Ukraina / Vitryssland

camping

Jag har lite dåligt statistiskt underlag, för visserligen hade jag tänkt sova ute, men i 95% av fallen blev jag inbjuden till folks hem :)
De få återstående gångerna gick det fint med lite diskret bivack några meter in i skogsbrynet, bakom en höstack etc.
Uppe i bergen var det inga problem att tälta var som helst.
 
Kul att läsa vad som delas för info!
Vet någon om det för en svenska att fixa visum för Vitryssland i ex. Kiev eller Vilnius?
Eller vilket som är det snabbaste sättet för få ett visum?

Snabbast men sannolikt inte billigast är att anlita ett företag som sköter det åt dig men givetvis kostar deras kunskap och arbete. söker du på t ex "hjälp med visum" får du ett antal (både köpa och icke.köpta beroende på sökmotor) träffar högt på listan. I jobbet har jag använt comet.
Gör du jobbet själv via ambassadernas egna hemsidor blir det såklart billigare men också ökad risk för fel.

/Patrik
 
Vilka dokument som krävs står noga listat på vitryska ambassadens websida.
Du vet säkert, att du ska uppge namnet på någon "mottagande part" - dvs ett valfritt namn på någon som är vitrysk medborgare.

Konsulatet gör ingen koll av den uppgivna personens "äkthet" när det utfärdar ditt visum, men när du väl är i landet måste du registrera dig tillsammans med vederbörande inom tre dagar, så det är bra att ha fått tag på en reellt existerande person - t ex via CouchSurfing e.d. I nödfall går det dock att hitta på ett namn när man söker visum, och sen ersätta det med någon riktig person man träffat, när man väl är i landet (OBS fortfarande inom tre dagar efter ankomst).

Sen behöver man inte alls bo hos den personen, men har man slarvat med registreringen kan man få trubbel vid utresan.

OBS allt detta info är ca 3-4 år gammalt, men jag tror det gäller fortfarande. Börja med websidan - där går det även att ladda ner ansökningsformulär m m.

Halaj!

Det här med mottagande part: funkar det inte lika bra med namn på ett hotell?
Jag har inte järnkoll, men så tror jag det funkar med Ryssland. Efter man har sovit på hotellet en natt kan man åka vart man vill sen.

Det här med anekdoter från länder tror jag man skall ta med en nypa salt. Det beror väldigt mycket på vad personen har varit med om. Danmark ligger etta på listan över korruptionsfria länder. Men man kan bli knivrånad där också. Vad tror ni den turisten tycker om Danmark som ett tryggt och säkert land?
I Rumänien (plats 58) hände mig en obehaglig ”korruptionsliknande” sak som befäste mina fördomar om landet.
I Sarajevo (plats 76) blev jag stoppad av polis på min mc. Jag hade inte mina papper i ordning => klockrent tillfälle till muta. Men han blev bara sur och skickade iväg mig.

Till TS: längst ner här:
http://www.campingromania.se./Ukraina.php finns länkar till camping. Vet inte hur relevant, dock.

//T
 
Klart det kan vara ett hotell, fast då ska man nog ha ordnat det "på riktigt" i förväg, eftersom det är lättare att kolla och hotellet troligen inte vill/vågar fuska.
 
Tänker du på:

http://onestep4ward.com/arrested-twice-bribing-police-twice-odessa-ukraine/

"If you are in the Ukraine and encounter a police officer and it is understood you are foreign, chances are you will be questioned for some reason and quite possibly charged with an offense."

https://www.worldnomads.com/travel-safety/eastern-europe/ukraine/scams-in-the-ukraine

Som jag sade, länkar med tredje/fjärde-handsuppgifter är ganska värdelösa. Speciellt enbart ifrån google. Utan den minsta erfarenhet av landet själv.

Du kommer inte uppleva mer korruption som resenär i Ukraina än vad du upplever i en svensk storstad en fredagkväll när du ska ta svarttaxi hem.
 
