställe för att åka flera mil och besöka en stålgrossist för att köpa tre meter vinkeljärn, som det gått enorma resurser för att få fram och dit. bara för att sen använda några centimeter till ett litet fäste. vilket var vad jag skulle ha det till.

varför ska jag plocka upp hundskit, lägga det i en påse, som ska köras till en soptipp och där omhändertas med enorma resuser, när det redan ligger på bästa tänkbara plats, inte på något sätt ivägen för någon, däremot ett mycket tacksamt tillskott till den jord där den råkat hamna.

är det inte bättre att fullt användbara prylar, som nån ångetsdriven och förvirrad konsument tvingats slänga för att göra plats för nya onödiga inköp, tas om hand av en, kanske mindre bemedlad, granne. kvinnan jag nämde ovan. än att det inte bara ska förstöras utan också användas massa resurser för att göra det. i mina ögon gör hon helt rätt. hon bör i alla fall inte stämplas som nån asocial smutsmaja som inte passar i ett flerfamiljshus.

hur mycket energi och råvaror det går åt för att hålla honom med en ny saab varje år glöms lätt bort när det ska blängas på dom som kör "en gammal skrotbil"

att det kan vara ett medvetet val, att vårda det som fungerar, använda det ytterst lite och på så vis dra sitt strå till stacken är helt överskuggat av den här gruppens idéer om vad som anses vara nån slags norm och socialt accepterat när det gäller val av fordon.

jag har inte mött honom ute i skogen men jag kan typen och är helt övertygad om att det är en sån där som ska ha synpunkter om man råkar slänga minsta lilla kvadrat millimeter kexchoklad folie.

själv har han haft två såna där stora oranga "Big Bag säckar" med byggavfall ståendes på trottoaren sedan mitten av december. som äldre, synskadade och fyllhundar gått och snubblat i.

säkert har han ett hyfsat stort fondinnehav som är placerat i massa företag där han tillsammans med likasinnade vill ha största möjliga avkastning från bolagen som redan kör skiten både ur miljön och sina anställda, för att nå maximal tillväxt.

det har jag inte heller en aning om men säkert flyger han hit och dit på massa små trevliga weekender i prag och frankrike och njuter av goda viiiiner vars druvor sugit i sig energi och färskvatten för att få rätt egenskaper.

men kommer han ut i skogen då får det inte slängas ett kolapapper ens.

det är ju fullständigt självklart att det i hans värld inte direkt är medlemmar ur svenska akademin som ägnar sig åt motorsport. men det kan ju stanna där.

det sades någonstans, tyvärr vet jag inte källan, att en västerlänning sliter på klotet ungefär 400 gånger mer än de skonsamaste grupperna av urbefolkningar.

min måttstock och syn på detta, oavsett om vi pratar om direkt miljöpåverkan eller om det som andra upplever som störande inslag i deras närmiljö är att vi alla har ett "konto" att spendera från.

om jag använder min del till att förbränna max 50liter bränsle/år och sätta några nabbavtryck mitt ute i skogen i ett redan sönderkört skogsmaskin spår känner jag är upp till mig och det är ytterst få som ska komma och ha synpunkter på det. och defenitivt inte den typen jag nyss beskrev.
 
Hade crossarna hållt sig på grusvägar och skogsmaskinspår så hade de nog inte varit så hatade och idiotförklarade som de är. Blir lika förbannad varje gång jag får klafsa genom lera på vandringleder som är helt sönderkörda av cross

"Terrängkörning med motordrivet fordon

Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjudet i hela landet. Länsstyrelsen kan meddela dispens.

När Länsstyrelsen prövar en ansökan om dispens tas stor hänsyn till skyddet av naturen. De dispenser som har meddelats har främst skett för att ge handikappade möjlighet att komma ut i naturen."


Förbjudet i hela landet om du inte är handikappad. Så ni får välja mellan epitetet kriminella eller handikappade..... sedan kan ni ha hur många bortförklaringar som ni vill. Länsstyrelsen säger att det är förbjudet att köra i skogen med cross, och jag har med egna ögon sett hur mycket crossförare skiter i detta och förstör stigarna rejält.
 
etikett.....

vem sätter den etiketten, en saab ägande superakademiker som bor i stan och ska sätta sig över allt och alla inklusive glesbyggdsungdomens urgammla seder och bruk?

Glesbygdsungdomens urgamla seder? Som de medeltida förbränningsmotorvelocipedsfestivalerna? Den tradition av isfolkrace som inleddes som ett firande av freden Roskilde? Nej, vänta. EPA-traktorerna, som slog igenom i samband med Dackefejden och snabbt (förvånande snabbt, givet att dåtidens Vägverk slarvade någe otroligt med vägunderhållet) spred sig över landet och under vissa tider på sina håll varit större än både jul- och midsommarfirande.

Var förrresten inte motorfordon på is en av ingredienserna det som utvecklades till häxhysterin på 1600-talet?

Glesbygdsungdomens urgamla seder. Jösses. Det skulle väl vara att nuppa på fylla och höskullar. Fast höskullar är det väl ont om nuförtiden.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...