Råd om kläder för vinterfjälltur

Hej, jag har behov av hjälp. Jag ska ut på fjället på tur, och jag har tyvärr ingen aning om vad jag ska ha för jacka och byxor? Vad rekommenderar ni andra för bra kläder för att klara varierande klimat/fjällutmaningar på skidor?
 
När och var? Hur lång tur? Lager på lager vindtätt och huva åtminstone som förstärkning för tufft.väder. Skidglasögon. Vindsäck och spade samt sällskap är några tips/ käpphästar. Reservvantar buff och flera mössor att variera med är andra förslag.

Thure
 
Kan inte nog understryka vindtät klädsel, heltäckande och överlappande så inga glipor uppstår någonstans. Det gäller alltså mellan jacka - skidglasögon - ansiktsmask, lika väl som jacka - handskar.
 
Vindtät och överlappande så inte snö blåser in.

Kör själv med en anorak (Lundhags termik) samt tillhörande byxor. Klä dig under beroende på aktivitet.
Använd ett par handskar du skiftar i, och andra du förstärker upp i. Samma med mössa. Byt sockar ofta. Goggles för att skydda ögon mot sol/snö.
 
Tack för så snabb respons! Tanken är ju att det endast ska vara dagsturer i mars månad. Skulle gärna vilja ha tips på utrustningslista samt förslag på märken dom ni vet funkar. Känns som en djungel av grejer/märken etc och vill inte köpa på mig onödigt eller sånt som inte funkar.

Ser verkligen fram emot att börja utforska fjällvärlden men känner samtidigt respekt för att det dels är okänt, dels inför allt oförutsett som kan hända.
 
Lundhags termik är ju en vattentät PC byxa, har läst lite här om att det kan vara bättre med en mindre vattentäthet till förmån för att materialet andas istället för att flytta ut kondens?

Vad är era tankar om det? Nåt förslag på klädmärke som passar en mer fysisk aktivitet?
 
Yllebyxor utanpå yllelångisarna är i min erfarenhet bra. Snöborsten tillgänglig.
Överskottsvärmen och kroppsfukten måste kunna avges vid aktivitet.
Min anorack är 100& bomull och stor.

Mössor luva och stormmodell. Tumhandskar med femfingersvantar och Lovvikavantar. Halsduk och balacava, Lungplus. Vindsäck är bra brukas som vindvägg vid liggrast.

go tur
 
Helst använder jag en klassisk rymlig anorak, ull under och som mellanlager samt ev. komplettera med fleece eller dun vid låg temp. Väljer helst plagg som inte är vattentäta men kompletterar gärna med ett par vattentäta damasker vid blötsnö.
Vid turer där det finns risk för regn så packar jag ner riktigt lätta skalplagg som nödlösning.
Det viktigaste och svåraste är ofta att undvika att bli blöt/svettig, så gore-tex och liknande är sällan optimalt för vinterbruk.
En rejäl dunjacka samt ev. dunkjol/värmebyxor för raster och läger.
Använder helst skalvantar med möjlighet att variera med olika foder.
 
Vattentät eller inte?

Det är smaksak. Gå inte så mycket på vad andra säger. Du får lika många olika svar som personer som svarar.

Prova dig fram för att komma till insikt vad du prioriterar.

Du är redan skeptiskt till vattentätt. Alltså, börja med vanliga "vandringsbyxor" eller det du har på dig när du springer / tränar på vintern.
 
Själv har jag alltid haft Anorak med vindstrut. En rejäl Vindstrut är det absolut viktigaste för mig på jackan. Är det motvind och svinkallt så är det otroligt mycket behagligare med Vindstrut än någon heltäckande ansiktsmask som samlar på sig kondens och fryser till is. Under huvan har jag baliklava i merinoull + skidglasögon vid behov.
Nytt för i år har jag skaffat Klättermusen Brede jackan, då den har rejäl Vindstrut och dragkedja som jag kan öppna för ventilation.
Som byxor har jag bib pants i Gore-Tex och långa dragkedjor på sidorna för ventilation, det behövs då Gore-Tex inte andas så bra när det blir kallt. Men det är suveränt med Gore-Tex när man står på knä och gräver snöbivak.

Långa överdragshanskar som går en bit över armarna är också bra när man gräver bivak, själv har jag militärens i skin och tätvävd bomull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...