Cyklocross som touringcykel?

Kina pa cross

Halloj.

Jag ar just nu i kina och turar pa en Kona Jake, som forvisso har flaskhallare och fasten for pakethallare mm. Vaskor bak och styrvaska. Jag har kanske 15 kilo pa pakethallaren och kanske ett kilo pa styret. Helt oerfaren av tidigare turcykling tycker jag att det fungerar utmarkt, har forvisso inte rullat mer an 100 mil an sa lange, me de har varit helt problemfria. Visst finns det kanske battre touringhojar, men som kompromiss kanns det helratt. Visst kan man kanna sig lite narvor for bakhjulet ibland, men det haller an..
Lycka till.
 
Skivbroms

är framtiden och nutiden. Bygga hjul är visserligen kul men skönt att kunna lita på att det hjul man har inte plötsligt måste byggas om med ny fälg.

Fälgbromsar blir lättare och skulle därför kanske vara att föredra på en racer?

Thure
 
Bumpar en riktigt gammal tråd för att den var spännande :)

Vad gäller bromsar så finns nu hybrid-skivbromsar som på White CX Pro där man har vajer till styret, men själva oket är hydrauliskt med dubbla pistonger. Mycket bra och lätt att serva.

Kan tänka mig att nackdelen med cx som touringcykel bara är en smaksak och vilka packväskor man väljer? Uppenbarligen är det många som föredrar att toura/campa med en CX.

Posta gärna mer om era äventyr ni som är ute på cykeltur :)
 
Det jag prioriterar är någorlunda bra stänkskärmar på en typ racer som används för pendling eller touring.

Finns en tråd här nånstans där Håkan C föreslår en lätt modifierad "vinterracer träningsracer" i stället för cyclocross för allroundbruk.

Thure
 
Så köpte jag mig en CX för knappt ett år sedan. Cyklar bara heldämpad MTB annars. Men nu köpte jag en White från XXL till bra pris med 105-växelgrupp och hybridbromsar. Den har dubbla flaskhållare och jag har monterat både stänkskydd, xt-pedaler och Thules pakethållare som fungerar ypperligt. På den har jag Thules packväskor och ovanpå pakethållaren rullar jag ihop en stor dry-bag. Inget på styret förrutom telefon/cykeldator.

Om jag försöker montera bakre cykelväskorna långt fram så slår mycket riktigt hälarna i väskorna, men det går att justera så de hamnar längre bak utan problem.

Cyklar jag bara hemma så sitter det smala race-däck (22mm) på fälgarna och skulle jag ut på något längre äventyr (hoppas) så åker cx däcken på (35mm bredd).

Tror nog att det går bra, man får testa och se. En mer upprätt sittställning skulle jag nog föredra om jag skulle vara ute mer än några dagar/veckor.
Vet inte hur man skulle lösa ett byte av styre med bromsarna som har integrerade växlings-paddlar...
 
Bekväre o snabbare med bredare däck

Cyklar jag bara hemma så sitter det smala race-däck (22mm) på fälgarna
Grattis till ditt cykelval, du verkar nöjd med den.

Jag vill bara tipsa om att du troligen blir snabbare och ffa bekvämare med lite bredare däck, 28-32mm, även på lvg.
Åtminstone om du väljer bra och smidiga däck.
Det finns numer bra 32mm lvg-däck som väger under 260g liksom slangar under 100g (även slangar är viktiga).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...