Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

etikett.....

vem sätter den etiketten, en saab ägande superakademiker som bor i stan och ska sätta sig över allt och alla inklusive glesbyggdsungdomens urgammla seder och bruk?

nej ta seden dit man kommer. skogen är stor nog för alla.

inklusive alla dessa högt ärade orienterare som kan klaffsa sönder en äng (start & mål) på ett sätt som inte ens 1000 enduro däck kommer i närheten av.

och nej, man får egentligen inte köra cross på isen. man får inte köra cross någonstans om inte området är inhägnat och avsett för det.

registrerade och av sbp godkännda fordon med förare som har gilltigt förarbevis får köras på sjön men det är (om inte något ändrats) bara vid körning på isvägar som vägverket underhåller som försäkringen gäller. alltså vagnsskade delen. påkörda barn ersätter fortfarande försäkringen.
 
etikett.....

vem sätter den etiketten, en saab ägande superakademiker som bor i stan och ska sätta sig över allt och alla inklusive glesbyggdsungdomens urgammla seder och bruk?

nej ta seden dit man kommer. skogen är stor nog för alla.

Förvisso kan etikettsuppfattningar vara lite olika i olika miljöer. I vissa grupperingar är det t om etablerat att man utan att skämmas bryter mot de lagregler som finns.

Har t ex vid två tillfällen olika år stött på gäng med snöskotrar från Gällivare i maj mitt i renkalvningen i skoterförbudsområdet i Kebnekaisefjällen. (5 respektive 9 skotrar). Polisen kontaktades men ryckte inte ut.

Att störa i onödan oavsett om det är människor eller djur är ett etikettsbrott IMHO.

Vad tycker du själv är lämpligt? Kan du ge några exempel?

Norska och svenska lagstiftare ser olika på sån här störning. I Norge är t ex skotertrafiken mycket hårdare regelerad och det är inte tillåtet med helikopterskidåkning. I alperna skiljer sig också reglerna angående helikopterskidåkning mellan olika länder.

Thure
 
Att helikopterskidåkningen är förbjuden i vissa alpländer som exempelvis Frankrike beror på helt andra saker än man inte ska föra oväsen i naturen...

"Att störa i onödan oavsett om det är människor eller djur är ett etikettsbrott IMHO"


Vad är "i onödan" undrar jag?
Den mc-åkare som tar en heldag på isen har förmodligen väntat länge på att hitta en lucka där han eller hon är ledig och isen är tillräckligt bärande.
Frågar du föraren tycker nog denne att det knappast var "föra oväsen i onödan" som man ägnade sig åt under dagen.
Du säger att det är etikettsbrott, vad är rätt etikett på isen då? Vem har bestämt den? Ska man hålla gaffeln annorlunda när man äter på isen med?

Om man vore lite åt det otrevliga hållet kunde man tycka att det luktar avundsjuka om frågan...
 
I onödan

kan vara mycket. T ex att ha ett fordon som bullrar mer än de tystare alternativen på marknaden. Att köra runt runt på samma plats och inte nöja sig med att åka från A till B. För helikoptrar finns t ex regler att inte hovra annat än vid landning räddning eller liknande.

I svenska fjällen förekommer mycket körning med skotrar som jag menar är onödig eller buskörning. T ex att man med motorstarka maskiner försöker så lång upp som möjligt i så brant motlut som möjligt. Även detta har jag noterat i skoterförbudsområde.

Vad är det som får dig att fastslå att buller inte är med i bakgrunden till förbudet mot helikopterskidåkning i Frankrike?

Tycker du det är OK att bullra respektive sprida avgaser hur mycket som helst bara du tycker att din aktivitet är rolig för dig?

Thure
 
var är vi?

Att helikopterskidåkningen är förbjuden i vissa alpländer som exempelvis Frankrike beror på helt andra saker än man inte ska föra oväsen i naturen...

"Att störa i onödan oavsett om det är människor eller djur är ett etikettsbrott IMHO"


Vad är "i onödan" undrar jag?
Den mc-åkare som tar en heldag på isen har förmodligen väntat länge på att hitta en lucka där han eller hon är ledig och isen är tillräckligt bärande.
Frågar du föraren tycker nog denne att det knappast var "föra oväsen i onödan" som man ägnade sig åt under dagen.
Du säger att det är etikettsbrott, vad är rätt etikett på isen då? Vem har bestämt den? Ska man hålla gaffeln annorlunda när man äter på isen med?

