Att ha ordning i starter.

Hej helt ny och grön på detta forum och att dra med hundar.
Flyttade till Arjeplog för ett par år sedan och stod på skidor för första gången förra året.
Har kört lite linkörning ( tror jag det heter har bälte expander lina och sele) Och idag testade jag en liten släde av okänt märke. Det var super kul ! !

Men mina hundar särskilt den jag har som "ledare" är jätte stissig och stressad när hon kommer på att det är drag som gäller. Hon skriker å kastar sig hit och dit och blir nästan okontaktbar så måste ju gjort mycket fel förra året när vi börjhade med lite lin körning.

När vi då står stilla är hon helt uppåt väggarna, och problemet är att hon får inte hålla på så enligt den yngre hunden varav det lätt blir bråk....
Sedan när vi ger start tecken till hundarna (även om "ledaren" försökt dra igång minst 5-10 gånger medan vi trasslat ut linor och liknande) Så är det tok springa i början. ..Och jag har sett att man brukar väl börja med hundarna i trav så man som "förare" kan springa bakom pulkan tills de fått upp lite fart sedan hoppa på.
Men när mina hundar började så gick det så att släden "stegrade" sedan ner i backen åsså iväg. Åkte av första gången då jag inte alls var beredd.

Sedan när de väl springer tycker jag de är duktiga håller sig i spåret (skoter spår) och springer på bra är ganska obekymrade om varandra.

Nu kör jag med varsin expander lina som sitter fäst bak i selen på dem men så fort vi stannar blir det trassel och orolig att de ska lyckas skada sig på varandras linor. Så vad skulle man skaffat ? Sedan ser jag detta med neck-line ? Är de att föredra .

Har som sagt aldrig hållt på med detta så super novis och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

MvH Diana
 
Jo har redan stött på dessa länkar då jag googlat och försökt luska ut själv å slippa ställa frågor ;)

Men själva hund-fys träningen känner jag att jag har grepp om. Skid teknik . . . Jag åker klassiskt bakom mina hundar (en hund i taget) Och jag har knappt balans för det, har dessutom lite döds ångest inför att åka med "het sporren"

Så det jag vill veta är vad för lina har jag till 2-3 hundar som drar en släde?
Hur lugnar jag ner min över stressade "ledar" hund ? Ska jag sätta henne som hund nummer två ? Prommenera med henne i koppel samtidigt som sele å pulka hänger på ? Ha henne lös medans jag sparkar ?

Vi har testat att ha henne lös när vi åker skidor både med och utan sele+lina, Hon springer runt runt skäller biter i lina sin egen sele och ibland i mina stavar eller ben.
När vi kommer ut där vi brukar köra drag börjjar hon skrika/skälla i bilen och hela vägen ut tills vi är igång på skidorna eller med sparken. Tar jag för lång tid på mig försöker hon starta genom att kasta sig ut i linan å springa/bita i lina eller sele / springa runt runt (kommenderar ligg med hela hon vibbrerar) eller krångla sig ur selen.
Vi har försökt åka dit och passivitets träna och hon lugnar ned sig efter ett tag (25-40) minuter om jag är stilla men så fort jag rör mig går hon upp i varv.

Och när allt är klart och vi står redo att åka så försöker jag bara hålla mig på benen medans hon drar och jag plogar med skidorna.
Det har börjat bli ohållbart.
Men vi vill fortsätta med drag , och gärna dra släde då jag kände mig tryggare med det än med skidor.
Och vi planerar att träna lin löpning så fort snön är borta med.

Men hur får jag henne lugn/trygg i starterna ?? Ska man försöka blåsa ur henne innan vi åker ut på turen ?? ( vi kör bara korta turer då jag inte är alls erfaren så max 1-4 km blir det per gång)
 
Tips & Trix

Vad roligt att du har upptäckt det underbara med hundkörning.!

Beträffande linor för fler än två så bruka de flesta använda en expander som sitter i en karbinhake i släden. Vidare sitter i expandern en mittlina och två dragtampar. I främre änden på mittlinan sitter två nacklinor och en dragtamp till ledarhunden. För två hundar struntar du i mittlinan och fäster bara två draglinor i expandern och har en lös nacklina mellan hundarna. Nacklinorna SKA sitta med en palstkrok så att de går vid en olycka.

Expander:

Expander.jpg

Bakre Dragsektion:

Draglinor_bak.jpg

Främre Dragsektion(med nacklinor):

Draglinor_fram_repnacklinor.jpg

Plastkrok -Fixlock (den vita):

Plasthakar.jpg

Göran på Oinakka i Kiruna har jättefina linor. Men det finns andra också som tex. Vildmannensdrag:

http://oinakka.se/

http://www.vildmannensdrag.com/

För mer information tag gärna kontakt med Svenska Polarhundsklubben (Övre Norra), de har kontaktpersoner som gärna tar imot besök och förmedlar kunskap.

http://ovrenorra.sphk.se/

En av dessa är Matti Holmgren som bor i Jokkmokk. En trevlig kille som har otroligt mycket erfarenhet och som gärna delar med sig. Du hittar mycket bra tips på hans blogg.

http://mattisblogg.se/

Angående hundar som är lite "heta" i starten så har Mattis faktiskt skrivit en riktigt bra artikel med tips om detta i tidningen Polarhunden för ett tag sedan. (Om du inte hittar den så snacka med honom så kan han säkert maila den till dig).

Go tur../ Daniel
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...