Splitboard?

Är det någon som har erfarehet av Voile eller Burton splitbrädor? Hur är de att åka på jämfört med en hel bräda, hur bra fungerar delningen, hållbarhet, hur är de att gå med etc? Inköpsställen?

Ciao!

Uffe
 
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men har varit på tur med folk som har använt splitboard.
Åkegenskaperna är väl som förväntat, funkar helt ok i puder, men eftersom dom inte är så vridstyva blir det jobigt om det är hårt eller annan svår snö.
Att gå med verkade funka ok, men blir väldigt svårt om man måste passera isiga passager eftersom man har svårt att få kanttryck. Det ser även lita ansträngt ut ibalnd efter som man får gå ganska bredbent.
 
Jag har en Burton splitboard, men jag köpte den när säsongen var över för min del i våras så jag har inte hunnit testa den är..

Jag spenderade förra säsongen i Fernie och där var det en ganska många som körde med splitboards och det går riktigt fort att ta sig uppför med dom jämfört med snöskor..
Jag tror dock att det får vara relativt mjukt för att det skall funka optimalt att åka med men det är det ju alltid i Kanada ;-)

Jag återkommer med ett utlåtande när jag fått testa den,, 170cm lång surfbräda :)

Mvh
Magnus
 
Halv Burton med split...

Tack för svaren Jonas och Magnus!

Jag köpte en Burton Split 165 i Zürich i veckan efter att ha konfererat med en bergförare där som bl a har "Hochtouren" med snowboard på programmet. Han har haft sin i tre år nu och är rätt nöjd med den.

Så nu är det bara att vänta på snön och se om det nåt att ha...återkommer senare med utlåtande.

Ciao!

Uffe

PS kolla hans hemsida. http://www.bergschule.com
DS
 
Grattis till köpet!
Jag köpte en Burton Custom 165 förra året (2001 eller 2002-års model). Mycket nöjd med den, känns som jag är snabbast i världen på väg uppför :)

På de nya split-modelerna, iaf från Burton, brukar stighudarna följa med vilket spar en hel del slantar. I stället för att köpa Burtons egna hudar för ca 1600:- köpte jag Black Diamonds 15cm breda hudar för betydligt lägre pris och skar dom till rätt storlek och med hjälp av seglarhandske sydde jag framänden med kraftig nylontråd. Det är bara bakänden som inte är lika avancerad som originalet.

Ett litet tips också: skaffa ett par ordentliga bindningar som sitter, jag använde ett par riktigt gamla helplastbindningar som snurrade runt en aning oavsett hur hårt jag drog fast dem.
Inga problem nerför, men att försöka vandra uppåt när "skidorna" vrider sig från bindningen är ganska enerverande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jennsa Tillverka splitboard Snowboard 0
jessie Splitboard Snowboard 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.