"Aromatiska" Salomonskor

Nu när det var fintväder och solen kvittrar så vårlikt tog jag en långpromenad i helgen... När jag kom hem och drog av mig skorna blev jag nockad av stanken som kom ur dom. Vällagrad dansk ost kan inte gämföras med detta! Hur ska man få dom luktfria igen? Köra dom i tvättmaskinen???
 
greendanger; sa:
Nu när det var fintväder och solen kvittrar så vårlikt tog jag en långpromenad i helgen... När jag kom hem och drog av mig skorna blev jag nockad av stanken som kom ur dom. Vällagrad dansk ost kan inte gämföras med detta! Hur ska man få dom luktfria igen? Köra dom i tvättmaskinen???

Lägga skor i frysen ett tag är ju något som rekommenderas då och då. Löparskor brukar jag köra genom tvättmaskinen(40 grader) ibland, inte så mycket för lukten utan mest för att de de ser så ingrott tråkiga ut. Det verkar som om skorna klarar detta utan några men.

Vill man inte köra hela skon så kan man ju alltid plocka ur innersulan och tvätta dem med valfri metod. Skulle inte sulan överleva behandlingen så finns det ju alltid nya att köpa.
 
Jag har tvättat ett par Salomonskor i tvättmaskinen. Tror det var 40 grader. Dessa var iofs av grövre snitt men det märktes ingen skillnad. Tänk på att använda tvättmedel som inte lämnar tensider efter sig (NIKWAX är väl att rekomendera).
 
Puritabs

När mina sportskor luktar gammal jävel lägger jag ett par Puritabs vattenreningstabletter i dem, och sen i vatten i en balja över natten. Efter det luktar de klor, och det är ju bättre.
 
greendanger; sa:
Nu när det var fintväder och solen kvittrar så vårlikt tog jag en långpromenad i helgen... När jag kom hem och drog av mig skorna blev jag nockad av stanken som kom ur dom. Vällagrad dansk ost kan inte gämföras med detta! Hur ska man få dom luktfria igen? Köra dom i tvättmaskinen???
Sök på gamla trådar, undertecknad mfl stinky people har debatterat frågan flitigt. Frysning dödar sällan bakterier utan lägger endast flertalet i dvala, så klor eller maskintvätt (ger mest parfymeffekt) är bäst. Dock, ibland är ett par skor hopplöst förlorade. För mig brukar detta sammanfalla med att dämpning etc ändå är utnött, och det är dags att byta. Har en kompis som råkade lägga sin dojjor i vatten för att hon tyckte de stank, men då hade hon inte upptäckt en fastmosad kattskit på ena sulan. Dagen efter hade båda skorna legat i den kattskit-lösning som hade bildats, och de blev aldrig sig själva igen...
 
Ullsulor?

Jag byter regelmässigt ut den medlevererade innersulan mot ull, och tycker att det blir en smula bättre.
Jag har också ett par Salomon som luktade nytinad mammut, men jag upplever att de luktar mindre sen jag bytte ut den plastiga innersulan.
 
Lägg skorna i en tät låda tillsammans med ett halft glas ättika över natten. Har ej själv prövat på skor men på bilar får man fram nybilsdoften igen.
 
Hankie; sa:
Lägg skorna i en tät låda tillsammans med ett halft glas ättika över natten. Har ej själv prövat på skor men på bilar får man fram nybilsdoften igen.

Jädrans vilken stor lâda det gâr ât dâ, till bilen alltsâ
 
Hankie; sa:
Lägg skorna i en tät låda tillsammans med ett halft glas ättika över natten. Har ej själv prövat på skor men på bilar får man fram nybilsdoften igen.
Tack för tipset, ska genast prova med mina GTX-löparskor (den kombon är inte så optimal, nej). Antar att en plastpåse funkar lika bra?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.