2in1-fråga! "Jacksystem" och skav i Lundhags

Hola! (ursäktar redan nu för lååååångt inlägg)

Fin-fint forum det här, har lärt mig en massa skoj om både det ena och det andra - Ni är duktiga som attan! Nu tänkte jag bidra med ett par egna frågor.

1. Jag har fått överta ett par gamla Lundhags vandringskängor, skywalk eller något liknande tror jag de heter. De är inte överdrivet använda och har säkerligen åtskilliga mil kvar om man bara sköter dem rätt. Jag har testvandrat ett par mil i dem och märker hur jag får skav på samma ställe om och om igen. Underdelen är av plastliknande material och skaften i läder. Det är vid skaften som skavet uppkommer, det har liksom blivit ett veck på skaftet som nöter ofrivilligt mkt. - Finns det något sätt att "forma om" skon/lädret så det minskar skavet? Hur tar man hand om dessa skor på ett bra sätt?

2. Skall införskaffa ett "jacksystem" och undrar egentligen vad jag skall satsa på. Har läst en massa på skalplagg, softshell och liknande och måste erkänna att jag blir mer och mer "yr" ju mer jag läser.
Mina behov äro följande: Blåsig/regnig stad, en del vandring i småländska skogar, nån fjälltur och ibland vinteraktivitet i form av turåkning eller liknande. Jag är på inga sätt extremsportare men räknar mig till de varmblodiga och transpirerar en del vid måttlig fysisk ansträngning.
Min budget är runt 2500-3000 för tillfället och kan tänka mig att komplettera vid senare tillfälle. Min fråga är helt enkelt: Ska jag satsa på en ren skaljacka som första insats och senare komplettera med ett mellanlager i fleece elelr liknande, eller skalll jag ge mig in i softshellvärlden och botanisera?

Jag har egentligen ingen aning vart jag bär hän, regntät - javisst, men är det verkligen så himmelens viktigt? Utseende, jo - det är, tror det eller ej lite småviktigt ändå - speciellt om den skall hålla några år. Funktion - givetvis mkt viktigt, men ärligt talat så vet jag inte var jag kommer använda "systemet" främst.

Var börja i denna stora, stora djungel!? Jag gillar idén med att främja våra nordiska tillverkare (förutom arcteryx som gör vackra tingest), ekologi är tilltalande och givetvis overall-kvalle´!

Ett par saker jag spanat ut och gillar är:

Tröjor:
http://www.klattermusen.se/start.php?lang=SE

http://www.friluft.se/product_info.php?manufacturers_id=89&products_id=3409

Jackor:
Arteryx - Alpha SL Ms Pullover - hittar ingen länk men det är den enda riktiga skaljackan jag kan tänka mig ha råd med. 2.900 kr Detta innebär senare införskaffande av värmande underplagg.

http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=26_351&products_id=3254

http://www.route62.se/cgi-bin/ibuti...17&artnr=1653r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std2

(detta är bara en bråkdel av alla tusen prylar jag ögnat igenom)

Tacksam för någon form av förtydligande i denna djungel
 
Det finns sprayer som mjukgör och gör att lädret blir mjukt och följsamt.
Har Du testat några sådana? Du kan annars fukta lädret med alkohol så kan man trycka ut delar där det skaver. (mjukgörefteråt med en tunn läderolja)

Är det så att det skaver för att det är för mjukt, dvs viker sig på fel ställe, så kan Du försöka med att vaxa in skaftet i ett hårt vax. Det kan stadga upp och förhindra/minska veckbildningen.

Personligen gillar jag inte "multifunktionsjackor"
Har en någorlunda vindtät jacka samt en extra regnjacka.
Det blir ju lite skaleffekt med dessa två.
Lägg sen till tröjor efter behag undertill.
Har inte träffat på en "multijacka" som verkligen håller för ett rejält regnväder.

