Utsiktstornet på Tornberget

Hur är det med tornet på Tornberget, finns det? Jag hittar en massa på webben om att det ska byggas, men inget om att det klippts band och spelats mässingsorkester, och jag tror inte jag ids ta mig dit från Märsta bara för att titta efter!
 
Kanske på gång men tror du har rätt är nog inte klart ännu ett första spadtag togs sept 2014 http://haninge.se/sv/Arkiv-NyheterP...rsta-spadtaget-for-utsiktstorn-pa-Tornberget/

Utsikten blir nog inte jättefin hur som helst mest svagt böljande skogslandskap. Vilka utsikter är finast i länet?

Här några förslag. Lotsutkiken Landsort. Utö kvarn. Älvsnabben monumentet vid Muskö. Båken på Söderö vid Långviksskär. Nämdö böte. Utkikstornet Björnöreservatet Ingarö. Telegrafberget Tyresö. Berget på Ägnö NO Napoleonviken. SSSKs fd klubbstuga på Älgö. Hammarbybacken. Flottsbrobacken. Stadshustornet Kungsholmen. Kungshatt. Diverse fornborgar t ex den vid Runsa och Gåseborg norr om Hässelby. Svenska högarnas fyr. Märkets fyr.

Thure
 
Till slut mailade jag Haninge kommun och frågade. Planerad byggstart hösten 2015, blev svaret. I stället cyklade jag till den betydligt mer närbelägna Runsa fornborg som Thure-med-H nämner här ovan!
 
Gick förbi i lördags (21 Okt) och då hade de kommit så här långt.
Känns som att de har lite kvar att göra.
 

Bilagor

  • tornberget.jpg
    tornberget.jpg
    169.1 KB · Visningar: 1,310
Här byggs själva tornet. Vet faktiskt inte var det är, hittade denna bild i en FB-grupp för Haninge. Men det händer i alla fall något som sagt. Antar att tornet kommer lyftas på plats bitvis sedan.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1509370968328.jpg
    FB_IMG_1509370968328.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,095
Bilden är från Mitt i Haninge. Sektionerna byggs vid Tornberga gård och skall lyftas på plats med helikopter.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...