Splitboard

Hej,
tänkte bara höra om nån har någon åsikt om hur det är att använda en splitboard jmf med bräda och snöskor vid toppturer.
 
Splittrade tankar?

Hej!
Jag har aldrig själv testat en splitboard men har åkt bräda 7 säsonger. Har gjort en hel del toppturer både på telis och med SB. Jag har följande tankar om splitboard:

1 Dyrt
Splitboarden kostar väl minst 10000:-. Stighudar tillkommer antar jag...

2 Smalt användningsområde
Den är ju inget vidare att åka på i pisten. En vanlig snowboard har i alla lägen bättre utförsegenskaper än en SplitB. Skall du åka i pisten bör du nog ha en bräda till.

3 Smidigare än snöskor
Trots att jag aldrig testat tror jag att det är lite smidigare än att gå på snöskor uppför.

4 Tung
Har fått för mig att en Splitboard väger mer än en "vanlig" bräda. Men du slipper ju i gengäld att bära den på ryggen och ha snöskorna i ryggan på väg ner.

Sammanfattningsvis: Skulle jag ha mycket pengar/spons och skulle göra mycket toppturer skulle jag kanske skaffa en splitboard men för 10000:- kan man göra ett par feta lyft med Heli vilket jag troligtvis skulle prioritera...

Tips, kolla mer med folk på http://www.freeride.nu

Snabba tankar...kommer jag på mer ändrar jag mitt inlägg
/eric
 
Väjer själv telisar när jag turar, men jag har gått med kompisar som åkt bräda, både med snöskor och splitboard.
Min uppfattning är att så länge man går brant och har korta eller inga anmarser är nog snöskor det bästa.
Om man däremot har lite anmars eller kommer gå på flacken är splitboard väldigt mycket bättre.

Den har dock några nackdelar. Dels så funkar den som sagt dåligt på hårt underslag, dels så är det svårt att gå på skrå på vägen upp om det är hårt och brant.

10000 + hudar tror jag är i överkant, men billiga är dom inte. Burton, Volle och nån mer gör splitboards. De har alla samma system för delning/hopsättning.
 
Tjena!

Jag har en Burton Custom S 170 som jag lyckades hitta på en konkurs utförsäljning och det följde med stighudar och cramponger..

Jag har ”tyvärr” inte fått prova min bräda på riktigt för dom senaste gångerna som jag varit iväg så har det kommit mycket snö så det har inte varit nödvändigt att knata iväg på hudarna..

Det jag har testat är att gå lite på en lika dan bräda på en tur för något år sen och jag tycker att det går mycket fortare än att knata runt med eller utan snöskor och åkkänslan var OK så länge det inte var isigt för brädan är ganska mjuk.
Jag kan tänka mig att det inte är den jättebra att gå med när det är hård skare men man kan inte få allt.

Jag hade tänkt ta mig uppåt i landet senare i år och gå på lite toppturer så jag hoppas att jag får använda brädan lite,,, så lite tips på bra toppar och turer så lovar jag att komma med en recention när jag testat ordentligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jennsa Tillverka splitboard Snowboard 0
alien Splitboard? Snowboard 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.