• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sarek v.33

Det är långa dagsetapper du skissar på för att gå oledat. Jag hoppas du bygger dem på egen erfarenhet av liknande vandring, men det är längre etapper än jag brukar planera efter. Hamnar du i vide, stenskrävel, tvingas leta efter lämplig vadplats eller får dåligt väder tappar du snabbt tempo. Jag brukar planera för dagsetapper på 10-15km beroende på terräng när jag går oledat i Sarek plus reservdagar. Räkna med att verklig vandring inte följer närmaste sträcka på kartan, utan man tvingas till vägval efter terräng.
I Njoatsosvagge finns en jättefin tältplats vid Alep Njoatsosjavvres östra strand.
 
Bra synpunkter! Jag får tänka till. Bäst att ha mer marginaler/korta ner etapperna. Jag hade för bra väder i Sarek förut vilket jag försöker påminna mig om...
Tack.
 
Precis som smux så planerar jag för kortare dagetapper, 10-15 km. Är man mycket vältränad och går länge utan pauser så kan man ju hinna längre, men slår vädret om eller man möter hinder på vägen så kan dagsetapper på 15-20 km bli väldigt svåra att genomföra.

Annars har du tänkt bra med turen och undvikit de allra svåraste besvärligheterna. smux nämnde Tjåggnårisjåhkå på Bielavállda och det kan även vara ett par jokkar i Basstavágge som ibland trycker på bra.

Om du börjar i Kvikkjokk så kommer du kanske med buss vid lunchtid samma dag? i så fall får du bara en halv vandringsdag och hinner ca 10 km. Den avslutande sträckan från Rinim (om du får skjuts på förmiddagen) till Sálto går på en lättgången stig så det hinner man på en dag.
 
Samtidigt är din färdplan inte helt orealistisk, vi använde 10 vandringsdagar från Ritsem via Padjelantaleden och Routesvagge till Kvikkjokk den föreslagna vägen. Dock var det otroligt fint väder och låga vattenstånd vilket underlättade. På den sträckan är det inte heller några svårare vad, men Tjågnårisjåhkå och ett par vad i Bastavagge kan bli en utmaning vid regn, i så fall kan du gå ut via Sourva vilket är 2-3 vandringsdagar från Biellevalda.
 
Tack för era kommentarer. Jag måste få till ytterligare en vandringsdag, för säkerhets skull.
Vet någon om det finns andra sätt att åka från Gällivare till Kvikkjokk utan att använda sig av allmänna kommunikationsmedel (bussar)? De tar lång tid, när de överhuvudtaget går, framme först på kvällen. Efter den 18 augusti finns inga dagliga bussar Kvikkjokk-Jokkmokk och därför måste jag starta min vandring i Kvikkjokk och inte sluta där, som jag egentligen ville. Otroligt att det inte finns åtminstone en bussförbindelse om dagen efter den 18 augusti. Bara vissa dagar. Eller hittar jag dem bara inte? Känner ni till andra sätt? Taxi kostar skjortan...
 
Efter den 18 augusti finns inga dagliga bussar Kvikkjokk-Jokkmokk och därför måste jag starta min vandring i Kvikkjokk och inte sluta där, som jag egentligen ville. Otroligt att det inte finns åtminstone en bussförbindelse om dagen efter den 18 augusti. Bara vissa dagar. ..

Verkar skumt. Jag hittade Linje 47 på Länstrafiken Norrbotten och där ser det ut att finnas. Kolla
https://ltnbd.se/tidtabeller/

På vardagarna må-fre får man stiga upp tidigt... ;-)
 
Verkar skumt. Jag hittade Linje 47 på Länstrafiken Norrbotten och där ser det ut att finnas. Kolla
https://ltnbd.se/tidtabeller/

På vardagarna må-fre får man stiga upp tidigt... ;-)

Och linje 43 är Murjek-Jokkmokk om du väljer att kliva av tåget där istället för att åka ända fram till Gällivare. Linje 44-45 trafikerar Jokkmokk från Gällivare.
Finns ju även möjlighet att kliva av/på tåget i Älvsbyn och ta bussen till Jokkmokk, linje 36.
 