Om man vore lite åt det otrevliga hållet kunde man tycka att det luktar avundsjuka om frågan...


Då vi diskuterar på ett forum som handlar om friluftsliv tror jag majoriteten här förordar få motorfordon på isen.
Hade diskussionen sitället förts på den fiktiva sajten www.isracing.nu hade säkert flera ondgjort sig över skridskoåkare som de uppfattar vara ivägen/störa.
Lagar och regler samt ömsesidig hänsyn får väl gälla i övrigt oavsett var man bor.

/Patrik
 
Förvisso kan etikettsuppfattningar vara lite olika i olika miljöer. I vissa grupperingar är det t om etablerat att man utan att skämmas bryter mot de lagregler som finns.

Har t ex vid två tillfällen olika år stött på gäng med snöskotrar från Gällivare i maj mitt i renkalvningen i skoterförbudsområdet i Kebnekaisefjällen. (5 respektive 9 skotrar). Polisen kontaktades men ryckte inte ut.

Att störa i onödan oavsett om det är människor eller djur är ett etikettsbrott IMHO.

Vad tycker du själv är lämpligt? Kan du ge några exempel?

Norska och svenska lagstiftare ser olika på sån här störning. I Norge är t ex skotertrafiken mycket hårdare regelerad och det är inte tillåtet med helikopterskidåkning. I alperna skiljer sig också reglerna angående helikopterskidåkning mellan olika länder.

Thure


nja, det är klart i strikt mening har du ju helt rätt. den som bryter mot en lag, i ett demokratiskt styrt land, kan ju aldrig få rätt över den som följer dom.

men sen finns det en verklighet också, det är inte alltid människornas beteende går hand i hand med texten i lagboken.

om du ger dig ut på essingeleden och får för dig att följa hastighetsbegränsningen blir du ett ganska irriterande inslag i den trafik som flyter på fint i 85km/h, inte sällan blir du omkörd av polisen själva som (utan påslagna blåljus) också glider med 15km/h över rådande hastighetsgräns.

åker du ut på djurgårn, knallar ner till rålambshovsparken eller tantolunden en fin sensommarkväll, kan du bevittna hur välartade, ansvarsfulla, etablerade, vuxna medborgare utan att blinka lämnar berg av baginbox förpackningar och engångsgrillar efter sig. mitt på gräsmattorna.

det går att räkna upp hur många exempel som helst på att männiksor tar sig friheter och börjar anse att det är ok att bryta mot lagen.

ibland beror det på att lagarna haltar, dom kanske inte är uppdaterade mot den tid vi lever i nu, eller så har lagstiftaren visat onödigt stor omsorg och gjort marginalerna väl höga.

en hastighetsgräns på en väg är satt utifrån hur den sämsta bilen, med den sämsta föraren, i det sämsta väglaget uppträder.

har man en fabriskny bil, är 35-40år och asfalten, den helt bilfria sommarkvällen, är 30plusgrader kanske man kan tycka att man med bibehållen säkerhet kan ligga i 100 på 90-vägen..

människorna ute på glesbyggden tänker naturligtvis likadant, dom tar sig sina friheter och det växer fram en egen "kultur" även där.

det var den rent juridiska biten.

ofta brukar det här, enligt min erfarenhet, handla om konflikt mellan stadsbor på besök och folk som lever ute på landsbyggden jag vet inte om det var så i det här fallet.

men jag tycker ändå man ska akta sig för att prata om moral och etikettsregler. för det första med vilken rätt ska den ena sätta sig över den andra? för det andra om man nu värnar om naturen, så tycker jag mig se att landsbyggdsbor, som helhet, totalt sett lever på ett oerhört mycket mer skonsamt sätt och belastar jordklotet betydligt mindre än de flesta stadsbor.

och inte fa´n kommer dom hit och gapar och skriker för att det ligger pizza kartonger i hela rålis när dom gjorde sitt första besök i stan på tio år.


bara för att man är intresserad av motorsport betyder inte det med automatik att man är en hänsynslös miljö-gris. tvärtom de flesta av oss som utövar någon av de nämda sporterna/motorintressena njuter nog minst lika mycket av att det är just i skog och mark uövandet är förlagt.

det har alltid funnits en konflikt mellan de som utövar någon form av motorsport och övriga nyttjare av skog och mark. men enligt min uppfattning är skogen stor nog för att svälja alla intressen.

naturligtvis måste alla åkning ske ansvarsfullt, utan att riva upp oreparerbara markskador eller komma onödigt nära inpå människor som har andra intressen /behov.

visas man den hänsynen och ändå har problem tycker jag man söker sig till andra områden, det finns hur mycket sjöar och ödemarker som helst i det här landet, det är knappas ett problem att hitta miljöer där man kan sitta och uggla helt ensam, envisas man ändå med att vara bland andra människor som man stör sig på, så kan man ju knalla förbi sin husläkare och få en burk zoloft som man lägger i anorakfickan.
 
