Bra toppturer med bräda och snöskor

Hej

Jag lärde mig åka bräda förra säsongen och för att få lite mer utmaning tänkte jag göra lite toppturer i sverige denna säsong. Vi är en lite större grupp brädåkare som kommer vara ute ca en vecka i stort tält med kamin. Detta innebär att tältet måste ligga "ganska nära" bilparkering som man måste kunna parkera "ganska nära" fjället. Ingen lust att släpa 40 kg tält + ved. Är det någon som kan tipsa om platser som funkar bra för detta? Längre norrut än Jämtland orkar vi inte köra så där finns en begränsning.

Tillsist undrar jag om lundhags snöskor är något att ha.
 
Lappland

Lappland har många fina fjällområden och ni skulle kunna åka nattåg upp och leja skotertransport till lämpligt basläger.

Obs jag är skidåkare själv och vet inte exakt vad ni har för krav på topografin men antar att det är bästa att tälta nere i skogen för att ha lite mer valmöjligheter vid dåligt väder.

Norge har annars många områden med utmanande topografi och möjlighet till mycket fallhöjd med närhet till vägar. Se tidigare skidbestigningstrådar.

Lavinrisken bör beaktas.

Thure
 
Nå fler toppar/gör fler åk per dag

Tjena

Det är en bra rekommendation att tälta under trädgränsen. Det tvingar en extra stigning men man blir mindre beroende av vädret. och. Försök planera detta relativt sent. Vädret är inte helt gynnsamt för camparen tidigt :)

Bergen kring storulvån (www.storulvan.se) har du möjlighet att köra väldigt nära trädgränsen och på vissa ställen parkeringar att lämna bilen vid också :)
I Funäsdalen finns det några ställen man kan ta sig upp till trädgränsen. Det är dock en bra idé att få hjälp att ta sig till baslägret genom att betala någon en hundring eller två för att köra er

Fast att kampa och knalla är jobbigt. Du hinner inte med många åk. Se till att få med dig en Snowkite så når du flera toppar och slipper knalla hela tiden. Då behöver du bara sätta ner tältet en gång. Sen kan du och dina vänner ta er till vilka toppar som helst på den dag, förutsatt att vädret är bra. kolla här: http://www.ozonekites.se/modules/download.php?file=5481b20bddbc92b791d2b987f672b37a (video)
 
lundhags snöskor

de är inte optimala för toppturer då det saknas hälhöjjare. De är lite hala på skare och svåra att traversera med då de är ganska stora och breda.

jättebra snöskor för att vandra på platten dock!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.