Cykla på Gotland...önskar tips..

Kapar den här tråden. Jag har precis spontanbokat biljetter med färjan från Nynäshamn till Visby, lånat cykelväskor av brorsan och ja... tänker cykla på Gotland helt enkelt. Anländer till Visby på måndag kväll och åker tillbaka till Stockholm fredag morgon. Tisdag, onsdag och torsdag blir cykeldagar. Jag har aldrig varit på Gotland förut, det ska bli jättespännande. Mina frågor till er som varit där och orkar svarar:

1. Jag tänkte ta med mig mitt tält. Hur är det med campingmöjligheter respektive möjligheter att hitta en tältplats på egen hand/utnyttja allemansrätten på Gotland? Någon här uppe skriver att det är svårt att hitta tältplatser p.g.a. tomtmark etc.

2. Jag tänker cykla omkring 10 mil om dagen. Har ni några tips på vilken sträcka jag borde ta (ca 30 mil totalt)? Jag vet alltså rätt lite om sevärdheter, men tänker att Fårö kanske skulle vara kul (det har pappa sagt är fint)! Om nån har koll, väg gärna ihop frågorna och tipsa om tältplatser som kan finnas längs vägen.

Stort tack på förhand (om nu någon orkar bry sig om att svara i det här fina vädret)!
 
Hej hopp !

Sitter då på färjan på väg till O-hamn som skall avgå om 5 min. efter en vistelse på c:a två veckor på Gotland, mitt andra besök, 45 år efter första gången.

Som någta skribenter redan nämnt så kan jag nämna Fårö och norra Gotland, samt södra delen som värda ett besök. Ljugarn är fint och så även Sandhamn. Någon nämnde Furilden, men jag tyckte inte att det var något direkt upphettsande, men om man gillar gamla stenbrott är det värt ett besök.

Själv har jag cyklat runt hela Gotland samt Fårö och visst finns det hur mycket som helst att se, det är naturreservat överallt och en massa annat att upptäcka.

För min del blev det mest att se Gotland från cykelsadeln, då jag inte känner mig bekväm med att ställa cykeln med alla mina väskor på, under tiden jag studerade någon sevärdhet närmare.

Tälta går fint, det finns alltid en fläck någonstans, där du kan slå upp tältet. Som tur för mig har jag en släkting som jag stannade över hos under mitt besök i Visby, under de fem dagarna jag var där. Mycket att se, i och kring Visby, så jag rekommenderar dig att ta god tid på dig där.

Och Avslutningsvis; Gotlänningarna vet att ta betalt, så se till att ha bankkortet laddat ;).

F ö så är det nog nu den bästa tiden att besöka ön, så till vida att den värsta turistinvasionen sannolikt är över.

Ha en riktigt trevlig vistelse.
 
Det finns såå mycket fint att se på Gotland! Jag har varit där många somrar med båt, bil eller cykel. Det är lätt att hitta fina tältplatser i naturen, särskilt om du håller dig till de strandnära skogarna med glest tall-bevuxen hällmark. Det största problemet är att ha tillräckligt med färskvatten. Dock behöver du komma några mil från Visby innan det glesnar med hus. Skaffa en bra cykelkarta eller skriv ut en detaljerad karta från nätet. Småvägarna (alltid grus) är ofta bra att cykla på. De asfalterade vägarna är ofta, men inte alltid, ganska trafikerade och bilisterna kör fort så att det känns lite läskigt. Det finns cykelbana utmed huvudvägen norrut (väg 149) ungefär till Lummelunda. Jag kan verkligen rekommendera att cykla norröver. Stenkusten mellan havet och Bästeträsk (Gotland största sjö) är fantastisk och ner på ostsidan har du t. ex. St Olofsholm som nämndes tidigare. Hur fint som helst! Där ute ligger ett gammalt kapell i sten och det finns en strandlinje med terrasser i kalksten. I viken innanför (norr om udden) finns en fin sandstrand. Furillen är också värd ett besök men du måste cykla ända ut på spetsen (längst i söder) eller ta av direkt åt höger (nordost) efter att du passerat bron för att hitta det speciella och fina. Och till föregående skribent: Gotlänningarna tar nog inte mer betalt än övriga svenskar. Det är klart att de försöker dra in pengar på sin korta turistsäsong men det gör väl alla bygder som lever av turism. Det är ju deras överlevnad och de har ju något åtråvärt att sälja! För övrigt verkar det vara rätt gott om stockholmare som driver diverse etablissemang på ön. De kanske har tagit med sig storstadspriserna.
 