Senast ändrad:
en hastighetsgräns på en väg är satt utifrån hur den sämsta bilen, med den sämsta föraren, i det sämsta väglaget uppträder.

har man en fabriskny bil, är 35-40år och asfalten, den helt bilfria sommarkvällen, är 30plusgrader kanske man kan tycka att man med bibehållen säkerhet kan ligga i 100 på 90-vägen..

<klipp>
men jag tycker ändå man ska akta sig för att prata om moral och etikettsregler. för det första med vilken rätt ska den ena sätta sig över den andra? för det andra om man nu värnar om naturen, så tycker jag mig se att landsbyggdsbor, som helhet, totalt sett lever på ett oerhört mycket mer skonsamt sätt och belastar jordklotet betydligt mindre än de flesta stadsbor.

ang hastighetsbegr tycker jag du resonerar fel. Om lagsitftaren satt en hastighetsbegr med acceptabel risknivå för en dålig bil/förare/väglag och du råkar vara i en bättre situation tycker jag att du ska följa hastghetsbegr och istället glädja dig åt den ökade säkerhetsmarginalen du har genom ny bil, mogen/erfaren förare och goda vägförhållanden.

Och utveckla gärna varför du tror att folk på landsbygden belastar jordklotet mindre än stadsbor (oaktat ev ev intresse för motorsport som kan finnas både bland stads- resp glesbygdsbor)

/Patrik,
 
Då vi diskuterar på ett forum som handlar om friluftsliv tror jag majoriteten här förordar få motorfordon på isen.
Hade diskussionen sitället förts på den fiktiva sajten www.isracing.nu hade säkert flera ondgjort sig över skridskoåkare som de uppfattar vara ivägen/störa.
Lagar och regler samt ömsesidig hänsyn får väl gälla i övrigt oavsett var man bor.

/Patrik


hurvida majoriteten här inne förordar få motorfordon på isen vet jag inget om.

däremot vet jag att många utövare av motorsport är minst lika intresserade av friluftsliv. skillnaden mellan att packa en liten ryggsäck med fika och cykla iväg på småvägar/stigar på sin mountainbike, pandla längs nån å, skida nån mil är inte så vansinnigt stor mot att ta en sväng med sin enduro, innan man hittar en trevlig plats att göra strandhugg vid.

med dom nyutvecklade miljövänligare och betydligt tystare 4-takts motorerna är numera inte heller skillnaden för den utomstående betraktaren så speciellt stor.



jag måste säga, för egen del, att jag inte riktigt förstår den där grejen med absolut tystnad och absolut befrielse från allt som hör civilisationen till.

om jag har varit ute och gått i skogen en hel dag, för mig själv och bara sett granar och tallar tycker jag ofta att det är oerhört spännande om jag hittar en kastad ölburk, en fult nerhuggen gran och ser det som ett trevligt avbrott om en helikopter plötsligt far fram över trädtopparna.
förr-förra vintern var det några som höll på med skridskosegling när jag passerade en tjärn, det har inte varit en kotte där dom senaste 20 vintrarna. det har aldrig varit så intressant att gå förbi den där dyngjölen.

ärligt talat förstår jag inte vad det är att gå itaket för om ett par smågrabbar åker gookart i ett hörn av en stor is. eller vad det nu är. det är väl bara kul att ha något att titta på. och jag kan aldrig tänka mig att större delen av motorsportutövarna skulle störa sig på en skridksoåkare. tvärtom, när jag är ute och åker kastar jag alltid upp näven och är det inte en obstinat bromma bo, eller liknande, utan nån som själv lever ute i eller har anammat glesbyggden och dess kultur får man nästan alltid ett glatt vinkande tillbaka.
 
hurvida majoriteten här inne förordar få motorfordon på isen vet jag inget om.

