Pudel som friluftshund?

Lycka till med hundbestyren. Att välja en hund(ras) lämplig för ett aktivt friluftsliv är ju inte speciellt svårt om man gör det enkelt för sig;)
Jag hoppade över valpperioden och skaffade en välutbildad Bordercollie som 1 1/2 år gammal plötsligt tappat lusten att fanatiskt valla får från morgon till kväll. Fick låna hunden under semesterperioden och det var en aha-upplevelse från första dagen.

Det finns många superhundar där ute som på ett eller annat sätt `blivit över´.
 
@SOTO
Jo, det finns en hel del omplaceringar att välja bland, men det är alldeles för ofta unghundar av stor(a) ras(er) och tveksam uppfödning där ägare plötsligt fått "ändrade familjeförhållanden" eller drabbats av "allergi" lagom till att hunden blivit stor och stark och kommit i slyngelåldern...

Kort sagt, att få en *bra* omplaceringshund är inte det lättaste, och har man specifika önskemål kan man få vänta länge. Exempelvis skulle jag aldrig klara att aktivera en BC, så den rasen går fetbort :D.
 
Min egen hunderfarenhet:

Engelsk springer spaniel: Svår päls, fastnar mycket bös, skräp och snö. Stor jaktinstinkt. Glad!

Border Collie: Kräver mycket aktivering men annars väldigt lätt att ha och göra med (tankeläsare). Bra storlek och päls.

Spansk omplaceringshund, troligen korsning vinthund/ridgeback: Mycket arbete! Utbrytarkung, osäker i möte med nya människor.

Chihuahua/ Papillon/ Schipperke: Enmanshund som följer mig som en skugga. Vaktar genom att skälla. Älskar att träna för godis, tex agility och rallylydnad. Tar sig fram i skog och mark utan problem MEN svårt på vintern då hon blir för kall om tassarna.

Siberian Husky: Rasen jag till slut fastnat för. Har två stycken nu. Enkla att ha och göra med, skäller inte, gnäller inte, perfekt storlek och päls. Älskar allt friluftsliv. Klarar att springa flera mil, men klarar också att ligga hemma i soffan några dagar. Nackdelar: Jaktinstinkten gör det svårt att ha dem lösa. Tuggar gärna sönder saker om de lämnas själva hemma.

Tips på friluftshundar:
Har ni kikat på Jaktlabrador? Verkar vara trevliga hundar att ha med ut, smidigare och piggare än vanlig labbe. :)
Om man får "rätt" hund så tycker även jag att border collie är väldigt trevliga som friluftshundar. De älskar att lyda! Till skillnad från huskyn som är betydligt mer självständig.
Vorsteh tycker jag är himla fina, men kanske lite stora.
Kelpie är fina brukshundar, lite tuffare än border collie.
Shetland Sheepdog kan vara skälliga, men annars lite som en border collie light. Lättlärda! Kanske knepig päls på vintern dock.
 
Tack för input! :)

Jag har väl inte riktigt bestämt mig för något ännu, men spaniels tilltalar mig verkligen inte... BC verkar vara fantastiska hundar, men jag blir uppriktigt talat mest stressad av hundar som stirrar på mig och vill ha en order. Tror inte riktigt jag orkar aktivera en sådan så att den mår bra heller. Lite samma invändning mot kelpie också.

Huskies är lite för stora för mig just nu. Dessutom vill jag ha en ras med lite mer vilja att vara till lags och träna diverse "fjant" som agility än jag fått uppfattningen att de har. Fantastiskt vackra djur dock :).

Samma med vorsteh, väl stora i dagsläget, sannolikt inte så "fjantvilliga" heller.

Jaktlabrador är kanske inte heller fel? Jag har dock aldrig träffat nån tror jag, och har sett lite folk som inte tycker att man bör skaffa en sådan om man inte har intresse av just en vattenapportör? Sen finner jag väl inte retrievers sådär väldigt tilltalande heller rent utseendemässigt (så ytligt av mig ;D).

Shelties är typ hur söta som helst, skulle kunna vara en tanke, men jag har ingen direkt erfarenhet av rasen. Får kolla lite på dem :).

I dagsläget lever jag tillsammans med en borzoi, dvs en stor vinthund (80 cm i manken, ca 40 kg). Hon är förvånansvärt förarvek och villig att lyda, och har väldigt lite jaktlust för att vara en vinthund (kan utan större problem ropa in henne även efter att hon börjat springa efter ett rådjur 20 m framför oss).
Hon har dock också extremt dålig "motor", har gått några kurser med henne och fått jobba som ett djur för att hålla henne någorlunda intresserad... Hade väl kunnat nyttja hennes vekhet och tvingat henne, men seriöst, vi var där för att ha roligt tillsammans.

Så, det jag är ute efter är en ras med lite mer intresse att jobba, men inte brukshundsnivåer. Jaktinstinkten får gärna vara ganska låg, jag uppskattar hundar som kan vara lösa "överallt".
Dessutom vill jag ha en lite mindre hund, min dam tar upp en hel baklucka, eller 2/3 av ett baksäte (helst hela, men jag kan klämma in mig om jag måste...). Vi far dessutom en hel del med skoter och båt i vårt frilufsande, så en mer hanterbar storlek på hund vore helt klart bra för alla inblandade.

Jag har väl mest börjat kolla på pudel därför att jag träffat några trevliga ex, samt att det där med en hund som inte fäller låter helt fantastiskt nu när jag börjar ha tussar som möter mig lite överallt i huset igen...
 
Ett annat starkt tips på hundras om du letar efter en pigg hund i liknande storlek som en mellanpudel är Pumi.