Tack så mycket, buss 47 passar bra. Den hade jag missat helt.
Jag flyger till Gällivare så jag kan tyvärr inte utnyttja tågvarianterna.
Mycket bra tips man får här, om både det ena och det andra. Tack!
 
Tack så mycket, buss 47 passar bra. Den hade jag missat helt.
Jag flyger till Gällivare så jag kan tyvärr inte utnyttja tågvarianterna.
Mycket bra tips man får här, om både det ena och det andra. Tack!

Jag gissar att du redan tänk på att du inte kan ha bränsle till köket med på flyget, utan måste säkra att du kan komplettera detta lokalt?
 
Undrar om det är vanligt med svårigheter att vada jokkarna i Basstavagge i augusti. Sträckan Rinim - Bielavallda.
Samma gäller båtresan Sitojaure-Rinim. Blir den ofta inställd eller fördröjd pga dåligt väder i mitten på augusti? Man kan aldrig veta, förstås, men jag ville höra om någon har erfarenheter att dela med sig.
 
Det finns jokkar i Bastavagge som snabbt kan stiga och bli ovadbara vid nederbörd, båtresan har jag ingen info om. Skulle vädret innebära svårigheter att ta dig genom Bastavagge kan du istället ta dig till Saltoluokta via Gukkesvaggebron och sedan vidare mot Saltoluokta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
psoptrsoy Samåkning - Är det någon som har en plats över Stockholm-Sarek Reskompis 0
username2 Turkamrat Sarek v. 31-32? Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
T0ker Vandring i Sarek Reskompis 0
Sentient6 Vandringssällskap Sarek/Padjelanta i juli? Reskompis 0
Ida. Vandra i Sarek nästa vecka (v.29)? Reskompis 0
Andreazzz76 Sarek v30 Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
1890 vandring, gärna Sarek. Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
kjpil Vandringssällskap i Sarek V32-33 Reskompis 6
bredviken Sarek v33 Reskompis 3
Haldefjäll Till Sarek v. 32-33 Reskompis 5
jnn79 Fjällvandring i Sarek Reskompis 0
Fjätdalen Långtur i Sarek april 2008 Reskompis 4
Joakim Ambrosson Sarek 5-19:e augusti! Lite småkris Reskompis 5
d_skold Sarek v 32 Reskompis 0
Kristian.ericsson Gratis resa till/från Sarek Reskompis 0
Joakim Ambrosson Sarek - 16:e (tågresa kl 19) - 27:e (hemma kl 10) Reskompis 20
1390 Sarek 17 aug Reskompis 0
mo9jan Vandra i Sarek. Reskompis 2
Joakim Ambrosson Sarek i sommar? Reskompis 2
koaladaniel Sarek juli-augusti Reskompis 0
heek Vandringssällskap Sarek v.36 Reskompis 0
Heiner Sarek v33-v34 Reskompis 1
andrevs Sarek i september Reskompis 0
Overland Sarek v28! Reskompis 0
sica Sarek sommaren 2004 Reskompis 9
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
mek Sarek v. 11 Reskompis 3
Lyndy Vandringskompis o tips Sarek/Padjelanta nästa sommar Reskompis 12
trolle 183 Sarek i september! Reskompis 0
phoebe vandra i sarek eller Padjelanta Reskompis 1
mliansdotter Fjällvandra/Sarek/Augusti Reskompis 0
nylob Sarek efter påsk? Reskompis 0
pal2 Berndt å Heiko från Pastavagge/Sarek Reskompis 1
Sihm Sarek och Rapadalen? Reskompis 2
sm5jyp Sarek/Padjelanta Reskompis 0
hbg Padjelanta/Sarek i augusti Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...