"Bäst" kläder för pengarna

avslutad210712

Gäst
Per Ö; sa:
ITAB eller inte, kängor tycker jag du ska lägga ut lite mer pengar på (utan att med det säga att Vikings kängor inte passar dig och dina behov perfekt). I övrigt, ITAB o.dyl. håller enligt min ödmjuka uppfattning inte samma genomgående kvalité som mer kända märken. Dessutom förefaller ITAB o.dyl. butiker ha en betydligt mer restriktiv reklamationspolicy. Ingenting märkligt med det, du får vad du betalar för och för lågprismärken ingår inte den servicen i (det låga) priset. Ett kvalitetsmärke har ofta en generös reklamationspolicy, dels för att de kan kosta på sig det eftersom de antagligen har relativt sett få reklamationer, dels för att vårda sitt varumärke. Givetvis får du som konsument betala för detta när du köper plagget, och de tillverkare jag tänker på (jag nämner medvetet inte några namn) är DYRA. Man får som sagt vad man betalar för.

Men, jag tycker att du i övrigt - förutom kängorna - bör försöka köpa billigare saker, helst kvalitetsmärken på rea men annars t.ex. ITAB. Innan du varit ute i skog och fjäll en del vet du egentligen ganska lite om vad du föredrar. Att köpa dyr utrustning som du med lite erfarenhet i ryggsäcken inte alls gillar är givetvis rent slöseri med pengar. Med andra ord är märken som ITAB m.fl. bra inkörsportar. Är man nöjd med prylarna kan man ju fortsätta handla där, annars ger de i alla fall möjlighet att komma ut och skaffa erfarenheter som kan ligga till grund för större investeringar om man känner för det.

Men i vilket fall, för en kortare tur i skogen och lite fiske tror jag inte du behöver ett 3-lagers expeditionsställ från känd kanadensisk tillverkare eller en bärbar bunker från jämtländsk tälttillverkare.

En stor fördel med att köpa ITAB's grejor är att man inte gråter lika mycket om man skulle råka sätta sönder dem :)

Är man lite händig kan man också fixa en trasig grensöm för så svårt är det inte. Lite värre med trasiga dragkejor.

Och för att vara riktigt ärlig så är mitt absoluta favoritplagg just nu T&P Softshell Advance. Visst hänger det lite trådar från sömmarna, visst är det lite tungt pga alla dragkedjor och inte lika tight skuret som motsvarande jackor från andra mer kända tillverkare men herrejösses vilken ventilation när man öppnar upp dragkedjorna och även genom materialet. Framförallt passar ventilationen genom fickorna perfekt med min Tierra-jacka som har sina ventilationsöppningar på exakt samma ställe. Pga tyngden kommer den troligen aldrig med till fjälls men hemmavid används den närmast dagligdags.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Bra regnplagg för pengarna

myggan i tältet; sa:
avslutad210712; sa:
Problemet i mitt fall är att jag köpt rätt mycket av deras produkter och i princip alla lider av samma dåliga sömmar utom då Packaway-stället som istället lider av att det inte finns några ventilationsmöjligheter förutom dragkedjan på framsidan. Offrat på viktens altare men man blir fuktig i det stället.

Jag sökte alldeles nyligen efter väl tilltagna ponchos som regnskyddalternativ för max ventilation och funktion per gram och krona.

Exped's "Bivy-Poncho Extreme" med matchande knäförstärkta chaps: 320+170 = 490g, onesize. 795+475 = 1270kr på Getout.
Spara in gram och kronor på ryggsäcksöverdrag, ev tarp och bivy. Exped ripstop/fleece liner finns separat.

ITAB's Packaway: 277+212 = 489g, stl Medium; 399+299 = 698kr.

Har börjat fundera på lite olika lösningar jämfört med de tradiotinella när det gäller vandrings/regnkläder och där ingår bla poncho. Det jag har emot poncho är att ryggsäcken saknar regnskydd vid rastningar om man tar av sig den och det gör jag nästan alltid. Chaps med någon form av regnskydd högst upp finns också med i tankarna.
 
Re: Re: Bra regnplagg för pengarna

avslutad210712; sa:
myggan i tältet; sa:
avslutad210712; sa:
Problemet i mitt fall är att jag köpt rätt mycket av deras produkter och i princip alla lider av samma dåliga sömmar utom då Packaway-stället som istället lider av att det inte finns några ventilationsmöjligheter förutom dragkedjan på framsidan. Offrat på viktens altare men man blir fuktig i det stället.

Jag sökte alldeles nyligen efter väl tilltagna ponchos som regnskyddalternativ för max ventilation och funktion per gram och krona.

Exped's "Bivy-Poncho Extreme" med matchande knäförstärkta chaps: 320+170 = 490g, onesize. 795+475 = 1270kr på Getout.
Spara in gram och kronor på ryggsäcksöverdrag, ev tarp och bivy. Exped ripstop/fleece liner finns separat.