Det är en ungersk vallhund med allt vad det innebär. Arbetsvillig, intelligent och lättlärd, lämnar inte gärna flocken och går därför bra att ha lös och den fäller inte hår (vilket är fantastiskt!). Nackdelen som vallinstinkten ger är att den kan vara skällig. Det är en bra hund till agility och andra aktiviter som exempelvis sök! Självklart kräver den en del aktivering.

Mina föräldrar har en pumi sedan flera år och använder den mycket till att träna sök, köra en del agility (här gäller det att föraren är tillräckligt snabb för hunden) och på vintern dra sparken vilket fungerar väldigt bra. När jag själv ska skaffa hund om några år ligger just Pudel och Pumi väldigt bra till vid val av hundras!
 
Eftersom jag aldrig ägt någon skall jag väll inte säga för mycket men jag tycker shiba borde fungera bra. De verkar ha bra päls, folk verkar använda dem för agility. De är portabla. För att vara en primitiv hund verkar de ganska lugna och påstås klara sig bättre ensamma än exempelvis en husky. Vad jag sett skäller de inte heller lika mycket som de flesta spetsar.
 
Har med intresse följt tråden. Är uppväxt med en mellanpudel (modell större) som blev hela 18 år gammal! En fantastisk familjehund som alltid var med upp till fjällen och tom drog pulka med spädbarn. Som tidigare sagt så var det problem med snö/is klumpar vid trampdynorna, mkt viktigt att klippa pälsen kort där. Han älskade allt vatten och var alltid med på vandringar i skog och mark, oftast ej kopplad, mkt lydig och arbetsvillig.
Som tidigare sagts, en hund med bra psyke är nog inte så skällig. Personligen tror jag de mindre modellerna av rasen är mer skälliga.
Hoppas att mina synpunkter var till hjälp! / Nina
 
Lite mer tips: "Nowa Scotia Duck Tolling Retriever" eller "Tollare" som rasen kallas för, den minsta retrievern, kanadensisk ras. Min dotter har en 3 årig tollare mkt trevlig hund, storlek som BorderColie, rasen används ofta i Augility tävlingar, smart, arbetsvillig, pigg, älskar fjantiga uppdrag :)
älskar vatten och snö. Just nu är dottern med pojkvän och hund på resa i Europa med husbil, vandrar i Pyreneerna, alperna. Gå in på instagramsidan #bilbothetoller# får du se vad hunden har hängt med på :)
 
Vi har nu haft vår storpudel i snart sex år. Ville först ha en stor hund (ca 60 cm)men har kommit fram till att han är lagom(52cm). Stor nog att ta sig fram obehindrat sommar som vinter, men liten nog att rymmas i tältet och den fullpackade bilen. Han älskar snö, pudlar har simhud mellan tårna så han har inbyggda snöskor, snön bär honom bra. Om den inte bär så går han i våra skidspår.Eftersom vi inte håller på med utställning så är han ganska kortklippt även på vintern, det är bara en ett par veckor på våren(vi bor ovanför polcirkeln) som det är lite mer jobb med snö som fastar i tassarna men det finns medel att köpa som hjälper. Sommartid är han ännu mer kortklippt en har ändå så tät päls att han klarar sig med lite myggmedel när det är som värst. Tar han med sig skogen in? Nja, lite barr och småkvistar men han gillar ju att rulla i lingonriset. När vi har varit och fjällvandrat har han haft klövjeväskor. När det var varmt ( 20-25 grader) slängde vi pinnar i varenda myrgöl vi passerade så han fick kyla av sig. Pälsen blir bara blöt på ytan om man inte gnuggar in vattnet. I övrigt har vi testat agility, rallylydnad lite brukslydnad han gillar det mesta. Huvudsaken för honom är att han får vara med. Skäller ibland vid bus och för att varna om det kommer någon främmande. Lättlärd, fartfyllda ute men med en bra "av" knapp, väldigt lite trampande inne. Sociala men med personlighet. En allroundhund. Det är iaf min erfarenhet.
 
Så, det jag är ute efter är en ras med lite mer intresse att jobba, men inte brukshundsnivåer. Jaktinstinkten får gärna vara ganska låg, jag uppskattar hundar som kan vara lösa "överallt".
Dessutom vill jag ha en lite mindre hund, min dam tar upp en hel baklucka, eller 2/3 av ett baksäte (helst hela, men jag kan klämma in mig om jag måste...). Vi far dessutom en hel del med skoter och båt i vårt frilufsande, så en mer hanterbar storlek på hund vore helt klart bra för alla inblandade.

Om du inte som person är jätte ängsligt lagd och väldigt mån om att passa in och livrädd för att sticka ut skulle jag råda dig att tänka lite utanför boxen och kika på amstaf. Av det du räknat upp totalt i tråden känns den rasen närmast perfekt för dig. Det skulle väl vara det där med kylan i så fall, men håller ni bara igång och rör på er ska det vara bra kallt innan det blir problem.
 
Om du inte som person är jätte ängsligt lagd och väldigt mån om att passa in och livrädd för att sticka ut skulle jag råda dig att tänka lite utanför boxen och kika på amstaf. Av det du räknat upp totalt i tråden känns den rasen närmast perfekt för dig. Det skulle väl vara det där med kylan i så fall, men håller ni bara igång och rör på er ska det vara bra kallt innan det blir problem.
Heh, jag anser mig varken som särskilt ängslig eller konformativ, men en amstaff är verkligen inte en hundtyp som intresserar mig :). Väl tung för att vara praktisk på skotern, väl tuff för att funka bra med alla spetsar i vår närhet, och, tja terrier...
Inte så förtjust i kortnosade och korthåriga hundar heller, om man nu ska vara ytlig ;).

Tack för tipset iaf :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ayrin Kelpie som "friluftshund" Hundsport 49
ala Friluftshund... Hundsport 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...