Vilka teleskop stavar fungerar?

Jag har haft ett par ganska billiga teleskopstavar på några toppturer och efter ett tag gav de upp. Själva låsmekanismen (skruv) frös och jag kunde inte låsa dem ordentligt. Tills sist blev det silvertejp och inga teleskopstavar längre.
Nu är jag ute på jakt efter några nya som fungerar. Jag vill ju gärna slippa samma problem med låsmekanismen men jag vill också att de ska kunna fällas ihop rätt mycket så de blir smidiga på ryggsäcken.
Jag har kollat runt lite men jag kan inga hitta några som verkar ha bra låsfunktion samtidigt som de går att fälla ihop mycket. Jag har bara sätt antingen eller.
Nån som har tips på teleskopstavar som blir riktigt korta OCH har pålitliga låsmekanismer?
 
Gipron?

Jag har kört i flera år med ett par Gipron Sherpa 3.

Tre-delade teleskopstavar med Giprons "Flick-lock" låsning - har inte haft några problem med att de inte skulle gå att låsa osv, mkt bra konstruktion.

Att dom är tre-delade gör också att du kan korta ned dom till nästan ingenting och spänna fast dom utanpå ryggsäcken.

Finns på http://www.northstar.se för 585 riksdaler...

Mvh / Calle
 
Gipron

Jag håller med.. gripron tre delade funkar jättebra!!

De blir korta och lätta att bära när de är ihopfällda, och när det är utfällda är det tåliga och robusta. Vissa stavar kan lätt bli "rangliga" när deär utfällda, speciellt för någon som jag som är lång och vill ha långa stavar.

Jag tror att Gripron även har bra pris på sina stavar i förhållande till sina konkurrenter.
 
Kompardell

Mina Åsnes (Kompardell med Åsnesdekal) har hållit för åtskildiga toppturer och skidturer sedan de köptes förejulsvintern 93.

Enda problemet har varit att de frusit ihop i längdregleringen vid några längre kalla tältturer i vinterfjället, åsså är jag inne på andra omgången trugor.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.