Risker för hunden med stålkanter?

Då och då kommer det upp önskemål här på forumen om kortare stålkanter eller skidor utan stålkant bland hundförare.

Hur allvarligt kan det bli för hunden om olyckan är framme? Tänker mest på t ex senskador.

Jag har åkt en hel del med hund både med och utan stålkanter på skidorna och även en del långfärdsskridskor och hittills utan incidenter men är orolig för detta speciellt när vi är på isen.

Thure
 
De värsta är väl om man råkar skära av senor på hunden..

Har haft stålkant förut när jag körde utan pulka o de har har väl vart nära några ggr när man kört lite nerför i skogen....
När jag köpte pulka så köpte jag även skidor utan stålkant då man har ännu svårare att hinna bromsa o styra när pulkan trycker...
 
Jag har Åsnes Kongsvold o Alpina Woody Step som ej har stålkant..

Kongsvold har fellelås till korta stighudar o Woody Step har fiskfjäll dvs vallningsfria..
 
Är detta ett problem i praktiken? Finns det inträffade skadefall, eller är det bara något man oroar sig för i teorin? Det känns som om man behöver ha lite otur för att det ska hända något, men om det är enkelt att undvika risken så... (Jag har inte hund själv, men har gott om dem runt omkring.)
 
Är detta ett problem i praktiken? Finns det inträffade skadefall, eller är det bara något man oroar sig för i teorin? Det känns som om man behöver ha lite otur för att det ska hända något, men om det är enkelt att undvika risken så... (Jag har inte hund själv, men har gott om dem runt omkring.)

Asså åker du skidor me hunden typ tolkar så är de inte speciellt lång lina du har... 2,5-3,5m.
Man hinner inte bromsa o väja ibland om de är lite mer snö o då blir även skadorna längre upp på benet när hundens tass sjunker mer än skidorna.. Lagom höjd till senor mm..

Man ska helt klart va försiktigt me skidor utan stålkant för dom kan va ganska skarpa oxå..
 
Vore intressant med lite mera data kring skadorna.

Om man låter hunden dra pulka med skaklar och normalt är framför eller bakom hunden i spåret tror jag att risken är något mindre än med lös hund eller när man tolkar utan pulka.

Terräng bindningstyp och hur stadiga skor samt hur van hund och förare är spelar säkert roll som berördes i Klagers första länk.
Att man allmänt har rätt utrustning för de förhållanden som väntas måste också vägas in.

Thure
 

Bilagor

  • P1080865.jpg
    P1080865.jpg
    26.6 KB · Visningar: 837
Jag har skurit upp min förra hund med stålkanter på skidorna. Tack och lov riktigt vassa, och det blev "bara" en stor hudflik som skars upp.

Ibland tolkar man, ibland går man bredvid hunden dom drar pulka, ibland kanske det är utförsåkning. Det finns många situationer då hunden kan komma när kanterna.

Jag är osäker på om det är rimligt och genomförbart att laga en avskuren hälsena på en hund.

Oron är befogad, tycker jag.
 
Vore intressant med lite mera data kring skadorna.

Om man låter hunden dra pulka med skaklar och normalt är framför eller bakom hunden i spåret tror jag att risken är något mindre än med lös hund eller när man tolkar utan pulka.

Terräng bindningstyp och hur stadiga skor samt hur van hund och förare är spelar säkert roll som berördes i Klagers första länk.
Att man allmänt har rätt utrustning för de förhållanden som väntas måste också vägas in.

Thure


Vad spelar statistik för roll....händer de en gång så är de för mkt..

Man gör allt för sin bästa vän inte ska skada sig....dom 8-10 gångerna jag körde med hund o stålkant va inte precis så man kunde njuta av naturen utan bara hålla koll på hunden..
 
Har en vän som är en väldigt duktig skidåkare som förra vintern råkade köra ihop med sin hund på en topptur med en snabb färd in till veterinären som resultat. Oavsett hur bra skidåkare man är så tror jag det som spelar mest roll är hur väl man känner sin egen hund och dess beteende.
Tycker svaret är ganska enkelt, känner man behovet att ställa frågan så kör inte med stålkanter.
Sen om man har draghund framför sig på fjället är enda rätta skidvalet skate ;)
 
Har varit med om en incident. Lös hund och våra barn som åkte med slalomskidor i backen ner mot Aktse slutade med skadad tass. Lyckligtvis behövdes inte veterinärbesök.
Jag instämmer helt med Mangee: Hund - dragande eller lös - utesluter stålkantade skidor för ALLA i samma sällskap. I branta nedförsbackar kan ju de mest oväntade situationer uppstå. Tilläggas bör att skatingskidor också för mej är ett självklart val när man kör draghund.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...