"Mummyfoot" - annat namn för detta?

Undrar om du blir nedkyld via sitsen. Liggunderlag kanske funkar i så fall. Kan du i annat fall hela vevpartiet i en typ stor kaross/tunna?

Thure
 
Alternativet är ju såklart att inte cykla liggcykel, vilket verkar vara en plåga. Har hört talas om en ramtyp som utgår från två trekanter som ska vara bra.

Ha ha! Nä, det här är den enda plågan med det. Skulle aldrig orka cykla den volym jag gör på en DF. Axlar och rygg skulle inte palla det. Förresten så ställer ju många cykeln på vintern, oavsett typ.
 
Tyger är knepigt att hitta i handeln, då är det nästan lättare att ta begagnade sportkläder från secondhand och sy om, grova överdragsbyxor i en stor storlek kanske kan vara en bra början. Extremtextil.de har det mesta om man kan tänka sig att beställa, men då kan man inte klämma och känna.

Första provparen kan fula till av silvertejp och galonbyxor bara för att kolla vilken form som funkar och inte. Sen när du hittat rätt så klipper du sönder och använder som mall till det riktiga paret.

/G

Jo, får väl bli nåt sånt. Silvertejp är ju förrestan assnyggt! ;)


Undrar om du blir nedkyld via sitsen. Liggunderlag kanske funkar i så fall. Kan du i annat fall hela vevpartiet i en typ stor kaross/tunna?

Närå, överkroppen håller sig varm. Skulle vara svårt att bygga in vevpartiet. Får satsa på velomobil på vintern dårå, men det har jag inte råd med. Eller plats för. ;)
 
Närå, överkroppen håller sig varm. Skulle vara svårt att bygga in vevpartiet. Får satsa på velomobil på vintern dårå, men det har jag inte råd med. Eller plats för. ;)
Fryser man så sparar kroppen värme genom att strypa cirkulationen till händer och fötter. Medan kropp och hjärna prioriteras med högre cirkulation och temperatur. Och detta kan förvärras av domningar. Prova att isolera sitsen och se till att inte förlora för mkt värme via huvudet.
Har en kompis som är ivrig liggcyklist. Han cyklar flera mil till och från jobbet och på vintern på trike.

Thure
 
Fryser man så sparar kroppen värme genom att strypa cirkulationen till händer och fötter. Medan kropp och hjärna prioriteras med högre cirkulation och temperatur. Och detta kan förvärras av domningar. Prova att isolera sitsen och se till att inte förlora för mkt värme via huvudet.
Har en kompis som är ivrig liggcyklist. Han cyklar flera mil till och från jobbet och på vintern på trike.

Thure

Jag vet. Men jag har tillräckligt med kläder och blir snarast för varm om överkroppen och huvudet. Har nån vinter haft fårskinnsfäll på sitsen, men det var mest för att jag tyckte det var ballt. :cool:

Ska banne mig fråga min läkare nästa gång jag träffar honom, för jag kan inte avgöra om det är cirkulatoriskt eller neurologiskt, han kanske kan räkna ut det. Har alltså inga problem annars, varken med domningar eller kalla fötter. Det är som sagt ett inte helt ovanligt problem, men det kunde vara intressant att veta vad det beror på.

Ett annat problem som också bara drabbar en del liggister är att man blir kissnödig. Givetvis hör jag även till den kategoring. Men jag blir gradvis härdigare. I början var det färdigt redan efter en kvart eller så. Fruktansvärt irriterande! Nu kan jag klara mig flera timmar, men tar varje tillfälle att lätta på trycket, i förebyggande syfta liksom. Det kan ju vara himla svårt att hitta toaletter eller ens lämpliga buskar om man är ute på landsvägen. Tror ställningen gör att det liksom "trycker på" när man trampar, så man upplever måttlig fyllnad av blåsan som värre än det egentligen är.
icon7.gif
 
Ben och rygg jobbar hos liggcyklister men troligen jobbar en vanlig cyklist lite mer och i fler muskelgrupper och den upprätta kroppsställning en kan ha fördelar för benens blodfyllnad och cirkulation.

Kölddiures (ökad urinproduktion) är ett vanligt fenomen och beror helt enkelt på att man fryser och minskar hudcirkulationen varpå ökad fyllnad i hjärta och centrala blodkärl registreras i hjärtat som skickar natriuretiskt hormon till njurarna som producerar mera urin.

Thure
 
Ha ha! Nä, det här är den enda plågan med det. Skulle aldrig orka cykla den volym jag gör på en DF. Axlar och rygg skulle inte palla det. Förresten så ställer ju många cykeln på vintern, oavsett typ.

Cykla mindre på en konventionell cykel? Dessutom; namnet till trots så är ju liggcyklar effektivare preventivmedel än kombinationen foppatofflor+magväska..

YMMV
 
Japp. Vad är det för konstigt med det? De flesta känner nog av att man blir trött i rygg/axlar/handleder efter lite längre cykling. Det är det man vojar sig över när man hoppar av, sällan benen. Dessa partier belastas inte alls på en liggis. Det är inte därför jag har en, men många som lagt av med eller begränsat cyklingen p.g.a. problem i de regionerna kan fortsätta cykla om de går över till liggis.

Men nu kanske vi kan undvika den eviga diskussionen om vilken cykeltyp som är bäst? Sanningen är nog att det beror på den som sitter på och syftet med cyklingen och då är det väl himla bra att det finns olika typer så fler kan hitta sitt ideal?


Ben och rygg jobbar hos liggcyklister men troligen jobbar en vanlig cyklist lite mer och i fler muskelgrupper och den upprätta kroppsställning en kan ha fördelar för benens blodfyllnad och cirkulation.

Jo, det stämmer nog. Överkroppen är ju klart mindre aktiv än på en standardcykel.

Kölddiures (ökad urinproduktion) är ett vanligt fenomen och beror helt enkelt på att man fryser och minskar hudcirkulationen varpå ökad fyllnad i hjärta och centrala blodkärl registreras i hjärtat som skickar natriuretiskt hormon till njurarna som producerar mera urin.

Jovisst, men det är inte det. Det händer året runt och även i Californien - det senare tyvärr ej egen erfarenhet.
 
Kan det vara så att kroppsställningen gör att bukorganen trycker på urinblåsan?

Kölddiures brukar resultera i rätt stora urinmängder vilket inte borde gälla i samma utsträckning om det huvudsakligen är andra orsaker till kissnödigheten.

Sedan så finns förstås andra mekanismer som prostataförstoring mm.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.