Har du cyklat långtur igenom Ukraina? Min bekant cyklade under åtskilliga månader genom östra Europa och kom till sist till Georgien via bl a Rumänien och Turkiet.

Hans erfarenheter mkt intressanta. Negativt ang Ukraina enl ovan.

Thure

Märkligt att man kan vara negativ till något utan den minsta egen erfarenhet utan pga tredjehandsuppgifter.

Knappast särskilt seriöst som svar till en person som också undrar i frågeställningen om någon har egna erfarenheter om landet.

Återigen. Ukraina är inte mer korrumperat än en svensk storstad en Fredagkväll när du ska ta svarttaxi hem eller när telefonförsäljaren ringer dig dagligen och försöker blåsa dig på en herrans massa pengar.

Människorna är också hjälpsamma vilket Joannas FÖRSTAhands information vittnar om. Och precis samma känsla fick jag själv. Dock lite tillbakadragna ibland pga språkproblemen.
 
(...) Människorna är också hjälpsamma vilket Joannas FÖRSTAhands information vittnar om. (...)
andyyy, du driver konsten att uttrycka dig onyanserat till ständigt nya höjder ;)
Som vanligt kan alla era så motstridiga erfarenheter vara lika sanna. (...) Att jag för egen del så gott som alltid "råkat ut" för extremt vänliga, öppna, hjälpsamma, pratsamma och gästfria människor (...) kan ju bero på slumpen, mitt eget uppträdande, och inte minst det faktum att jag talar deras språk.
 
onyanserat??

Du vittnar om hjälpsamma människor och jag skriver att du vittnar om hjälpsamma människor. Knappast onyanserat.
 
Som jag sade, länkar med tredje/fjärde-handsuppgifter är ganska värdelösa. Speciellt enbart ifrån google. Utan den minsta erfarenhet av landet själv.

Du kommer inte uppleva mer korruption som resenär i Ukraina än vad du upplever i en svensk storstad en fredagkväll när du ska ta svarttaxi hem.

Jag provar

duckduckgo.com
www.ixquick.com
infospace.com
www.bing.com


Men jag finner ju precis samma information, så uppenbarligen skapas de inte av Google medan man söker, som du antyder.

Visa gärna exempel på tillfällen där resenärer tvingats muta polisen i Sverige
 
Men googla kan man ju göra själv.

TS vill ha svar från folk med egen erfarenhet och du har inte detta. Så jag förstår inte varför du envisas med att svara dina "google svar" då?

Återigen, du kommer inte uppleva mer korruption i Ukraina än vad du gör i Sverige en fredagkväll när du ska hem ifrån krogen.
 
andyyy du efterlyser förstahandserfarenheter men när jag frågar så delger du inte såna. Du bara gnäller om jag tolkar det rätt.

Thure
 
Jag cyklade in från Krakow till Lviv och sedan sydöst ner till Moldavien. Spenderade 2 veckor i Lviv, Ivano-Frankivsk och Chernivtsi.
Mina intryck är att det var otroligt billigt, väldigt dåliga vägar, få turister, väldigt få kan engelska, god mat, högst normala människor, mycket trevligt över lag.
Landsbygden skilde sig otroligt mycket från Polen och resten av västeuropa, väldigt mycket odlingsbar mark som var övergiven eller outnyttjad. Massor av djur och barn som sprang omkring i de små byarna.
Folk hade väldigt stora trädgårdsland och massor av folk som arbetade i dem (jag cyklade där i juli).
Lviv och städerna gav en lite dystopisk känsla, väldigt många gamla och imponerande byggnader som nu förfaller.
Jag skulle verkligen rekommendera att cykla genom Ukraina sträckan som jag gjorde i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benny G Vitryssland och Ukraina Långcykling 2
hannulan Tag i Ukraina Långcykling 3
xely Tälta i Polen och Ukraina Långcykling 12
Bulgakov Vitryssland Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.