Nu var det några år sedan jag köpte nya grejor, men har itne hört något annat som sagt.
(eftersom jag har aktiva kompisar så kan jag låtsas som att jag är uppdaterad) ;)

/Peter
 
Angående jackor så länkar du inte till någon specifik Klättermusen-modell? Kan nog vara svårt att hålla sig inom din budget med deras modeller också? Jag har haft 2 st Klättermusen Grim, har fortfarande nr 2 kvar, men jag måste säga att jag personligen inte alls tycker att kvalitet och pris har något att göra med varandra i deras fall. Jackan är jättebra på väldigt många sätt, passform, funktion, huvan är grymt användbar och funkar även med hjälm under, men kvaliteten? Jag är riktigt förbannad, och sen hur de bemöter reklamationer ska jag inte ta upp igen. Men jag har inte varit ensam om att bli tveksamt bemött heller, sök på forumet så hittar du en del. Men som sagt, smarta lösningar, bra passform, högt pris men kvalitet som inte matchar priset, sammanfattar jag dem.

Vad gäller ditt jack-/fleece-förslag, Houdini Power Warp Houdie: den "vanliga" Power Houdien som inte är vindtät utan bara vanlig fleece är mitt absoluta favoritplagg, jag äger 2 såna (olika årsmodeller). Mycket bra passform och skärning på alla Houdinis kläder. Säkert är denna jacka du kollat på inget undantag! Däremot är det ju en jacka som är mer vind- än vattentät, så du behöver nog ett skal utanpå mot regn och snö?
 
Blöt ner lädret ordentligt, lägg på ett tunt lager fett (lundhags egna eller björnsmorning tycker jag är bra, andra har sina favoriter), och gå med dem, länge. Se till att använda skoblock och stoppa en ihoprullad tidning i skaften.

Angående kläder tycker jag du ska sätta skygglappar för ögonen när det gäller tillverkare och försäljares argument. Det finns mkt info här också om du söker. Jag tillhör också dem som inte gillar diffunderande material, utan en lätt regnjacka över en vindtät jacka. Håll dig borta från softshell är min rekommendation, finns säkert flera som gillar softshell, jag har bara haft en tidig variant och tyckte väl den var rätt undermålig, mkt har väl hänt sen dess iofs. Har också upplevt att klättermusen är grymt överreklamerade, och har också haft problem med kvaliteten. Fast jag gillar fortfarnade min njal, trots att sömmarna börjar ge upp.

I sommar har jag använt (under ett par veckor i nordnorge och norra finland) en fjällräven grönlandjacka (sjukt retro) en islandströja och en lätt regnjacka från montane. Tycker jag är funkis. Ska man ha bra värme/vikt/pris förhållande blir det knappast bättre än fiberpäls (som blev lite återupptäckt av 'outdoor'-industrin, typ MHW monkeyman etc.). Har man en snäll mamma/flickvän/älskarinna/dagmamma som kan sticka kan man mkt väl landa under 3000 för nåt likvärdigt. Jag gillar känslan av ett riktigt tyg i mina kläder, det är ju ett personligt val som många här säkert reserverar sig mot, är det väldigt växlande väder kan det ju vara lite bökigt att dra på sig regnjacka hela tiden, iofs är det inte så belamrande att g i regnjacka heller, även om den inte har alla de fickor en del vill.

Till syvende och sist handlar det bara om personliga val, och, kanske framför allt, om budget.
 
Mina vänner, tack för fina tips och svar!

Jag har ännu inte köpt mig någon jacka, väntar ett slag och funderar starkt på att beställa något från ett välkänt land med låg valutakurs!

Jag kommer att till hösten satsa på någon form av tjockare tröja, typ fleece och en regnjacka. Det torde räcka för tillfället. Kanske investerar jag i ett skal, alt. köper jag Gro's idé med naturmaterial istället. Det ligger något i den tekniska hysterins vara och icke. Beprövade metoder behöver inte bevisa någonting, det bara funkar - på pin tjiv!

Tack, återigen tack! Till helgen ger jag mig ut för att bo med skogen ett slag - det har gått alldeles för länge sedan sist.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...