Jag kan inte heller veta säkert men om vi läser vad utsidan är till för på
http://www.utsidan.se/cldoc/about.htm
så ser man att utsidan inte är till för motoriserade aktiviteter:
"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr. För mer information om vad som platsar och inte platsar på Utsidan, läs om vår policy."

Jag uppskattar inte att se ölbrukar i skogen (sannolikt lagbrott - nedskräpning) men jag gillar inte heller att ölburkar slängda i stan. Ölbrukar ska antingen stå fulla i kylen, drickas eller läggas i återvinningautomaten, inte slängas omkring.

/Patrik
 

ang hastighetsbegr tycker jag du resonerar fel. Om lagsitftaren satt en hastighetsbegr med acceptabel risknivå för en dålig bil/förare/väglag och du råkar vara i en bättre situation tycker jag att du ska följa hastghetsbegr och istället glädja dig åt den ökade säkerhetsmarginalen du har genom ny bil, mogen/erfaren förare och goda vägförhållanden.

Och utveckla gärna varför du tror att folk på landsbygden belastar jordklotet mindre än stadsbor (oaktat ev ev intresse för motorsport som kan finnas både bland stads- resp glesbygdsbor)

/Patrik,

nja, det var nog kanske inte så att jag tycker att föraren av den bättre bilen med nödvändighet måste köra fortare. jag ville nog mer peka på att det kan vara svårt att ge utrymme för eget ansvarstagande och att lagar och regler ibland kan slå lite fel, utifrån olika individer och deras förutsättningar.


jag har en ganska klar känsla av att människor ute på glesbyggden, i regel, lever ett mer skonsamt liv, som går mer i samklang med naturen.

jag upplever att dom ofta är mer i harmoni med sig själva och sin omgivning. man känner varandra lite närmre och vet vad man går för. man behöver med andra ord inte ägna sig åt den typ av okynneskonsumtion som många stadsbor springer benen av sig för. man behöver inte åka runt i en hummer eller köpa ett nytt kök var femte år för att känna att man får vara med och leka.

det finns ofta också ett större kunnande (praktisk läggning) kombinationen av att man både "vågar" och kan ta hand om saker och ting gör att man vårdar och använder sina saker och fordon tills dom är utslitna.

att man är mer trygg i sig själv och inte dras med i den hets jag tycker man ser mer av i stor-stan gör att hela ens vardag är mer harmonisk, det är inte så mycket onödigt hetsande och flängande.

tittar man i lite större skala tror jag nog dom galnaste besluten fattas från stortaden. det är ju dit dom hetsigaste och mest hänsynslösa människorna söker sig. bodde dom kvar på landsbyggden kanske deras, ibland, hänsynslösa jakt på vintsmaximering och tillväxt skulle bromsas lite.

det var lite av mina tankar. det finns fler aspekter, jag hinner inte skriva mer nu
 
Senast ändrad:
Jag kan inte heller veta säkert men om vi läser vad utsidan är till för på
http://www.utsidan.se/cldoc/about.htm
så ser man att utsidan inte är till för motoriserade aktiviteter:
"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr. För mer information om vad som platsar och inte platsar på Utsidan, läs om vår policy."

Jag uppskattar inte att se ölbrukar i skogen (sannolikt lagbrott - nedskräpning) men jag gillar inte heller att ölburkar slängda i stan. Ölbrukar ska antingen stå fulla i kylen, drickas eller läggas i återvinningautomaten, inte slängas omkring.

/Patrik


mina kommentarer handlar i förtsa hand om samklangen mellan olika grupper av människor som vistas i skog och mark.

den diskussionen tycker jag väl man borde kunna ge utrymme för?
 
som bullrar mer än de tystare alternativen på marknaden. Att köra runt runt på samma plats och inte nöja sig med att åka från A till B.
Thure

Hm, tror jag ska skriva ut den här tråden och gå ned till närmsta skridskobana, finns nog en hel del barn där man kan köra iväg med Thures finfina moral!

Jag förstår inte problemet. En skridskoåkare befinner sig på samma is som en enduro-åkare. Skridskoåkaren stör sig på enduro-åkaren. Bägge har lika mycket "rätt" att vara där. Varför ska då skridskoåkaren kunna tvinga bort enduro-åkaren? Om något ska väl skridskoåkaren ta sitt pick och pack och leta efter en tystare plats.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.