Bra hjul- Vad är er erfarenhet?

Hjulförslag:

Hade tänkt mig något sådant hära då alltså för min hybridcykel för en långfärdstur på asfaltsvägar:

NAVDYNAMO:
shimano-hub-dynamo-deore-xt-dh-t785
http://www.rosebikes.se


Fråga: vilket skulle vara navdynamot som är nivån starkare/bättre än detta?


EKRAR:
DT-Swiss Comp
http://www.dtswiss.com-®-sup


Fråga: Skulle Strong Sapim - vara bättre?
http://www.sapim.be



FÄLG:
Mavic A 719

http://www.mavic.com


NPPLAR:
Nipplar av mässing. Vet ej vilka ännu. Men det ger sig nog.




=
Vad tros om ett sådant hjul för att cykla långtur på asfalt, lite grusväg kanske, med hybridcykel och packning?
 
Mavic a719

Har ungefär samma konfiguration som du med skillnaden att jag har XT nav.
Mavic A719 622 mm
DT Swiss comp reducerade
DT Swiss nibblar
Har gått 1400 mil utan problem på både grus och asfalt.
Varför navdynamo?
 
Hjulförslag:

Hade tänkt mig något sådant hära då alltså för min hybridcykel för en långfärdstur på asfaltsvägar:

NAVDYNAMO:
shimano-hub-dynamo-deore-xt-dh-t785
http://www.rosebikes.se


Fråga: vilket skulle vara navdynamot som är nivån starkare/bättre än detta?

Shimanos nav brukar sällan ge problem, så länge de fettas in och läggs om när de är nya. Sedan kan lagren behöva kollas någon gång per år.

Ingen erfarenhet av navdynamo dock.

EKRAR:
DT-Swiss Comp
http://www.dtswiss.com-®-sup


Fråga: Skulle Strong Sapim - vara bättre?
http://www.sapim.be
Nix, "dubbelreducerade" ekrar typ DT Comp är klart bättre än "enkelreducerade" ekrar typ Sapim Strong. Sedan tror jag att Sapim har bra "dubbelreducerande" ekrar, om du promt vill ha Sapim istället för DT.

Vad gäller ekrarnas hållbarhet, gäller less is more. Alltså att tunnare kvalitetsekrar vanligtvis håller betydligt längre än /jäm/tjocka bonnekrar.


Den fälgen kan säkert funka, även om jag personligen saknar den gamla hederliga T520.


NPPLAR:
Nipplar av mässing. Vet ej vilka ännu. Men det ger sig nog.

Ekrar brukar säljas ihop med passande mässingsnipplar, så det problemet löser sig av sig självt. :)

=
Vad tros om ett sådant hjul för att cykla långtur på asfalt, lite grusväg kanske, med hybridcykel och packning?

Beror helt och hållet på hur välbyggt det är. Är hjulet välbyggt finns potential för god och långvarig tjänst. Och självfallet bygger du de bästa hjulen själv.
/Niklas
 
Har ungefär samma konfiguration som du med skillnaden att jag har XT nav.
Mavic A719 622 mm
DT Swiss comp reducerade
DT Swiss nibblar
Har gått 1400 mil utan problem på både grus och asfalt.
Varför navdynamo?


Navdynamon:
Tänkte att det kan vara bra på långfärdscyklingar, när man är i väg 1-2 veckor för A. cykellyktan fram att inte batterier behövs och B. Kan ju ladda Mp3 spelaren. Det skulle väl gå att få ett USB-uttag där tror jag.

Ekrar:
Är DT Swiss comp reducerade = DT Comp ?
 
Shimanos nav brukar sällan ge problem, så länge de fettas in och läggs om när de är nya. Sedan kan lagren behöva kollas någon gång per år.

Ingen erfarenhet av navdynamo dock.


Nix, "dubbelreducerade" ekrar typ DT Comp är klart bättre än "enkelreducerade" ekrar typ Sapim Strong. Sedan tror jag att Sapim har bra "dubbelreducerande" ekrar, om du promt vill ha Sapim istället för DT.

