"Bäst" kläder för pengarna

Hej allesammans !

Jag är en gröngöling på detta område som är på jakt efter lite ny utrustning som skall användas främst vid fiske (båt samt kustfiske) och kortare turer i skogen med barnen.

Jag är helt ointresserad av vilket märke som pryder kläderna, dvs jag är ute efter så god kvalité som möjligt till ett humant pris.

Inte intresserad av några NK kläder som ska visas upp i enbart "show-off" syfte.

Vad skulle ni rekommendera för märke ?

Jag är ute efter:

-Kängor som klarar väta samt är sköna under vandringsturer, dagsturer.
-Byxor som klarar väta samt har god andas-funktion

Detta har säkert behandlats flera ggr i detta forum men ni kanske kan ge några goda råd. Det är ju ganska många trådar att bläddra igenom som tar upp kängor ur olika synvinklar.

Tacksam för svar.
 
Du bör ha klart för dig att stå stilla på en båt och fiska är en kondition och att gå själv med ryggsäck på i terrängen är en helt annan kondition för din värmeregleringsapparat.
Många kan gå i hardshell mex-tex och ventilera, genom blixtlåsar och fickor, för tyget är väl tätt för de flesta. Andra tunnare typer som jag själv får köra med mera ventilerande textilier och byta om om det börjar regna.
Det enda sättet du kan komma underfund med vilken sort du själv är, är genom att pröva i verkligheten.
Det är alltid klokt att handla till måttliga pengar tills man vet vad man vill ha. ITAB och Regatta samt Stadium och intersport har nya grejor till instegspris. Loppis och secondhand är en ännu billigare väg in, begagnat kan vara ett sätt att hålla kostnaderna nere. Rea är för många en liten guldgruva, nya grejor ofta till 1/2 priset.
Det viktiga med kläder för friluftsliv är att du kan torka dem med egen kroppsvärme ute i naturen.
Detta gör att bomull är i praktiken borta utom möjligen som låg inblandning i plasten, nylon eller polyester, microfiber eller vad nu oljeprodukterna säljs som.
Ull är funktis i strumpor och underkläder samt i tunna tröjor.
Jag förmodar att du är bekannt med lagerprincipen, under gång med mex-tex på brukar det räcka med underkläder och mextex, spara värmande lager tills dess du rastar.
Bästa tröjan heter mössa. Handskar eller vantar spar mycken värme. Halsduk av lång typ kan värma mycket mer än i halsgropsöppningen.
När du vet vad du vill ha, se dig om, jämför priser och prestanda samt våga därefter vara kritisk mot vad du köpt. Delge gärna kamraterna här på Utsidan vad du anser om klädesplaggen.

go tur
 
Tack för svaren.

Ja ITAB verkar ju ha ganska humana priser.

Finns dessa endast på nätet eller säljs de genom några återförsäljare ?

Möjligheten att prova plaggen innan köp vore ju en klar fördel. Förvisso går det ju skicka tillbaks de plagg man inte är nöjd med men det blir ändå lite omständigt.

Hur står sig ITAB´s kängor, Viking Hunter/Sarva, i jämförelse med "dyrare" märken ?

De ligger ju nästan en tusenlapp under många andra.


[Ändrat av Tylön, 2007-05-17 kl 13:17]
 
Tylön skrev:
Tack för svaren.

Ja ITAB verkar ju ha ganska humana priser.

Finns dessa endast på nätet eller säljs de genom några återförsäljare ?

Möjligheten att prova plaggen innan köp vore ju en klar fördel. Förvisso går det ju skicka tillbaks de plagg man inte är nöjd med men det blir ändå lite omständigt.

Hur står sig ITAB´s kängor i jämförelse med "dyrare" märken ?

De ligger ju nästan en tusenlapp under många andra.

Jag kan inte säga något om ITAB:s kängor, men jag kan säga såhär: Innan man köper kängor bör man ha besökt en butik och provat ut ordentligt innan man bestämmer sig. Det kan inte bara skilja storlekar (exempelvis så har jag 42 i vissa skor och 44 i andra) utan själva passformen beroende på hur ens fot är formad. Jag skulle bara köpa vandrarkängor på nätet om jag hade provat exakt samma modell och storlek i affär.

Värt att tänka på eftersom skorna är en av de mest kritiska delarna av utrustningen. Man kan gå längre med en halvdålig ryggsäck än man kan med halvdåliga skor, för att ta ett exempel.
 
Innan man köper kängor bör man ha besökt en butik och provat ut ordentligt innan man bestämmer sig. Det kan inte bara skilja storlekar (exempelvis så har jag 42 i vissa skor och 44 i andra) utan själva passformen beroende på hur ens fot är formad. Jag skulle bara köpa vandrarkängor på nätet om jag hade provat exakt samma modell och storlek i affär.