ITAB's Packaway: 277+212 = 489g, stl Medium; 399+299 = 698kr.

Har börjat fundera på lite olika lösningar jämfört med de tradiotinella när det gäller vandrings/regnkläder och där ingår bla poncho. Det jag har emot poncho är att ryggsäcken saknar regnskydd vid rastningar om man tar av sig den och det gör jag nästan alltid. Chaps med någon form av regnskydd högst upp finns också med i tankarna.

Ta en titt på Gatewood cape från Six Moon Designs. Kan vara ett alternativ till ponchon.
http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=45
Betydligt lättare chaps/holkar finns också att få från t ex Gossamer Gear eller BackpackingLight.

Jörgen
 
Nu har jag provat både Viking Hunter och Sarva i butik. Mitt första intryck efter de fåtal meter jag trallade runt i butik var att Sarva hade en helt annan komfort. Den var som klippt och skuren för min fot och kändes väldigt skön.

Kan detta bero på att Sarva är en mer höst/vinter känga med mer foder som gör att den känns mer "ombonad" och ger högre komfort ?

Viking Hunter kändes mer som en gammal stövel som inte var samspelt med foten.

Får ju dock säga att detta betyg är endast baserat på 5 minuters användande :)
 
Jag tycker helt klart att ITAB har bäst kläder! Kvalitén varierar beroende på om man köper kläder från deras egna märke T&P som har väldigt hög kvalitets nivå,till en del billigare varianter som ITAB säljer som har sämre kvalité.

Jag har T&P Discovery Jacka+Byxa,och dom har fungerat suveränt som skalplagg i flera år.Jag har även T&P Vildmarks byxa som jag har använt flera säsonger nu,och den byxan är bland dom skönaste och lättaste som jag har använt.

Det enda negativa som jag har upplevt med en del av ITABs kläder som någon nämnde tidigare i tråden, är att dragkedjorna ibland är av dålig kvalité.På Discovery Jackan så gick dragkedjan sönder,men den kunde jag laga själv.
Totalt sett om man ser till priset på kläderna så tycker jag att ITABs kläder är suveräna.

Bor man inte allt för långt bort,så är det helt klart värt att åka till deras Butik i Surahammar för att kolla in deras sortiment närmare.
 
Re: Re: Re: Bra regnplagg för pengarna

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Ta en titt på Gatewood cape från Six Moon Designs. Kan vara ett alternativ till ponchon.
http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=45
Betydligt lättare chaps/holkar finns också att få från t ex Gossamer Gear eller BackpackingLight.

Jörgen

Har du erfarenhet av Six Moon Design's cape och andra långa ponchos, tex nämnda Exped's Bivy-poncho? Vikten är densamma för dessa två. Har ej ens känt på nån av dessa i butik men mångsidigheten tycker jag talar för Exped.
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Angående Chaps/holkar, vet du hurdan hållbarheten är för Gossamer Gear eller BackpackingLight, i jämförelse med Exped och Fjällräven? De förstnämnda i synnerhet är ju väldigt lätta, tillika tunna. Backpacking Light Caddy Chaps tycker jag ser bra ut på bild; farligt nära skrytdyra är de också. Och tillfälligt slutsålda.

Gossamer Gear; 41g; $45
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/Spinn_Chaps.html
BackpackingLight; 98g; $110
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/bpl_caddy_chaps.html
Exped; 170g; 475kr
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset
Fjällräven; ___g; 299kr
http://www.fjallraven.se/Products/product.asp?ItemId=5728&FromSearch=yes

Nån som känner till fler chaps än Exped's och Fjällrävens marknadsförda inom Sverige/EU?

Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-05-22 kl 06:35]
 
avslutad210712; sa:
Problemet i mitt fall är att jag köpt rätt mycket av deras produkter och i princip alla lider av samma dåliga sömmar utom då Packaway-stället som istället lider av att det inte finns några ventilationsmöjligheter förutom dragkedjan på framsidan. Offrat på viktens altare men man blir fuktig i det stället.

Vad jag förstått är Packaway mer eller mindre ett plagiat av ett Haglöfs-ställ, frågan är ju då om Haglöfsstället (som kostar mer än dubbelt så mycket?) har bättre ventilationsmöjligheter?
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Problemet i mitt fall är att jag köpt rätt mycket av deras produkter och i princip alla lider av samma dåliga sömmar utom då Packaway-stället som istället lider av att det inte finns några ventilationsmöjligheter förutom dragkedjan på framsidan. Offrat på viktens altare men man blir fuktig i det stället.

Vad jag förstått är Packaway mer eller mindre ett plagiat av ett Haglöfs-ställ, frågan är ju då om Haglöfsstället (som kostar mer än dubbelt så mycket?) har bättre ventilationsmöjligheter?

