3e lager under skaljackan?

Hej,

Jag brukar använda mig av Icebreaker underställ, sen en icebreaker Altitude 260grams tröjja med dragkedja för halsen, över detta köra jag min goretex jacka eller en softshell jacka.

Ibland kan jag känna att jag behöver ytterligare ett lager under då det är ganska kallt. Dock är det viktigt att bibehålla andningsförmågan, så min fråga är vad som är passande att använda över de två första lagrena och under själva goretex jackan? En dunväst kanske? Använder det mest för alpinism/klättring.
 
Senast ändrad:
Dunväst, dunskjorta, fleeceväst, fleecetröja eller vindjacka.
Det är ju inga direkta konstigheter... bara att välja ett plagg.
//Peter
 
Ylle eller viyellaskjorta?

Är både praktiskt, värmande, påklätt och relativt lätt. Jag brukar resa ner och upp eller viseversa i min.
 
Lagar om lager

Här kommer jag och snor tråden lite.

Snälla hjälp, jag får ett spel på alla dessa lager. Vill inte frysa mer nu på vandring (nästa kalla kommer att bli i Nepal).
Jag har haft merinoullsunderställ och sedan "vanliga" tröjor och sen en ordentlig skaljacka men ändå frusit. Nu verkar ju det bästa alternativet för mig (den frusna) att köpa en duntröja, eller ska jag satsa på ett underställ till? Typ ullfrotté?
Har en sovsäck i syntet, funkar det att ha duntröjan på sig när man sover då? Gjorde tabben att ha skaljackan på mig i den en gång, och det funkade ju inte.

Jag blir jättetacksam för tips, eller om ni forumrävar (jag vet att det finns =)) kan länka till någon liknande diskussion.
 
Alpindoktorns enkla råd.

Hej, kolla mitt inlägg på varma kängor så klarnar det kanske i teorin. Sen är en klar risk i syrebristmiljö att hjärnan struntar i teorin men det är en annan historia....
 
Här kommer jag och snor tråden lite.
Har en sovsäck i syntet, funkar det att ha duntröjan på sig när man sover då? Gjorde tabben att ha skaljackan på mig i den en gång, och det funkade ju inte.
Min personliga åsikt är att man inte ska ha kläder på sig i sovsäcken. Ett underställ tycker jag dock att man ska ha men inte tjocka kläder. Orsaken är att man har vissa områden på kroppen som producerar mycket värme tex armhålorna och ljumskarna. Tanken är då att luften ska cirkulera i sovsäcken och dessa varma ställen ska kunna värma upp händer och fötter där vi inte producerar lika mycket värme. Stänger vi då in armhålan med en tjock tröja så kommer värmen att stanna innanför tröjan utan att komma fram till tårna.

Skulle därför satsa på en tröja/jacka utanför sovsäcken
 
Orsaken är att man har vissa områden på kroppen som producerar mycket värme tex armhålorna och ljumskarna.

I stort sett all värme (när man sover) alstras av de inre organen i bålen. För att inte råka ut för hypotermi så behöver man isolera kroppen så att den värme som alstras där inte försvinner.

De områden som du räknar upp är områden där blodkärlen ligger ytligt och där kroppen alltså förlorar mycket värme. Då är det självklart så att man för att slippa frysa skall isolera dessa områden bra, just för att minska förlusterna.
 
Hej, kolla mitt inlägg på varma kängor så klarnar det kanske i teorin. Sen är en klar risk i syrebristmiljö att hjärnan struntar i teorin men det är en annan historia....

Ok, det var på relativt hög höjd.... Jag tänkte bara desto mer kläder, desto bättre. Men duntröja kanske inte är så bra heller då om den är känslig för fukt.
Fasen vad svårt. Men det kan ju vara bra att ha med i bagaget när man har svettats klart för dagen. =)
 
3:e lagret.

Tjena!

Kör med ett skönt plagg ifrån Millet (loft jacket). ibland även som förstärkning under Flyttoverallen vid vinterfiske, både trolling och isfiske.

1:a lagret=ngn underställ-tröja
2:a lagret= tunn fleece tröja/väst
3:e lagret= Millet plagget, om det behövs.
4:e lagret= Haglöfs crux skaljacka

Mkt nöjd med kombon ovan



Köpte min förra året på Skövde naturs rea, tror jag gav 600:- för den. Ser inte riktigt ut som årets modell. Men vad gör det, nöjd är jag ändå=)




http://www.millet.fr/catalogue_ete/x-loft-jkt-p-104.html?typo_prod=1:int&temp=1&cPath=1_4_10_14
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Aron1900 Friluftsbyxa lager 157 Kläder 25
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
avslutat medlemskap 131216 Pertex shield+ 2,5 lager Kläder 2
Vintervilan Förstärkningsjacka, vilket lager? Kläder 10
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
StefanP- 3 lager med paclite överst? Kläder 4
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
annakato Första skaljackan :) Kläder 6
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...