Ajungilak goose bay arctic

Hej!

Har någon erfarenhet av ovanstående dunjacka?
Verkar enkel, funktionell och lätt, men håller tyget?
Har inte hittat just någon feedback på denna jacka, så ifall någon använt den eller känner till den, så skriv gärna några synpunkter.

Andra tips på funktionell, lätt dunrock som visat sej vara extra bra? Användningen kommer att vara som pausjacka (även utanpå skalplagg) samt morgon + kväll vid tältet.
Pga utrymmesbrist i ryggsäcken tror jag vi skippar de allra tjockaste Himalaya-jackorna. Med andra ord en middle weight med fast huva och av hållbara material.
Feathered Friends Icefall Parka är vi också nyfikna på. Kommentarer?

hälsn My
 
FF

OBS: Ej skrivet pa svenskt tangentbord = aao saknas.

Hejsan!

Jag har sjalv en Featherd Friends dunjacka, namligen deras Helios Jacket och ar mycket nojd med den. En mycket trevlig sak med just FF ar att man kan uppgradera dunkvaliten till 800+ (i alla fall om man bestaller direkt fran fabrik) for en ganska lag kostnad. En sak som jag vill papeka ar att FF ar ganska sma i storlekarna, i alla fall ar Helios Jacket det. For att fa ratt storlek sa skulle jag ha bestallt en storlek storre an vad jag brukar.

/ Stefan
 
varför dun

Hej,
jag vet ju inte vilken miljö du kommer använda din dunjacka men jag hade valt en jacka i syntetmaterial. Dun värmer inte alls när det blir blött till skillnad från syntet som amn alltid kan lita på.
Wet down kills som det brukar heta på andra sidan Atlanten.
 
Dun är för oss det vettigaste alternativet, eftersom vi i allmähet bär all packning själva. Vikten är alltså avgörande. Tror att det är svårt att slå dun vad gäller kombinationen vikt och värmeisolering. Vi har sedan länge använt dunsovsäckar året om, och har hittills klarat att hålla säcken tillräckligt torr. Visst är en jacka känsligare, men tror ändå att det ska gå vägen. Olika lager att fylla på under skalplagget kommer ju dessutom att finnas med som reserv.

Någon som känner till skillnaden mellan "vanlig" nylon och ripstop? Repar den förstnämda iväg direkt det går hål på den?

Med andra ord bollar vi med användningsområdet: bara pausrock eller även under aktivitet. Borde rocken ha förstärkningar?

Flere kommentarer?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.