AAARG

Har en North Face ama dablam eller vad den nu heter:)

Problemet jag har är att få den REN, den e smått skitig nu och smutsen har grott in uppenbart eftersom det inte försvinner i tvättmaskinen!

Finns det tips på att få den ren, den var ju inte HELT gratis:( och gå omkring i en skitig jacka känns inget kul!

Micke
 
Har upplevt samma fenomen med GT-jackor som varit rejält svettiga - stanken går inte riktigt ur. Kan det ha att göra med vattentätheten, att det lixom inte sköljer genom tyget oredentligt?

/Per
 
Svårt att tvätta GTX

Var ute på en kall klätterhelg med några kompisar i höstas. Satt nära och mycket vid en ordentlig rökig eld. Nu har jag tvättat jackan två ggr men den luktar fortfarande rök....
 
Dom här kan nog fixa ditt problem:

Kristall-Tvätten
08-611 47 56

Arsenalsg. 3
111 47 STOCKHOLM

Enligt egen utsago en av världens modernaste anläggningar för tvätt.
 
Har precis samma problem med min Ama Dambla jacka. Eftersom den är i Pac-lite vill jag inte ta i för hårt. Har tvättat den ett par gånger enligt de rekommendationer som finns, men helt ren blir den inte.

/John
 
röklukt

Röklukt brukar man kunna få bort med uppvärmining av plaggen typ torkskåp eller torktumlare. Men man får vara försiktig så det inte blir för varmt så att GT membranet smälter sönder.....
 
Tvätt av smutsiga sportkläder

Vad gäller kraftigt smutsiga och svettiga underställskläder brukar jag helt enkelt lägga dem i riktigt hett vatten tom. utan tvättmedel(skonar miljön) och låta all smuts dras ut under några timmar, därefter snabbt skölja upp dem 1 gång i nytt ljummigt vatten, krama bort allt överflödigt vatten, torkcentrifugera max. 0,5min. och slutligen låta dem dropptorka över natten. Fungerar alldeles förträffligt. Att tvätta i maskin är väl egentligen inte så effektivt. Processtiden - 40/60 min. - är för kort för att det ska åstadkommas en effektiv rengöring. Dessutom innebär det ju en förslitning på textilierna.
Det kan ju alltid vara värt att prova även med kraftigt nedsmutsade skaljackor i GoreTex och annat material. Inte för hett vatten så att själva jackan tar skada. Kanske tom. ett par gånger för att dra ut all smuts och lukt.
 
Låta den ligga å gro i "varm"vatten ett par timmar FUNKADE =) improviserade sen oxå med lite YES på dom värsta fläckarna .... försvann det oxå ! jackan e som NYY.. vattentät oxå fortfarande... hehe
 
Polyester har en egen evne til å "holde" på lukt!!
Vask og lufting hjelper litt, men bare til neste gang du svetter i det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.