"Snöra kängorna rätt"

Har läst runt lite på detta eminenta forum och många bra tips till en fjälltur har jag fått. Många tipsar om hur man undviker skoskav vid längre sträckor, bland annat att det är viktigt att man "snörar sina kängor på rätt sätt". Ingenstans har jag dock läst en beskrivning om hur man snörar sina kängor på just rätt sätt.
Därför undrar jag: Hur snörar jag mina kängor på rätt sätt för att undvika skavsår, ont i fötterna osv?
 
Av hela snörningen är det bara delen över vristen som behöver hålla foten mot hälsidan, så att det inte glappar. I övrigt är det oftast en fördel om snörningen är lös och plösen slät och prydligt vikt. Om du snörar för hårt högt upp på högskaftade kan du få bristfällig cirkulation under snörningen och det skall man undvika.
Huruvida "commando snörning" med ett snöre i varannat hål/fäste eller snört i varje hål/fäste är bäst eller mest rätt, därom tvista mången. Likaså om det skall vara skinnrem eller syntetsnöre. Bekvämt och utan glapp då är det rätt....
/J
 
Jag har också problem med att min häl glappar, eftersom den är så smal i jämförelse med resten av foten.

Fick lära mig "inverterad snörning" som fungerar bra till mina Lundhagskängor. Den fungerar bättre till kängor med hårt skaft jmft med mina mjuka skaft.

Du snörar som vanligt på fotdelen. Sen korsar du snören men häktar inte i dem förrän i den högsta snörhållaren längst upp på skaftet. Därefter snörar du neråt och avslutar med snörlåset över vristen där knyter knuten. Knuten bidrar då till att hålla fast hälen.
 
Jag har också problem med att min häl glappar, eftersom den är så smal i jämförelse med resten av foten.

Fick lära mig "inverterad snörning" som fungerar bra till mina Lundhagskängor. Den fungerar bättre till kängor med hårt skaft jmft med mina mjuka skaft.

Du snörar som vanligt på fotdelen. Sen korsar du snören men häktar inte i dem förrän i den högsta snörhållaren längst upp på skaftet. Därefter snörar du neråt och avslutar med snörlåset över vristen där knyter knuten. Knuten bidrar då till att hålla fast hälen.

Den var ny för mig. Jag har samma problem. Mina Lundhags Fjell Mid har en snörhake i "vinkeln" mellan fot och ben lite längre bak och det var en ordentlig skillnad i hur foten satt jämfört med andra kängor utan den hakplaceringen. Ska prova din "inverterade snörning" vid tillfälle.

Mvh
Peter P.
 
Det gäller ju att "hälgreppet" passar bra på foten. Om det inte gör det så kan ingen snörning i världen få kängan att sitta bra fast på foten.

När jag provar skor och kängor så sätter jag på dem löst och slår sen hälen i golvet för att kolla om den liksom "greppar" i hälgreppet. Gör den det är nästa steg att kolla att snörningen verkligen klarar att hålla foten kvar i det läget.

Jag har väldigt låga fötter och hade i många år jätteproblem med att hitta slalompjäxor som satt bra. Tills jag provade ett par Salomon. Nu åker jag knappt längre men mina gamla SX-61 (tror jag de heter) sitter som gjutna på fötterna tack vare hälgreppet och spännet som trycker bak foten dit.

Har man inte låga fötter så har ju foten en kilform som gör att framdelen av skon kan trycka den bakåt. Men mina fötter är inte särskilt kilformade och då behövs nåt som drar foten bakåt till hälgreppet.

Försöker illustrera med en bild:) (Äsch, nu såg jag att hälkappan kom ju inte med på den ena... men jag orkar inte rita om)
 

Bilagor

  • fotter.jpg
    fotter.jpg
    5.1 KB · Visningar: 5,639
pal2:

Vi har nästan samma kängor (har själv ranger mid, samma skaft) så det kan nog funka ;)

Brukar häkta i snörningen i snörlåset på väg uppåt först, sen häktar jag i hanken ovanför och sen tillbaka till snörlåset där knuten sen sitter. Snörar näst intill aldrig ända upp. Ger inte mer stöd och blir sämre ventilation.

Ett annat tips:

Använder ett par gamla smala skosnören i bomull från ett par gympadojor. Lundhags egna är för tjocka, för hala och går upp för lätt i jämförelse.

Henke
 
En annan metod är att använda två uppsättningar skosnören. Det ena paret för själva fotdelen och det andra för skaften.

