Cykla på Gotland...önskar tips..

Hej,

Blir nog en cykelvecka på Gotland snart. Har tidigare bara varit i Visby. Vad bör man inte missa på övriga delar av ön? vad bör undvikas? trevliga cykelvägar, mysiga bad, restauranger, mäktig natur eller annat...eller motsatt...farliga vägar...tråkiga orter?

Tar gärna emot tips....
 
Nu är det nästan 20 år sen jag cyklade på Gotland sist, men vi var där med bil i fjol.

Generellt så är det väl mest folk närmast Visby, så sikta på att så snabbt som möjligt komma iväg bort från Visby. Det finns massor med sevärdheter och fint natur, min bild är dock att det är finast längst kusterna.

Vi cyklade där två år i rad innan vi fick ungarna. Första året var vi på södra Gotland, cyklade ner längst kusten, sen över på östra sidan av Sudret (minns inte varför vi körde medurs runt där), sen fortsatte vi upp mot Ljugarn och Torsburgen. Minns inte riktigt hur långt vi körde tills vi körde tvärs över tillbaka mot Visby.

Andra året drog vi direkt tvärs över till Slite och sen upp längst östra kusten, ett varv på Fårö och sen blev det på grund av regnet rätt snabbt ner till Visby längs västra kusten. (Det blev en ofrivillig extra natt i Slite då jag på vägen därifrån körde ner i en grop i asfalten och knäckte framgaffeln, som tur var fanns det cykelverkstad i Slite.)

Jag tror att de numera har fixat bra cykelbanor längs de mest trafikerade vägarna (det såg så ut i somras i alla fall), kantsten som avgränsar mellan bilar och cyklister på många sträckor närmast Visby.

Vi hade en bok med cykelkartor över Gotland, vet inte om den finns att köpa längre. En del kartor där stämde inte riktigt. Vi blev tvungna att försöka leda cyklarna 200 meter längst en sandstrand första året. Då hade vi bara packning bak och cyklarna tippade över hela tiden eftersom framhjulet inte fick fäste i den lösa sanden.

Det finns massor med turistinfo så det är bara att fundera över vad man vill se.
 
Med reservation för eventuella minnesfel:
Det går en bra cykelled runt hela ön, mest asfalt men även grus och en del småstigar. Skulle inte rekommendera allt för smala däck. Fårö är fint och Kutens creperie + Sylvis döttrar är värda ett besök.
Slite är kanske inte jättekul men har ett trevligt café i Humle & Dumle.
Lågsäsong kan det vara svårt med boende och mat, speciellt på östsidan (det mesta är stängt).
Hoburgen är vackert och Guldstenen i området är intressant.
Högklint strax söder om Visby är mäktigt.
Cykeluthyrning finns i Visby.
 
När man hyr cykel blir det ju dock oftast med cykelkärra, sån kan bli lite besvärlig om man vill ge sig ut lite "offroad" så att säga.

Men det är klart att hyra är billigare än att köpa.

Har man redan cykeln så är det ju bara packväskor (och gärna lowriders fram) som behövs.

Cykla med ryggsäck rekommenderar jag inte, vi hade på första turen varsin 30-liters som var rätt fullpackad (eftersom vi bara hade väskor bak) och det var lite obekvämt.

Att provcykla hemma kan vara bra idé också om man inte cyklat med packning förr, en helgtur med övernattning.
 
Ok tack för info...blev väl något klokare i alla fall:) Ingen som sitter inne med färskare info angående cykelbanor osv? Intressant det där med att uthyrning bara finns i Visby. Är inte södra delarna något att ha? Fårö lär det bli...och slite verkar inte vara något att ha. Men det bör finnas mer måsten....mysig småstad/by mer än Visby? Paradisstrand/lagun?
 
Jag har bokat in en vistelse om två veckor på Gotland, (med egen cykel och med allt vad det innebär) och då tänkte jag knoppa i tält. Några (kända) problem/hinder med detta ? Utgår från att allemansrätten även gäller på Gotland.