Tack för tipsen! Verkligen många bra idéer som det skall tas fasta på. Jag kommer nog att hålla mig till öns norra halva p.g.a. tidsfönstret. Fårö blir det definitivt ett besök på, och ska försöka pricka in flera av era övriga tips. Nu på väg in till kartbutiken, och sen blir det packning och planering av turen innan jag beger mig till Nynäshamn och färjan i eftermiddag.

En fråga, som jag kanske svarar på själv: Hur ska man tänka gällande mängden färskvatten? Bra att ha någon liter extra i väskorna antar jag, och så kan man säkert fylla på längs vägen (bensinmackar, kaféer och dylikt)?
 
Ett utkast på plan börjar växa fram:
Idag - Visby till Kappelshamn
Tisdag - Kappelshamn, Fårö runt och vidare till Slite
Onsdag - Slite till Ljungarn
Torsdag - Ljungarn till Visby + se Visby
Fredag - hemresa
 
Och till föregående skribent: Gotlänningarna tar nog inte mer betalt än övriga svenskar. Det är klart att de försöker dra in pengar på sin korta turistsäsong men det gör väl alla bygder som lever av turism. Det är ju deras överlevnad och de har ju något åtråvärt att sälja! För övrigt verkar det vara rätt gott om stockholmare som driver diverse etablissemang på ön. De kanske har tagit med sig storstadspriserna.
Jag kanske skall omformulera mig; Min upplevelse av kostnadsläget på Gotland är att prisbilden generellt sett är högre än på fastlandet, det är min erfarenhet. Vad som här avses är framförallt kostnaden för restaurangbesök, då jag av inte använt mig av (det medhavda) campingköket, av bekvämlighetsskäl, utan inmundigat proviantering på för ändamålet uppförda etablissemang.

Avslutningsvis; Det kanske kan vara värt ett besök på Stora Karlsö ? Om inte annat så har dom en ganska bra restaurang där. Men smakar det, så kostar det ;).
 
St Karlsö är mkt intressant men kanske mera på våren försommaren när sillgrisslor och tordmular finns på hyllorna i fågelbergen.

Småvägar är ett måste. Naturcamping inga problem om du har en bra karta att välja lämpliga ställen utifrån.

Kyrkorna är intressanta och väl värda åtskilliga besök.

Thure
 
Var där över en långweekend tidigare i somras med LVG cykeln. Bodde på STF vid bunge, sedan gjorde jag dagsutflykt runt Fårö, och en dag till kalkbrottet där jag låg och solade och badade hela dagen.
 

Bilagor

  • GOPR0262.jpg
    GOPR0262.jpg
    31.1 KB · Visningar: 993
cyklade runt halva gotland för si så där 20 år sen.

det jag minns som finast var sudret med raukarna och det medelhavska ljuset och allt. mycket fint, men minns även att nordvästa sidan var fin där man cyklar längs branta klippor som stupar ner i havet.

längtar tillbaka så har börjat skissa på en repris i år, men ensam och runt hela ön och med minimalistpackning. En cykelkorg där fram med nån väska och sen en 45 liters rygga i nån back på pakethållaren. Känns som det borde räcka eftersom endast ryggan räcker för en veckas fjällvandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
juniafrida cykla på Gotland Långcykling 6
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
841225 Cykla på Gotland Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
Paula Katarina Cykla på Mallorca 6-11/8 Långcykling 0
Anette Grinde Att cykla på Island... Långcykling 6
skral Cykla centralasien på vintern Långcykling 11
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
xtrem Cykla på E22 Långcykling 2
Fam.schnee Cykla på Scottland Långcykling 7
fredrik seger cykla på Nya Zeeland Långcykling 7
PeterN Cykla på Irland Långcykling 8
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
boija Cykla på Nya Zeland? Långcykling 5
jontte00 Cykla på vintern? Långcykling 4
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
mrj_no Cykla på vinteren?? Långcykling 0
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.