Vad gäller ekrarnas hållbarhet, gäller less is more. Alltså att tunnare kvalitetsekrar vanligtvis håller betydligt längre än /jäm/tjocka bonnekrar.



Den fälgen kan säkert funka, även om jag personligen saknar den gamla hederliga T520.




Ekrar brukar säljas ihop med passande mässingsnipplar, så det problemet löser sig av sig självt. :)



Beror helt och hållet på hur välbyggt det är. Är hjulet välbyggt finns potential för god och långvarig tjänst. Och självfallet bygger du de bästa hjulen själv.
/Niklas


Svar:
Bra grejer att veta i svaret, för en okunnig!

Navet:
Navdynamo är för att slippa batteri till framlampan och för att kunna med usb ladda mp3-spelare under långtur.

- Är nav utan dynamo bättre?
- Vet du om det finns nav som inte behövs kollas några gånger om året eller det bör alla nav göras?


Ekrar:
Har läst på Veloforms hemsida www.veloform.se att ekrarna på bakhjulet ska ha olika tjocklek på höger/vänstersida. Detta var en nyhet för mig. Tydligen blir hjulet bättre då.


Hjulbygget:
Det får jag överlåta till en händig cykelbyggare att göra. Är helt okunnig om sådant. Litar inte på mig själv vad gäller detta hantverk!=)=)
 
Det viktigaste för att det ska hålla många mil är att hjulet byggs bra, och om det inte byggts tillräckligt bra att det justeras efter hand.
 
Svar:
Bra grejer att veta i svaret, för en okunnig!

Navet:
Navdynamo är för att slippa batteri till framlampan och för att kunna med usb ladda mp3-spelare under långtur.

- Är nav utan dynamo bättre?
- Vet du om det finns nav som inte behövs kollas några gånger om året eller det bör alla nav göras?

Nav utan dynamo är lättare och troligtvis också mer lättrullat, då dynamon stjäl energi.
Ekrar:
Har läst på Veloforms hemsida www.veloform.se att ekrarna på bakhjulet ska ha olika tjocklek på höger/vänstersida. Detta var en nyhet för mig. Tydligen blir hjulet bättre då.

Det blir ofta betydligt enklare att bygga ett bakhjul (där navet är offset) med DT comp 2,0/1,8/2,0 mm på högersidan (kedjesidan) och DT revolutiobn 2,0/1,5/2,0 mm på vänstersidan. Hurvida hjulet sedan blir bättre eller ej, är mer tveksamt.

Hjulbygget:
Det får jag överlåta till en händig cykelbyggare att göra. Är helt okunnig om sådant. Litar inte på mig själv vad gäller detta hantverk!=)=)

Tyvärr är de flesta cykelaffärers mekaniker lika dåliga som dig när det kommer till ekrade cykelhjul. Det fuskas hej vilt med bl.a. locktite, för att hjulet inte ska börja skeva och ekerspänningen blir ofta direkt undermålig. (Hjulets styrka sitter främst i ekerspänningen, inte i de enskilda komponenterna).

För en nybörjare tar det ca 5 timmar att bygga ett bra hjul från grunden (lös fälg, nav ekrar och nipplar). Mycket väl investerad tid, anser jag efter att tidigare (läs för 17-18 år sedan) haft stora problem med mina hjul - med åtföljande täta och dyra besök hos cykelreparatören. En bra sida om hjulbyggnad är Sheldon Brown http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
/Niklas
 
Hej Niklas! Tack för svar.
Navdynamo:
Hade du själv valt att ha navdynamo på en långfärdscykel som mer ska cyklas inom "civiliserade områden" ( läs västra delan av Europa).
Har ingen cykeldator, gps eller sånt och vill helst inte ha alla de tekniska sakerna. Det var mest för att kunna ladda mp3 spelare o mobilen då o då). Kanske Navdynamon kostar mer än den smakar. Kanske ingen riktigt bruk för den. Viktigare är att nav o hjul blir mycket stabilt och bra!!!