Det har det troligvis inte men det finns förhoppningsvis andra alternativ som väger något gram extra pga att det finns en eller flera extra dragkedjor.
 
nermander; sa:
Vad jag förstått är Packaway mer eller mindre ett plagiat av ett Haglöfs-ställ, frågan är ju då om Haglöfsstället (som kostar mer än dubbelt så mycket?) har bättre ventilationsmöjligheter?

Rent spontant verkar "Packaway" jackan påminna om HAGLÖFS LIM ULTIMATE JACKET både till utseende och till funktion.
Som jag förstått det så har inte LIM jackan heller några ventilationsmöjligheter, men det vet säkert någon som äger en sådan.
Men om det är så, så är ju prisskillnaden enorm!

"Packaway" jackan kostar 399kr medan LIM jackan kostar runt 2000kr.

//Peter
 
Itab Packaway har bättre ventiler

PetNor; sa:
nermander; sa:
Vad jag förstått är Packaway mer eller mindre ett plagiat av ett Haglöfs-ställ, frågan är ju då om Haglöfsstället (som kostar mer än dubbelt så mycket?) har bättre ventilationsmöjligheter?

Rent spontant verkar "Packaway" jackan påminna om HAGLÖFS LIM ULTIMATE JACKET både till utseende och till funktion.
Som jag förstått det så har inte LIM jackan heller några ventilationsmöjligheter, men det vet säkert någon som äger en sådan.

Jag äger en av varje (fick Haglöfsjackan för en tusing).
De är mycket lika, och vad gäller just ventilationsmöjligheter är faktiskt Itabjackan bättre eftersom den har öppningar i ryggoket och har en kardborreförsedd slå över dragkedjan så att jackan kan stängas ventilerande utan dragkedja. Men jag tar för givet att Haglöfsjackan "ventilerar" bättre genom tyget.

Jag återkommer med mer utförliga jämförelser när jag har haft Haglöfsjackan lite längre.
 
Re: Re: Re: Re: Bra regnplagg för pengarna

myggan i tältet; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Ta en titt på Gatewood cape från Six Moon Designs. Kan vara ett alternativ till ponchon.
http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=45
Betydligt lättare chaps/holkar finns också att få från t ex Gossamer Gear eller BackpackingLight.

Jörgen

Har du erfarenhet av Six Moon Design's cape och andra långa ponchos, tex nämnda Exped's Bivy-poncho? Vikten är densamma för dessa två. Har ej ens känt på nån av dessa i butik men mångsidigheten tycker jag talar för Exped.
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Angående Chaps/holkar, vet du hurdan hållbarheten är för Gossamer Gear eller BackpackingLight, i jämförelse med Exped och Fjällräven? De förstnämnda i synnerhet är ju väldigt lätta, tillika tunna. Backpacking Light Caddy Chaps tycker jag ser bra ut på bild; farligt nära skrytdyra är de också. Och tillfälligt slutsålda.

Gossamer Gear; 41g; $45
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/Spinn_Chaps.html
BackpackingLight; 98g; $110
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/bpl_caddy_chaps.html
Exped; 170g; 475kr
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset
Fjällräven; ___g; 299kr
http://www.fjallraven.se/Products/product.asp?ItemId=5728&FromSearch=yes

Nån som känner till fler chaps än Exped's och Fjällrävens marknadsförda inom Sverige/EU?

Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-05-22 kl 06:35]

Nej, jag har ingen erfarenhet av någon av de här märkesprodukterna. Att bo under poncho eller liknande tillhör de mest minimalistiska lösningarna, så man skall nog vara beredd på att utrymmet och komforten blir klart begränsad. Min gissning är att det är lösningar som fungerar bra vid vandring i skogsterräng, men att det kan bli väl minimalistiskt vid dåligt väder ovan trädgränsen.

När det gäller holkar så har jag använt hemsydda sådana ganska mycket. Dessa är gjorda ett lätt mextex (lättare än t ex Paclite) och har hållit bra. Slitstyrkan på dem känns inte som en särskilt viktig faktor för mig, jag använder dem förhållandevis lite och ligger sällan på knä.

Jag har funderat på att sy ett par i silnylon som är betydligt lättare, eftersom jag är tveksam till om andasfunktionen är särskilt väsentlig. Jag håller med om att nano-varianterna är svindyra och skulle personligen inte betrakta viktvinsten gentemot ett par i silnylon såsom värda priset.

Tycker å andra sidan att Expeds holkar verkar onödigt tjocka och tunga.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
langby eVent inte bäst? Kläder 19
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
Nanobell Vilket GTX-ställ ventilerar bäst och torkar snabbast? Kläder 3
Fiberpäls är bäst! Kläder 2
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.