Instämmer till fullo, därav vore det intressant att veta om jag kan finna dessa kängor hos någon återförsäljare. Surahammar ligger alldeles för långt bort för att motivera en resa dit för dessa kängor.
 
Billigt & bra, tex

Tylön skrev:
Jag är helt ointresserad av vilket märke som pryder kläderna, dvs jag är ute efter så god kvalité som möjligt till ett humant pris.

Så löd mitt resonemang då jag nyss beställde underställ från Ullmax. Ullfrotté samt 100% fin (klifri) Merino till klart under halva priset jämfört med märkesvaror.

Merinoset som förstalager och Ullfrotté som förstärkning är såvitt jag förstått en klassiker i kallare klimatzoner. Detta är första gången jag testar dessa, och konstaterar efter en kort provtur i hallen att de båda lagren nog skiljer sig mindre än idealiskt åt i tjocklek för att kombineras med varandra.
Framförallt vill jag ha ett tunnare, svalare och smidigare förstalager, vilket också erbjuds av de betydligt dyrare importerade märken.

I övrigt längsgående sömmar på båda set, till skillnad från tubstickade märkesplagg. 55& ull i ullfrottén till skillnad från Woolpowers 69%. Merinon verkar hålla hög kvalitét; tjock som sagt, känns rejäl och stark, behaglig och kliar inte på mig. Passform och rörlighet kändes ungefär godkänt för mig, inte mycket mer. Tex vid paddling skulle jag antagligen finna Merinotröjan osmidig och ofta för varm; tar jag storleken större blir den ett väl fladdrigt förstalager.


P.s. Apropå billigt, är det någon här som köper utelivskläder på Överskottsbolaget nuförtiden?
 
Jag skulle generellt avråda från både Itab och tex ullmax tunna underställ.

Läs recensionerna här på utsidan.
[Ändrat av Snubben 2007-05-17 kl 18:23]
 
Snubben; sa:
Jag skulle generellt avråda från både Itab och tex ullmax tunna underställ.

Läs recensionerna här på utsidan.
[Ändrat av Snubben 2007-05-17 kl 18:23]
Vilka Ullmaxrecensioner har du läst här? Jag har inte lyckats hitta några i recensionsbanken; endast spridda och övervägande positiva omnämnanden i div fora här på Utsidan.

Mvh,
Thomas
 
Schysst inställning?

kristofer_wallmark; sa:
Jag skulle bara köpa vandrarkängor på nätet om jag hade provat exakt samma modell och storlek i affär.

utnyttja affärens kostnader, personalens engagemang och sakkunskaper, sen handla på internet --- var ska du prova sen när affären konkat?

Eller hur menar du?

undrar

Uffe
 
Tylön skrev:
Instämmer till fullo, därav vore det intressant att veta om jag kan finna dessa kängor hos någon återförsäljare. Surahammar ligger alldeles för långt bort för att motivera en resa dit för dessa kängor.

ITAB säljer bla kängor från Viking och Graninge (Sarva), det finns många andra återförsäljare av deras kängor. Så det borde inte vara något problem att prova dem, eller t o m hitta dem till lägre pris än vad ITAB har.
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller ITAB så har jag tidigare varit hängiven entusiast just pga deras låga pris men jag har blivit omvänd. Framförallt skall man inte reta sig på dåliga sömmar eller dåliga dragkedjor för det är inte deras starka sida. Dragkedjor tex kan de i samma byxa ha en YKK dragkedja och sen är resten noname och tyvärr oftast av dålig kvalitet. Sömmarna är oftast fult avslutade och ger ofta upp rätt fort. Köpte två byxor där grensömmen på båda byxorna gav upp efter mindre än ett år. Har tidigare jämfört med mina Tierra som hållit i flera år så därför köpte jag två par Tierra-byxor när Naturkompaniet hade rea och gissa vad som hände. Ja naturligtvis gick grensömmen på ena paret efter en vecka och sömmen på ena bakfickan på det andra paret var inte riktigt gjorda. När det gäller Tierra var det inga problem - lämnade in byxorna och hade tillbaka dem inom en vecka fixade och klara. När det gäller ITAB verkar de som reklamerar grejorna ha problem med deras inställning. Kan nämna att mitt absoluta favoritplagg just nu är ITAB's Advance Softshell men där hänger det sömmar här och var vilket känns trist.

När det gäller Ullmax så tycker jag att deras merinoull är i tjockaste laget för att använda när det är plusgrader så på sommaren använder jag Ullmax syntetställ vilket jag gillar. Deras ullfrotte är rejält tjock och klarar ordentlig kyla men är för varmt vid några minusgrader om man rör sig lite mer än bara vanlig promenad.

Så personligen säger jag nja till ITAB och ja till Ullmax.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
langby eVent inte bäst? Kläder 19
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
Nanobell Vilket GTX-ställ ventilerar bäst och torkar snabbast? Kläder 3
Fiberpäls är bäst! Kläder 2
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.