Ekrarna:
Med din erfarenhet, hade du låtit bygga hjulet med olika ekrar på höger o vänstersida ? eller haft det som "vanligt"?

Vad är offset nav?

Med vänlig hälsning
henrik.nu
 
Jag är ytterst tveksam till nyttan med navdynamo. En onödigt dyr investering. Hur många gånger tänkter du cykla i mörker. Av alla de gånger jag cyklat så har jag alltd slutat cykla i dagsljus. Komma in i en stor stad på natten är en mardröm. Där måste man planera att komma in mitt på stan, för att ta ett exempel där navdynamo inte behövs.

Men det är klart, sk du ha cykeln för pendling eftre semestern så är ett navdynamo rätt investering.
 
Jag är ytterst tveksam till nyttan med navdynamo. En onödigt dyr investering. Hur många gånger tänkter du cykla i mörker. Av alla de gånger jag cyklat så har jag alltd slutat cykla i dagsljus. Komma in i en stor stad på natten är en mardröm. Där måste man planera att komma in mitt på stan, för att ta ett exempel där navdynamo inte behövs.

Men det är klart, sk du ha cykeln för pendling eftre semestern så är ett navdynamo rätt investering.

På långfärdscykling så blir det inte så mycket cykling i mörker. Det sker ju mest i juni, juli, aug och på 2 veckor så kanske 2 timmar sker i mörker, inte mer. Gillar inte det själv, att cykla i mörker.
Det var också kanske mest för att kunna ladda mobil/mp3 vid långfärdscykling.
Men där sa du nått. ja vid, pendling kan det kanske vara värt det.
Men för ren långfärdscykling och navdynamo för att "lysa upp vägen" känns det nog som det kan vara onödigt.
har en batteridriven lampa jag satta på fram, i somras när det blev mörkt under cyklingen. ( De få gånger jag cyklade när det var mörkt).
 
Hade ni använd: Mavic A 719 eller Sputnik som fälg?

Ekrarna: Är det viktigt/nödvändigt att ha ekrarna bak i olika tjocklek på höger och vänstersida?
Eller är det mindre viktigt?
 
Svårare, men bättre

Det blir ofta betydligt enklare att bygga ett bakhjul (där navet är offset) med DT comp 2,0/1,8/2,0 mm på högersidan (kedjesidan) och DT revolutiobn 2,0/1,5/2,0 mm på vänstersidan.
Nja, eftersom de tunnare ekrarna "tvistar" sig mkt lättare är det svårare att bygga hjul med DT Rev-ekrar.
Åtminstone för mig.

Hurvida hjulet sedan blir bättre eller ej, är mer tveksamt.
Nja (även här), om ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att vänsterekrarna inte går att spänna tillräckligt hårt så är det helt klart en fördel med tunnare ekrar på vänstersidan.
När ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att det blir bättre med tunnare ekrar på vänstersidan väljer jag därför att bygga hjulet med ekrar typ DT Rev på vänster sida och DT Comp på höger sida.
Trots att det är svårare.

Men, och detta är ett viktigt men, med 135mm breda skivbromsnav är jag tveksam till att ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida blir så pass hög. Blir den inte det är det bättre med DT Comp på båda sidor av navet.

Ett enkelt sätt att kontrollera ekerspänningsskillnaden redan innan hjulet är byggt, för den aktuella kombinationen av nav och fälg, är mha ekerlängdskalylatorn SpoCalc.
Det enda som krävs för att använda SpoCalc är en dator med Excel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Banankontakt Erfarenhet av E-werk Långcykling 2
Banankontakt Erfarenhet av Baltikum Långcykling 0
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
avslutatmedlemskap0601 Vaudes pannlampor –*ngn erfarenhet? Långcykling 1
Olaa Erfarenhet med Fizik sadlar, Pavé? Långcykling 1
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
lizardking Erfarenhet av märket "Brule Mountaingear Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.