Cykla genom Europa, någon som vill med?

Jag tänkte cykla ner genom Europa med start i början av September kommer nog att sikta mot Spanien men planerna kan ju alltid ändras längs vägen. Jag hade tänkt att cykla ca 10 mil per dag.

Är det någon som skulle tycka att det vore kul att följa med får du höra av dig!

Någon som har gjort en liknande resa och har några tips? Fungerar WarmShowers bra nere i Europa? Är det lätt att hitta bra cykelvägar, räcker det med kartor eller är det stor hjälp att ha en GPS?

Tacksam för era tips och synpunkter!
 
Jag tänkte cykla ner genom Europa med start i början av September kommer nog att sikta mot Spanien men planerna kan ju alltid ändras längs vägen. Jag hade tänkt att cykla ca 10 mil per dag.

Är det någon som skulle tycka att det vore kul att följa med får du höra av dig!

Någon som har gjort en liknande resa och har några tips? Fungerar WarmShowers bra nere i Europa? Är det lätt att hitta bra cykelvägar, räcker det med kartor eller är det stor hjälp att ha en GPS?

Tacksam för era tips och synpunkter!

Jag har ingen aning om hur tränad du är, och hur mycket packning du har. Men för min del (packning i form av tält o allt möjligt) är det rätt långt m 10 mil. Speciellt många dagar i rad. Glöm inte vilodagarna heller. Minst en i veckan brukar jag behöva.

Jag brukar använda GPSen i telefonen. Kartor laddar jag ner hemma och sen använder jag bara GPSen vid behov (o resten av tiden är telefonen avstängd), då klarar sig batteriet rätt länge.
 
Jag har just cyklat ner genom Poland, öst-europa och balkan under knappa tre månader.
Jag använde ingen gps utan bara OsmAnd app på mobilen, cyklat fel kanske 3-4 gånger på 6000km.
Man lär sig sig fort och det är bra att kunna läsa och nyttja kartor.
Warmshowers fungerade bäst för mig i Poland då det fanns förhållande vis få personer som hostade i t.ex. Ukraina, Moldavien, samt vissa delar av balkan.
Om du har en bra och informativ sida samt en bild på dig själv och mailar 2-3 dagar i förväg så borde det funka väl. Det är min erfarenhet i alla fall.
Sen kan man ju tänka på att inte maila dem som inte svarar samt att fördela det så man mailar folk som har positiva referesenser men kanske bara hostat ett par gånger. Istället för dem som är populärast överallt.

Angående cyklingen så märker du ganska fort vad du trivs med. 10 mil/dag är sällan ett problem så länge du inte har extremt mycket packning eller ska upp i bergen.

Om du i slutändan sticker iväg själv så vill jag slå ett slag för e-readers.
Personligen läser jag 15-20h/vecka när jag cyklar själv och skulle hellre bli av med passet än min kindle om jag ska vara ärlig.

Lycka till!
 
Jag har ingen aning om hur tränad du är, och hur mycket packning du har. Men för min del (packning i form av tält o allt möjligt) är det rätt långt m 10 mil. Speciellt många dagar i rad. Glöm inte vilodagarna heller. Minst en i veckan brukar jag behöva.

Jag brukar använda GPSen i telefonen. Kartor laddar jag ner hemma och sen använder jag bara GPSen vid behov (o resten av tiden är telefonen avstängd), då klarar sig batteriet rätt länge.

Jag har cyklat längre turer förut men bara 3-4 dagar, då har jag cyklat mer än 10 mil per dag men det är ju såklart skillnad när man skall cykla i ett par månader. Jo det är sant, man behöver nog någon dags vila emellanåt.

Jag tror det blir så att jag laddar ner kartor till mobilen, köper kartor efter hand för dom områden jag kommer att cykla igenom, batteriet kommer nog att ta slut snabbt i mobilen så jag kanske behöver någon form av extra batteri!
 
Jag har just cyklat ner genom Poland, öst-europa och balkan under knappa tre månader.
Jag använde ingen gps utan bara OsmAnd app på mobilen, cyklat fel kanske 3-4 gånger på 6000km.
Man lär sig sig fort och det är bra att kunna läsa och nyttja kartor.
Warmshowers fungerade bäst för mig i Poland då det fanns förhållande vis få personer som hostade i t.ex. Ukraina, Moldavien, samt vissa delar av balkan.
Om du har en bra och informativ sida samt en bild på dig själv och mailar 2-3 dagar i förväg så borde det funka väl. Det är min erfarenhet i alla fall.
Sen kan man ju tänka på att inte maila dem som inte svarar samt att fördela det så man mailar folk som har positiva referesenser men kanske bara hostat ett par gånger. Istället för dem som är populärast överallt.

Angående cyklingen så märker du ganska fort vad du trivs med. 10 mil/dag är sällan ett problem så länge du inte har extremt mycket packning eller ska upp i bergen.

Om du i slutändan sticker iväg själv så vill jag slå ett slag för e-readers.
Personligen läser jag 15-20h/vecka när jag cyklar själv och skulle hellre bli av med passet än min kindle om jag ska vara ärlig.

Lycka till!

Tack för tipsen om WarmShowers, jag har aldrig provat men hoppas på att kunna använda det en del, Jag kommer att ha med mig tält så antar att det kommer att bli en del nätter i det också.

Neråt europa är det ju ganska platt på många ställen, på plattare vägar tycker jag inte att man märker av dom extra kilona som man har i form av packning, har man hårt pumpade däck så rullar man ganska lätt fram ändå.

Jag har laddat ner OsmAnd appen som du skrev om, den kommer nog att vara till hjälp ibland när det är svårt att hitta på vanliga kartor.

Jag brukar tycka att det är ganska skönt att bara cykla, men kanske skaffar någon slags ljudbok om jag tycker det blir långtråkigt att "bara" cykla.

Tack för tipsen,
 
Jag har cyklat längre turer förut men bara 3-4 dagar, då har jag cyklat mer än 10 mil per dag men det är ju såklart skillnad när man skall cykla i ett par månader. Jo det är sant, man behöver nog någon dags vila emellanåt.

Jag tror det blir så att jag laddar ner kartor till mobilen, köper kartor efter hand för dom områden jag kommer att cykla igenom, batteriet kommer nog att ta slut snabbt i mobilen så jag kanske behöver någon form av extra batteri!

Jag har även ett uppladdningsbart reservbatteri med mig. Huvudsaken är att man stänger av GPSen efter varje gång man kollat på kartan, o gärna telefonen också.

Jag har också cyklat längre turer än 10 mil/dag, men inte mer än 2-3 dagar. När jag är ute längre behöver iaf jag mer tid till dusch/tvätt/punka lagning/brevskrivning/kontakta hemhemma-världen osv. De aktiviteterna brukar jag ha svårt att klämma in på 10 mils dagar. Å andra sidan gillar jag att ha gott om tid för fika, frukost och lunch också.

Men är du bara flexibel (o det verkar du ju vara) så löser sig säkert allting.
 
När jag cyklade från Tarifa till Nordkap i somras snittade jag cirka 95 km om dagen, med full packnig inklusive tält. Jag testade inte Warmshowers och har du en iPhone kan jag rekommendera Pocket Earth som, precis som OsmAnd, kan ladda ner OSM kartorna offline.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...