Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

i dagens tidning i Blekinge

Problemet som jag ser det är framförallt oväsnet. En Motorcyklist som leker på sjön hörs flera kilometer, en pimplare eller skridskoåkare stör inte alls på samma sätt. Många vill komma ut i naturen för att få det lungt och skönt och det får man inte när en del med motorfordon kör.

Kör man lungt och försiktigt så är det inga problem utan det brukra störa först när folk leker.

http://www.blt.se/nyheter/karlshamn/skridskoakare-raddade-fyrhjulingsforare-ur-vak(1074220).gm

/Patrik
 
Får man verkligen köra en cross mc på isen? En cross är ju ett oregistrerat fordon och får bara framföras på inhägnat område!

En Enduro mc får framföras då den är ett registrerat fordon som det krävs körkort, samt att man även måste besikta dom.

Rätta mej om jag har fel.
 
På de flesta svenska vatten

får man fritt framföra motorbåtar. Specialregler finns om vattenskotrar men de reglerna verkar rätt tandlösa. Enligt en annan diskussion om detta på SSSKs egna sidor så finns det inga restriktioner för motorfordon på isar generellt i Sverige. Men lokala föreskrifter finns om motorbåtsförbud och förbud mot annan motortrafik enligt ovan.

Motsvarande diskussion med 40 inlägg fördes för ett par år sedan här på Utsidan. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30441

Thure
 
Dubbdäck är bra

Kom igen och argumentera vill veta hur du tänker!

Varför skulle en skridskoåkare ha större rätt att vara på sjön än en som kör ett motordrivet fordon? För att skridskoåkaren bor i bostadsrätt och motorfordornsföraren är en "bonnjävel"... Men om bonnjäveln bor långt ut i spenaten vid en sjö, kanske t.o.m äger sjön, ska då fina naturälskande stadsbon få komma och förstöra bonnjävelns (kan även vara en varghatande lappjävel) söndagsnöje? Sådärja, bensin på brasan!

Nu lite mer seriöst: En Cross eller Enduro (dvs en cross med lyse som får köras på väg) med dubbdäck (ca 3oo per däck) har fantastiskt bar manöverförmåga på is. Bättre fäste än med gummidäck på grusväg. Det är crossarna med gummidäck man ska vara rädd för, inte dom med dubbar.
 
Får man verkligen köra en cross mc på isen? En cross är ju ett oregistrerat fordon och får bara framföras på inhägnat område!

En Enduro mc får framföras då den är ett registrerat fordon som det krävs körkort, samt att man även måste besikta dom.

Japp. En 15¨åring får även göra en hemgjord bil på isen.

Japp. Enduro har samma regler som alla motorcyklar, men behöver inga blinkers. På väg får man köra till och från tävling och träning, inte till korvmojen altså.
 
Varför skulle en skridskoåkare ha större rätt att vara på sjön än en som kör ett motordrivet fordon?
Till att börja med så får en människa (utan fordon) vara i princip överallt utom på tomtmark, inom industrifastigheter och skyddsobjekt. En markägare måste till och med underlätta för människor att passera en kohage eller annat staket. Så att en skridskoåkare får vara på sjön är ju självklart. Att fordon får vara på sjön är inte alls självklart. Fordom får i grunden bara framföras på väg, inom jord/skogsbruk och inom inhägnat område. Fri körning i terrängen är ju inte tillåtet pga markskador, På sjön är det fritt att köra då risk för markskador inte finns. Däremot är det inte säkert att man kan ta sig ut på sjöisen utan att köra i terrängen.

Flera kommuner har i lokala ordningsstadgan (lag) bestämmt att de vill förbjuda körning på sjöar för att minska bullersakdor mm.

Ett ljud i stan eller skogen avtar rätt fort pga hus eller träd. ett ljud på sjön framförallt vintertid när det inte finns några vågor på sjön och om snö saknas förflyttar sig oerhört långt.
 
Hej på dig vandrare.

Du läste inte hela tråden eller hur?

I så fall kunde du läsa att det är tillåtet att köra motorfordon på isarna.