/ Morgan
 
Har läst runt lite på detta eminenta forum och många bra tips till en fjälltur har jag fått. Många tipsar om hur man undviker skoskav vid längre sträckor, bland annat att det är viktigt att man "snörar sina kängor på rätt sätt". Ingenstans har jag dock läst en beskrivning om hur man snörar sina kängor på just rätt sätt.
Därför undrar jag: Hur snörar jag mina kängor på rätt sätt för att undvika skavsår, ont i fötterna osv?

Kolla även denna sidan, det finns nördar i ALLA ämnen!!!

http://www.fieggen.com/shoelace/lacing.htm
 
En baggis

Skon måste passa och som mycket riktigt påpekats så sitter inte skona bra så hjälper inget snörsystem i världen.

Passande skodon som remmas och knyts så att det känns bekvämt, så enkelt är det. Längre än så går inte fundamentalismen att driva tyvärr!!!
 
Inverterad snörning

passar även mig bra men det brukar räcka att backa ett hålpar. Ofta snörar jag inte alls överst (har lågt placerade vader).

Vitsen för mig med inverterad snörning är inte hälgreppet i första hand utan att böjsenorna på framsidan av ankeln får mera spelrum när jag böjer och sträcker i fotleden. De kan om man inte lämnar dem någorlunda bra spelrum orsaka smärtor och i värsta fall långvarig inflammation och knölbildning.

I stället för att sista skosnörningen upptill framtill, ligger horisontellt och rakt blir snörningen upptill fomad som ett V där böjsenorna får spelrum mellan skänklarna.

Thure
 
Inverterad snörning på Jörnkängor

Återupptar den här gamla tråden, med fundering om hur jag på ett smidigt sätt kan göra en inverterad snörning på mina Jörnkängor M96, som bara har hål, inga hakar på skaftet och ingen sådan där "vristhake"?

Min snörning är annars på mina Meindl dovre extreme:

1) Löst över fotryggen. Låser det lösa med en knut.

2) Hoppar sedan över vristhaken och den första "vanliga" haken på skaftet, och går direkt till hake 2 nerifrån. Sedan vidare upp till hake 3. Därifrån ner till hake 1. Allt detta är löst snörat. Låser det lösa med en knut vid hake 1.

3) Nu går jag ner till vristhaken där jag drar åt för kung och fosterland och låser med knut, rosett och dubbelknut.

Jag vill alltså snöra med timglasform: Löst längst ner och högst upp, tight på mitten vid hälgreppet.

Jag har nu provsnörat Jörnkängorna så här:

attachment.php


Nerifrån sett, efter det fjärde hålet (den första på skaftet som är som en metallögla och inte ett metallhål) löper snöret rakt upp till översta öglan på samma sida. Därefter är snöret trätt normalt i nedåtgående riktning. Knuten läggs vid hål 3 nerifrån.

Det passerar således dubbla snören i såväl ögla nr 3 som nr 4 nedifrån räknat.

Resultatet är en snörning av timglaskaraktär:

attachment.php


Låter detta smidigt, som jag hittat på? Finns andra sätt? På vilka andra sätt kan man göra inverterade snörningar på dessa kängor?

Kriteriet är att det ska vara smidigt att dra åt såväl som enkelt att snabbt lossa och komma ur kängorna utan att först behöva räkna ut vilket snöre som leder vart...
 

Bilagor

  • 20171005_111610.jpg
    20171005_111610.jpg
    74.1 KB · Visningar: 5,727
  • 20171005_112602.jpg
    20171005_112602.jpg
    47.1 KB · Visningar: 5,845
Men vänta, less is more...

Den fjärde öglan nerifrån finns det kanske ingen anledning att ta med på uppvägen. Går direkt från tredje till översta på samma sida och sedan vanlig snörning nedåtgående tillbaks till tredje. :)
 

Bilagor

  • 20171005_123037.jpg
    20171005_123037.jpg
    79.7 KB · Visningar: 2,943
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Första skal kängorna Kläder 18
bittidude Ont i hälsenefästet av nya kängorna Kläder 12
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
emptyrings blåmärken på benen av kängorna Kläder 6
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Harald_67 Vad heter kängorna eller liknande kängmodeller? Kläder 12
j_felix Torka kängorna i fält Kläder 13
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
cmh Hur styva bör kängorna vara? Kläder 10
snuffle Kängorna ger upphov till värk Kläder 13
Nordstjärnan Kängorna börjar spricka-tips? Kläder 21
millimeter Är kängorna för korta? Kläder 8
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
mr_neo Sex med kängorna på Kläder 9
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
malaurin Rätt eller fel kläder Kläder 55

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.