"Rull i sulan"

Ett uttryck som ibland kommer upp , men alltid framstår som ganska oklart exakt vad som avses, är uttrycket "rull i sulan".

T ex har jag läst i en annons om ett tyskt skomärke att deras skor är kända för "Bra rull i sulan": Jag har även sett uttrycket lite löst spritt på olika forum och kommentarsfält angående olika typer av skor - men det är svårt att googla sig fram till exakt vad som avses

Vad menas med att en sko har "Bra rull i sulan"? Finns det någon allmänt avsedd definition?
Hur är skor som inte har "bra rull i sulan"?
 
När utformningen på sulan gör att du kan förflytta vikten från hälen till tårna på kängan i en rörelse utan större motstånd och med minimal insats från din sida.

Mjukare skor (tänk fjortis Converse) brukar inte ha speciellt bra rull.
 
När utformningen på sulan gör att du kan förflytta vikten från hälen till tårna på kängan i en rörelse utan större motstånd och med minimal insats från din sida.
Kan du beskriva på vilket sätt en sån sula ser ut?
Är det att den är "rund" i kanterna? Är den hård?

Man tycker ju att i princip alla skor marknadsförda mot att användas som hiking eller walkingskor eller vandringskängor och med nån sorts ergonomiska anspråk vara gjorda så att de har "bra rull i sulan"
 
Kan kan förstå begreppet intuitivt, typ mina meindl kansas känns mer "rull" än mina timberland 6 inch premium.
Men den känslan tänkte jag mer handlar om att sulan på meindl är hårdare och tjockare än att den ser ut på ett "rulligt" vis.
 
Jag har opererat båda fötterna för länge sedan för Hallux Rigidus, stel stortåled. En rullsula gör att man inte behöver böja så mycket på stortåleden och gör det enklare och lättare att "avveckla steget" eller rulla av steget. Kängor med styva sulor avlastar typiskt på detta vis, det blir enklare och lättare att nöta mil om man inte behöver ta kraften från tåled och fotvalv (de som köpt konceptet barfotalöpning håller troligen inte med).

Här finns en överdriven bild: http://www.ostockholm.se/hallux-rigidus.php Jag har speciella gjutna sulor i löpar/träningsskor som har en påbyggnad under stortåleden som avlastar lite. Jag springer även i helmjuka skor som är tunna men kan få jäkligt ont efteråt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.