Slalomskor på snowboard??

Jag tänkte byta upp mig en smula från de rena nybörjarprylar jag har nu, och kollade runt lite efter styvare skor. Jag bryr mig inte om att hoppa och trixa utan vill utvecklas mer åt alpinhållet.

Då tipsade en kille mig om att man kunde köra med slalomskor, och att det fanns bindningar för ändamålet (typ snowblade-bindningar, men passande på bräda).

Kan det funka som budgetvariant för alpinkörning? Jag inser att det inte är idealiskt, men är det vettigt nog för att försöka skaffa såna bindningar och prova?
Jag har slalomdojor redan, det är liksom det som är poängen.

/ Lennart
 
Om du kollar på den alpina delen inom snowboard så ser du att deras skor är i stort sett identiska med slalompjäxor. Visst finns det säkert nåt argument för att inte använda slalompjäxor till alpin snowboard men jag tror att det är marginellt. Kör på, jag tror att det funkar.

För typ 5 år sedan då man hyrde alpinbrädor och pjäxor brukade man få med vanliga slalompjäxor. Funkade ypperligt men jag vet inte hur utvecklingen har sett ut fram till idag.

mvh/samme
 
funkar inte

de racerbindningar som finns till slalombrädor idag kan du inte sätta en skidpjäxa på. den är för tjock i tårna.
jag importerade en från österrike för två år sedan från oxygen, men var tvungen att ta hem niedeckerbindningar och burtonpjäxor... (oxygen gör varken racerbindningar eller hardboots.
då sades det att det inte finns såna grejor att få tag på i sverige, men jag importerade genom intersport i linköping. det löser sig alltid om man frågar snällt. det ska inte behöva kosta något extra heller.
du satsar dock på helt rätt grejor om du cill komma upp i hastighet och luta näsan i backen tills det killar i morrhåren. guuud vilka carvinsvängar man kan få till. har aldrig varit med om att ha sån kontroll över sin bräda på nån annan modell. tänk bara på att du måste ha en styv, kort bräda som svarar mot dina boots.
/johan
 
På gång!

Nu har jag i alla fall fått tag i bindningar som funkar till mina (skid-)slalomskor, ett par plattbindningar av märket Ghost. De ser ut att passa till vilka slalomskor som helst, inklusive snowboard-alpinkängor. Så nu är det bara snön som fattas ;-)

/ Lennart
 
Istortsett samma som slalompjäxor???

Icke sa Nicke!!!

Skillnaderna mellan snowboard hårdskor och slalompjäxor är STOOOOOOR.

Snowboard hårdskor har betydligt kortare sula än slalompjäxor. Detta för att undvika tå- och hälsläp i snön.

Snowboard hårdskor har högre häl (högklackat) för att det skall vara lättare att initiera hälsvängar.

Snowboard hårdskor kan vinklas i sidled för att det skall vara lättare att få ihop knäna för bättre skär. Inte alla slalompjäxor har denna funktion.

Snowboard hårdskor går att justera i längsled för att kunna få rätt stälning vid åkning. Inte alla slalompjäxor har denna funktion.

Så skillnad är det allt. Men slalompjäxer funkar rätt bra. Det gjorde det för mig i många år. Man får justera lite mer bara om man kör med slalompjäxor. Sätt gärna an vinkelplatta under bindningen som kompenserar för de inställningsmöjligheterna som snowboard hårdskor har.


Kör så det ryker

Stalle
 
Erfarenheter...

Bindningarna fick jag tag i hos en garagefirma utanför Karlstad ( "Krona på Hammar", tel 054 - 524102). Antagligen ett konkurslager som han fått tag på, jag vet inte om han har fler kvar. Jag betalade 1300:- för dem, han sa att ordinariepriset skulle vara runt 1800:-

Jag testade för första gången i går, och jag blev rätt tveksam till hela projektet. Det är nog så att slalomskorna är för hårda, både framåt och framför allt i sidled. Och jag har inte riktigt lust att skaffa dyra alpinskor, tanken var att jag skulle få lite mer alpinstuk på åkningen utan att det skulle kosta en förmögenhet.

Jag vet inte om jag har hittat rätt vinklar på bindningen. Med "vanliga" skor och bindningar har jag ungefär 40 gr fram och 30 gr bak, men när jag experimenterade med slalomskor kändes det bäst (eller minst dåligt) med 45 gr både fram och bak.

Eventuellt lägger jag ner projektet, och satsar i stället på att lära mig åka bättre på de prylar jag har. I så fall är bindningarna till salu.

Mvh Lennart
 
Hoppas att du lagt ner projektet

Men du kan starta ett nytt!
Hej Lennart,
Idag finns det ingen anledning som jag ser det att åka med alpingrejer, om man nu inte tävlar i portåkning. Moderna mjuka skor (Salomon Malamute, Burton ION/Ruler tex) med en freeride-bräda av längre, styvare snitt (165 cm eller mer) är mer än tillräckligt styva för dig. Du får bra skär, du kan åka off pist, du får lättare att gå, du minskar skaderisken. Och du ser inte ut som en tysk eller österrikare...
Kombinera gärna med snöskor + stavar och gå på tur, det kan du inte göra med alpina grejer...
Mjuka bindningar är absolut inte bara till för halfpipen. Testa själv och se...

