Ryggskydd

Någon som har testat ryggskydd vid brädåkning?

Var det obekvämt eller känns det stabilt och stödgivande?

Några tips och råd vad gäller vilken typ man bör ha?
 
1. Var det obekvämt?

Nej, det är inte obekvämt. Men det är varmt och det hindrar till stor del borttransporten av fukt så om det är varmt ute eller du hikar mycket så kan du räkna med att bli varm o blöt på ryggen. Vilket man iofs oftast blir ändå om man har ryggsäck.


2. känns det stabilt och stödgivande?

Nej, stödgivande känns det väl inte. Det är väl inte poängen heller. poängen är att minsk risken för rysggskador vid fall. Om du landar på en sten, eller kanten på ett hopp. Eller om du har hårda grejjer i ryggan, spadskaft, läskburkar, termos. Det är inte skönt att få termosen tvärs ryggraden i ett hård fall.


3. Några tips och råd vad gäller vilken typ man bör
ha?

Det finns en massa märken. Jag kör med ett Dainese, det funkar bra.
 
Har kört med ett Dainese i tre år som jag egentligen köpt för MC-åkning. Det sitter inte alls i vägen och är bara varmt ock skönt. Men då ägnar jag mig åt carvingåkning. Hur det funkar för hopp och jibbers vet jag inget om.

Vissa ryggskydd har breda resårband runt midjan som kan hjälpa till att stötta upp ryggen lite. Det beror på modell.

Knata in på någon väsorterad motorcykelaffär och prova runt bland modellerna tills du hittar nåt du gillar.

/RedTop

PS. Såg på WC tävlingen i parallellstorslalom från Tandådalen nyss att en del åkare kör med ryggskydd även på tävling.
 
Jag har ett ryggskydd från Dainese som är ledat för ökad rörelsefrihet. Det har fungerat lika bra vid skid/brädåkning som på MC:n. Jag tror det heter Backspace men det har ett par år på nacken, så jag vet inte om det finns kvar på marknaden. Glöm inte att det ska gå ner över svanskotan!
 
AP ryggskydd

Hej!
Har kört med ett ryggskydd från http://www.ap-products.nu/mcskydd.htm. Kan beställas på deras hemsida. Det fungerar utmärkt och går dessutom ned en bit för svanskotan, vilket är bra. En vän hade en ytterst otrevlig upplevelse när doktorn rätade ut hans krockade svanskota för hand...

Ryggskyddet värmer gott, men det blir lite bökigt att ha det under ryggsäcken. Jag har struntat i skyddet när jag har ryggsäck. Misstänker att ryggan i sej utgör lite ryggskydd.

mvh Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivert Ryggskydd dåligt för nacken!? Snowboard 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.