Han jag vill argumentera med tyckte att det var synd att skriskoåkarna sabbade han körning.
Jag tror inte han blir lyckligare av att köra ihjäl någon.
Så de gäller att samsas eller hur. Risken att han på crossen blir överkörd av ett litet barn med skridskor är minimal. Därav min ironi. Det var inte meningen att du skulle skriva och göra bort dig. Sen kan jag lägga till att Stockholm är stort. Här finns både och bondläppar och stadsfjollor. Fast ingen kan säga vilka som åker vad. Och det spelar ingen roll om bonnläppen äger sjön. Reglerna är istort sätt samma för alla

Angående dubbarna är effekten den att du som cross åkare kan bränna på rätt hård och små barn är rätt så oberäkneliga. Så det spelar ingen roll hur bra fäste du har om du inte ens hinner börja bromsa.
 
Hej på dig vandrare.

Du läste inte hela tråden eller hur?

I så fall kunde du läsa att det är tillåtet att köra motorfordon på isarna.

Han jag vill argumentera med tyckte att det var synd att skriskoåkarna sabbade han körning.
Jag tror inte han blir lyckligare av att köra ihjäl någon.
Så de gäller att samsas eller hur. Risken att han på crossen blir överkörd av ett litet barn med skridskor är minimal. Därav min ironi. Det var inte meningen att du skulle skriva och göra bort dig. Sen kan jag lägga till att Stockholm är stort. Här finns både och bondläppar och stadsfjollor. Fast ingen kan säga vilka som åker vad. Och det spelar ingen roll om bonnläppen äger sjön. Reglerna är istort sätt samma för alla

Angående dubbarna är effekten den att du som cross åkare kan bränna på rätt hård och små barn är rätt så oberäkneliga. Så det spelar ingen roll hur bra fäste du har om du inte ens hinner börja bromsa.

Ja jag har läst hela tråden.

Ja, jag har kört motordrivna fordon på isen, långt innan jag hade körkort, väl medveten om att det är fullt tillåtet. Där jag bodde plogades det upp banor där man kunde köra runt med sin skrotbil.

Ja, jag har kört cross på isen (har du?) Chansen att inte hinna väja för ett barn när man kör bil i ett bostadsområde är betydligt större än med dubbadcross på isen. Sikten är väldigt mycket bättre på isen. Man ska vara bra dum (eller sjön liten) om man ska köra så nära att ett barn hinner kasta sig ut framför.

Jag stör mig också på ljudet av motorer när jag är ute och fiskar eller åker skridskor, men crossåkarna har ju samma rätt att vara där som jag sålänge det inte finns särskilda bestämmelser. Eller hur?
 
Störst går först?

Jag stör mig också på ljudet av motorer när jag är ute och fiskar eller åker skridskor, men crossåkarna har ju samma rätt att vara där som jag sålänge det inte finns särskilda bestämmelser. Eller hur?

Lagligt så är det sant. Men medmänskligt och etikettmässigt är det tveksamt. Vad ger den som skräpar ned med buller rätten att förstöra upplevelsen för de som vill ha rimligt tyst? Detta gäller förvisso i många andra sammanhang också som vid snöskoterkörning i tyst omgivning, vattenskotrar, motoriserad jolle som kör runt runt förd av en unge i en naturhamn en i övrigt fridfull kväll etc.

Thure
 
Vad är medmänskligt och etikettmässigt då?
Personligen gillar jag att vara ute i orörd natur där jag (och ev. sällskap) är ensammen. Får jag bli förbannad och tvinga dig att åka hem då? Jag menar, rent medmänskligt så förstör ju du min upplevelse genom din...
 
Kan bli dyrt, så ingen försäkring gäller

Ska man köra bil på en frusen sjö ska man inte köra där det är så tunn is att den inte ens håller för skridskoåkning. Det var en person som försökte köra med sin bil under bron bredvid där jag har kanoten liggandes. Nu är det nog bara sådär 1-1,5 m djup på den platsen så en stor del av bilen var kvar ovanför isen (hittar ingen länk)

Att sedan det finns en bil som kan läcka ut olja i vattnet några 100 m från stans dricksvattenintag gör inte saken bättre. Det kan bli ett dyrt nöje då inga av bilens försäkringar gäller (kanske beroende på försäkringsbolag) vid körning på is (såvida det inte är en markerad vinterväg).

Så sent som för en dryg vecka var det en intervju på radion med någon som kört ner genom isen med en EPA traktor.
http://www.nwt.se/forshaga/article451274.ece


Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.