Snowboard vid kebnekaise

Nån som har nån erfarenhet av att åka snowboard vid Kebnekaise. Har varit där två gånger tidigare men den kommande våren skulle jag vilja ta med bräda å testa åka där. Nån som har några bra tips på vart man kan gå upp å åka och vad som krävs. /Viktor
 
Hej,

Finns rätt så bra åkning. Men kom ihåg att Keb är väderlynnigt. Fjällstationen öppnar först i mars men störst chans för bra väder är nog ett par månader senare. Gjorde själv ett antal toppturer i våras på bräda. T.ex. Toulpagorni, ca 900 fallhöjdsmeter med lite firning i början. Jökelbäcken från Kebnetjåkkatoppen är ett annat bra åk. Rullevarerännan och Pallins korridor är två rätt branta rännor som kräver bra snöförhållande. Halspasset och Isfallsglacieren är ett lite mer alpint projekt som kräver glacierutrustning och kunskap att hantera den.

Klas
 
jag har åkt en del i området och då utgått från tarfaladalen och sedan åkt på isfalls glaciären och några andra glaciärer i dalen.
Hur har du tänkt att färdas?
Snöskor?
 
Var i keb i påskas och åkte då med en splitboard, dvs skidor med hudar uppför och bräda nerför. Provade inga supergrejer som toulpagorni, men hydrologrännan måste vara en av de roligaste ställen jag åkt på. Den ligger på Kebnetjåkka och du åker ner mot början av tarfaladalen. Vet inte om vi hade tur med snön eller om vindarna i tarfaladalen alltid lyckas täcka över gamla skidspår, men det var perfekt snö varje gång vi åkte nerför rännan. Ta den vägen om ni ska till Tarfalastugan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.