• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Trött på att vara singel i fjällen!

Längd är en objektivt mätbar storhet och det är mkt enkelt att leda i bevis huruvida svensken har en längre genomsnittslängd än spanjoren eller tvärtom. Du menar att du inte inser skillnaden?

/Mats

Bara för att kunna förstå dina argument; nationer och folkgrupper existerar endast för att vi tror att de existerar, om vi slutar tro på dem så existerar de inte heller?
 
Nationer och kulturer existerar varesig du eller Mats vill inse det. Även skillnader mellan dem. Vikten att beakta den nationella identiteten finns även i Lissabonfördraget, men nyheten att människor i olika länder identifierar sig med sina gelika och uppträder likt dem hade ni kanske inte hunnit få ut vid den tidpunkten.

Vem har påstått att nationer eller kulturer inte existerar? Inte jag. Jag har heller aldrig påstått att man inte ska beakta nationella identiteter. Min poäng är att variationen inom en population alltid är större än mellan populationer och att nationella karaktärsdrag snarare är ett instrument för identitetsbyggande än något som reflekterar faktiska skillnader. Du hittar alltså större olikheter mellan svenskar än du hittar mellan en svensk och en spanjor.

Kan du din 1900-talshistoria så förstår du varför man ska ta väldigt försiktiga fotsteg när man närmar sig ämnet nationalkaraktärer.

/Mats
 
Jag hoppas Elly fick en hop PM efter det inlägget, annars är det inte konstigt att en del herrar är singlar.
 
Bara för att kunna förstå dina argument; nationer och folkgrupper existerar endast för att vi tror att de existerar, om vi slutar tro på dem så existerar de inte heller?

Nej, det påstår jag inte. Nationen "Sverige" existerar självklart lika mycket oavsett vad jag tror eller inte tror. Den är en avgränsning vad gäller geografisk utbredning, statsförvaltning o.s.v. Likaså existensen av "samer" eller "uigurer" eller vad som.

Det jag vänder mig mot är specifikt idén att "svensken" eller "spanjoren" har typiska karaktärsdrag just på grund av att han eller hon är "svensk" eller "spanjor". Det synsättet är ett kraftfullt instrument för att skapa nationell identitet, men bygger på ett felaktigt kausalt antagande (vilket har påvisats flera gånger i forskningen).

/Mats
 
Min poäng är att variationen inom en population alltid är större än mellan populationer och att nationella karaktärsdrag snarare är ett instrument för identitetsbyggande än något som reflekterar faktiska skillnader. Du hittar alltså större olikheter mellan svenskar än du hittar mellan en svensk och en spanjor.
Okay, jag köper din poäng om skillnader - men är det skillnaderna som är viktigast eller är det tillhörigheten? Den skulle jag hävda spelar en större roll. Mellan mig och min sambo är det stora skillnader, jag är nog mest lik min vän men min tillhörighet ligger hos min famlilj, övrig släkt, stad, landskap land folk osv...
Ett gäng britter uppträder med de de tillhör på Kos liksom...

Kan du din 1900-talshistoria så förstår du varför man ska ta väldigt försiktiga fotsteg när man närmar sig ämnet nationalkaraktärer.

/Mats
Ja själva uppdelningen i dessa kollektiv har varit en icke fråga tills modern tid.
 
Källa på det? Eller missade du skriva att du tror det?

Det var en uppskattning. Gå till vilken mataffär som helst och titta på vad folk köper, hur mycket de bryr sig om miljön och hur mycket de tar reda på varifrån deras inköp kommer. Folk skyller ifrån sig- det är inte jag det är industrins, politikernas, böndernas ansvar eller så säger man att jag är ganska duktig för i Kina pumpar de ner gift i grundvattnet. Sen kan man fundera på om det är kärlek att älska sin avbild som de flesta avkommor är eller ifall man vill ge dem en framtid. Det är kärlek för mig i alla fall.