Vänliga hälsningar
/Andreas
 
Svar på ovanstående

jag kör med Scarpa XT på en Burton Fish 156, Det tog ett tag tills jag fick till det pga. att canting plattor är ett MÅSTE med hårda skor!
Men nu skulle jag inte vilja byta bort dom mot något annat, Beror delvis på att jag har formsprutade innerskor i dom, Och att jag åker skidor på jobb och gillar att vänja mina fötter vid ett par skor,
En STOR fördel över mjuka snowboardskor är att det är lättare att sparka steg i skare o hård snö!

/Gunnar
 
Alpin skor och bindningar till salu

Om du Lennart eller någon annan är intresserad så har jag 2 par beg. plast snowboar skor till salu, Ett par Blax med Raichle innerskor,
Och ett par Protech storlek 43-44,
har oxå ett par stepp in bindningar till salu,
Bor i Hemsedal Norge, så prov åkning är inget problem.
 
Re: Erfarenheter...

lromberg; sa:
Det är nog så att slalomskorna är för hårda, både framåt och framför allt i sidled.
Det finns viss risk att du har rätt här. Även när jag drar åt mina Blax snowboardskor till max så flexar dom ändå annorlunda/mer än mina Raichle slalompjäxor. Å andra sidan experimenterade brorsan ett tag med slalompjäxa på framfoten och snowboardpjäxa på bakfoten...
Jag vet inte om jag har hittat rätt vinklar på bindningen. Med "vanliga" skor och bindningar har jag ungefär 40 gr fram och 30 gr bak, men när jag experimenterade med slalomskor kändes det bäst (eller minst dåligt) med 45 gr både fram och bak.
Det låter lite tycker jag. Jag har 50-55 bak och 60-65 fram (markeringarna är bortnötta...)Dels måste jag ha det för att inte skorna skall ta i snön för mycket, dels ger det en väldigt tajt och effektiv benställning när jag åker.

[/QUOTE]Eventuellt lägger jag ner projektet, och satsar i stället på att lära mig åka bättre på de prylar jag har. [/QUOTE] Gör inte det. Man kan fortfarande göra mer radikala skärande svängar med alpin utrusting än de andra koncepten. Om det nu är det du vill prova...
Ett tips är att tillverka en kloss/kil som låter dig luta bakre skon framåt-inåt tills dess att du kan föra ihop knäna med båda fötterna i bindningarna. Jag åkte ett tag med en kloss som var dryga 40 mm hög under hälen. Funkade utmärkt inom vissa gränser. Med slalompjäxorna blir man jättestark men ganska oflexibel. Åka på kant i blå/röda välpreparerade backar gick som en dröm, medan puckliga svarta blev jobbigt och obekvämt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jela längd på snowboard? Snowboard 4
frarol Längd på bräda? Snowboard 4
tango tips på nybörjarbok snowboard? Snowboard 2
Jonas P Tips på bra grejer?? Snowboard 4
R1-Gustav Köpa Snowboard på nätet? Snowboard 3
karl-petter Prova på kitesnowboarding Snowboard 5
leonsson Tips på snöskor? Snowboard 7
Kail Tips på prisvärd utförsåkning i Skandinavien Snowboard 6
Nils-Åke Riksgränsen i slutet på Maj ! Snowboard 0
Palle07 Snowboard på tur? Snowboard 12
sespalan Topptur i Lofoten. Snowboard.. eller? Snowboard 1
fotomangan Nerför Sylarna med Snowboard Snowboard 24
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Snowboard 4
Inde7 Snowboard near stockholm Snowboard 2
ponte_95 Måste man gå snowboard gymnasium Snowboard 11
magnus1977 snowboard? Snowboard 0
karl-petter Skön snowboard film? Snowboard 17
ViktorForsberg Snowboard vid kebnekaise Snowboard 3
avslutad120814 skidor + snowboard? Snowboard 2
fiskbulle666 snowboard-ort i frankrike Snowboard 0
Jätte Micke Student SM i Snowboard Snowboard 0
mirrre snowboard i österrike Snowboard 1
afem Snowboard offpist i Götet? Snowboard 3
dabac snowboard - tips till nybörjare & er som hyr brädor Snowboard 2
lagrave Bära snowboard Snowboard 9
Blåbär Repade Snowboard? Snowboard 3
zeromaker Snowboard i Jämtland Snowboard 3
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4
Coqrouge GAMMAL snowboard sökes (Sims eller Winterstick) Snowboard 0
T.i.m Snowboard offpist Snowboard 11
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18
fbk Snowboard Snowboard 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.