Sedan tar jag (som skribenten ovan) mer än gärna mot bra tips gällande Gotland i allmänhet.
 
Kul med Gotland!

Jag var där 2013 och det var fantastiskt minst sagt. Härliga vägar runt om hela ön. Det var lite svårt att hitta tältplats då i stort sett all mark på Gotland är någons mark och det är antingen åker, hage eller tomt. Men vi kände lite folk längs vägen så det löste sig bra. Har tyvärr inte tid just nu att skriva någon längre historia men jag länkar till mina rutter så kan ni se lite hur vi körde.

https://connect.garmin.com/modern/activity/346080176
https://connect.garmin.com/modern/activity/346080152
https://connect.garmin.com/modern/activity/346080119
https://connect.garmin.com/modern/activity/346080092
https://connect.garmin.com/modern/activity/346080063
https://connect.garmin.com/modern/activity/346080040
https://connect.garmin.com/modern/activity/346080025

Typ så. Skall försöka återkomma vid senare tillfälle och tipsa om lite bra ställen, för det finns verkligen så mycket fantastiskt på Gotland.
 
Norr om Slite, vid Vägume, sväng ner mot Barläst
ta er ut åå ön Asunden, var tdiigare avlyst, men numera öppen för alla. rauker
vidare efter stranden till Hide. mysig strand där, lugnt, långgrunt,
vidare sen genom Kalkbrotten till St Olofsholm, fin udde det med, klippbad , rauker
nu västerut en liten bit, leden svänger av norrut mot Kyllaj, gammal gård, rauker

sen bör du fundera på Furilden. också en fin ö, men återvändsgränd.

Christian
 
På andar kusten, glöm inte sträckan Nors till Bläse, samt den kustnära grusvägen upp till Halls fiskeläge
 
Har haft enveckas cykelsemester på Gotland tre gånger på dom senaste fem åren. Både på södra delen (Sudret) och norra (med Fårö). Nån av oss har alltid hyrt cykel i Visby och dom har fungerat bra, finns några olika typer cyklar att välja på plus väskor, tält, kärror mm. Nästan alla hotell/vandrarhem har cyklar för att hyra så om målet är att cykla runt på Fårö tex kan du ta bussen dit och hyra hos ex Gåsemora. Inga kanonhojar utan funkar mer för turer på nån mil men vet inte vad du är ute efter.

Ett annat alternativ vi har använt oss av för att slippa cykla transportsträckorna från Visby är att hänga på cyklarna på lokalbussen mot en liten extra avgift. Dock får det bara plats två-tre stycken så det gäller att stå först i kön. Ett par som skulle hoppa på på vägen fick vänta på nästa buss(2 timmar senare) pga våra cyklar redan hängde där bak.

Vi har alltid cyklat på hojar med rätt kraftiga däck. Lite långsammare och trögare men en stor del av grejen för oss har varit att cykla så mycket längst kusten som möjligt och då är det mest stigar/traktorvägar med vass kalksten som gäller.. Men värt det långsammare tempot i mina ögon. Du möter inte många andra och kan klä av dig och ta ett svalkande dopp var som helst när det blir för varmt.

I år blir det till att utforska Sudret igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
juniafrida cykla på Gotland Långcykling 6
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
841225 Cykla på Gotland Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
Paula Katarina Cykla på Mallorca 6-11/8 Långcykling 0
Anette Grinde Att cykla på Island... Långcykling 6
skral Cykla centralasien på vintern Långcykling 11
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
xtrem Cykla på E22 Långcykling 2
Fam.schnee Cykla på Scottland Långcykling 7
fredrik seger cykla på Nya Zeeland Långcykling 7
PeterN Cykla på Irland Långcykling 8
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
boija Cykla på Nya Zeland? Långcykling 5
jontte00 Cykla på vintern? Långcykling 4
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
mrj_no Cykla på vinteren?? Långcykling 0
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.