När det gäller nationella skillnader är de ganska uppenbara när man reser och träffar mycket människor men det är tabu att påstå något sådant för det finns inte kulturskillnader. Speciellt ska jag inte få uttala mig som jobbar i hela Norden+ Baltikum och har haft så förbannat många jobb och rest så mycket som jag har. Inte kan väl jag ha märkt av dessa kulturskillnader? Tror att de tillochmed skulle kunna bevisas statistiskt. En sådan gräns har definierats för "Norrland" efter huruvida en större andel har gift sig eller inte. Traditioner lever kvar mer på vissa ställen. Jag vill vara tydlig med att dessa kulturella olikheter inte går att mäta på genetisk väg men definitivt genom att studera kulturella företeelser och det är definitivt objektivt mätbart. Här är några exempel för att anknyta till tråden.
Hur många kvinnor, procentuellt, som vill skaffa familj.
Här kommer Norge definitivt skjuta ifrån och ha en högre siffra än Sverige.
Hur många kvinnor, procentuellt, som vill gifta sig.
Skulle tro att det här utfallet blir det samma.
Hur många män som tar mina urtvättade glasburkar och flaskor för att slänga dem i restavfall istället för glasåtervinningen utan att förstå varför jag tyckte det var onödigt. Jasså- skulle du ha dom?
Norge vinner stort.
Hur många som köper en miljövidrig bil bara för att de tycker den är cool:
Hmmm...
Osv. Kan ha tokfel och det är helt ok men har rätt tills statistiken säger något annat.
 

clindh

Forumvärd
Den här urspårningen i form av nationer och kulturer får ni ta i Fritt Forum eller inte alls, håll kvar tråden i hyfsad närhet av ursprungsämnet tack,
 
Klart fascinerande utveckling av en tråd, som inleds med en rak och oskyldig fundering, tillsynes utan några lömskare undertexter xD.

Än mer fascinerande, hur svårt vi har det med den enkla insikten om att statistiska snittskillnader mellan grupper, hur välbelagda de än må vara, har noll prediktivt värde vid mötet med den enskilde individen.

Sen trodde jag ju, att vi som har luffardriften i kroppen, per definition är mer än genomsnittligt öppna för det oförutsedda och oplanerade i våra liv - däribland nära relationer med människor, som inte motsvarar våra i förväg bestämda kravlistor ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Trött på vara singel i skogen Reskompis 0
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
Alle95 Oerfaren kille på 22 år söker vandringskompis innan säsongen är slut! Reskompis 0
Ormrot Kebnekaise Syd/Nordtopp nu på lördag Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
saraabeiramar Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016. Reskompis 7
gide Jämtlandsfjällen på skidor Reskompis 0
Makrolon Vill ut på tur! Reskompis 0
Caek06 söker manligt ressällskap för vandring på Korsika Reskompis 0
literoligt Vandring med övernattning på öde ö i sommarsverige? Reskompis 9
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Pumba Ledig v26-30 å vore ju kul att hitta på något någon :) Reskompis 10
Soffgrupp Vandra i Marrocko Feb/Mars 2013 - Häng på! Reskompis 3
cecilia.carlsson.79 Turskidåkning i Grövelsjöfjällen slutet på januari? Reskompis 2
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
vandrarman Everest Circuit i slutet på septemeber Reskompis 4
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
Thesearch Vill du bestiga Mont Blanc på skidor med mig i vår Reskompis 0
Christian1 Tips på bra vandrar eller cykelresor? Reskompis 3
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
luktafotogen Lång skidtur på Vänerns is. Reskompis 11
coaskkis Skoter på Svalbard Reskompis 1
klykan Tanzania på cykel - sommaren 2011 Reskompis 4
rölin Vandring i Hemavan på kort varsel (20-22/8) Reskompis 0
Heikkinen Följa med på fjällvandring v36 eller v37 Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
duharmail seriösa planer på segla jorden runt Reskompis 0
skogsflicka klättra på mallorca i jul? Reskompis 0
rullgrus Någon som är sugen på att resa genom Papua Nya Guinea? Reskompis 0
Tripping Abisko - Nikkaluokta början på sep Reskompis 1
hannulan Norrut från Göteborg på E20 på torsdag? Reskompis 0
Frida0314 Tips på grupp/aktivitetresa? Reskompis 2
alven Från Sthlm på måndag kväll? Reskompis 0
Binna Följa med norrländska på fjällvandring i sommar? Reskompis 5
KlaraL sugen på långfärdscykling i höst? Reskompis 9
apfaktor Någon som är sugen på spanien? Reskompis 0
realout Äventyrskompis på resa vart som helst Reskompis 1
Abriss Grövelsjön på V33 Reskompis 0
Skjeltorp Norkap - Kastaden på cykel. Reskompis 1
fiia83 äventyr på nya zeeland Reskompis 2
jabo05 följ med på vandring i jämtland Reskompis 3
boel155 Malaysia slutet på apri, början på mars? Reskompis 0
Andunge Friluftssinglar på turskidåkning i påsk? Reskompis 4
Anna.S Kompis på ridturer och ridresor Reskompis 1
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
afil MTB å cykel på Gran canaria! Reskompis 1
sanja_h20 Behöver tips om jobb på båt Reskompis 0
anak8932 Fjällvandring i September eller skidorna på senare? Reskompis 9
Adventure-Cilla Kom med på en spännande resa.. Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...