RECCO system's placering

Ni som åker snowboard, vart har ni placerat era RECCO sensorer? Många vill att man skall placera dem på skorna. Men vart på skorna har ni placerat dem?
Vore mycket tacksam för förslag.
Richard
 
Recco...

Jag satte mina på ett kardborreband som jag hade runt vristen (typ pjäxa)...Vet dock inte om det är rätt men det var det enda skyddade stället på skon.

// Robert
 
La det i byxan

Jag la dem i en plastpåse som jag sedan la i byxan. skall nog försöka sy in dessa i mina byxor. Svårt som fan fästa dem på skorna ju.
Tror inte det är så många som andvänder detta system verkar det som.
Vet ej om jag har en bra lösning. Vill inte testa om de funkar helst.

Linkan
 
Det man bör tänka på när man placerar RECCO brickorna är att signalerna inte kan gå genom vattnet i kroppen. Därför bör man placera dom på olika sidor av kroppen. Det är också däför dom säljs i 2-pack. En lämplig placering vore en på bakappan på bindningen (om man har någon förstås) och en i någon ficka frampå jackan. En sak till att tänka på är att det är väldigt få anläggningar i Sverige som använder RECCO seriöst. En tranciver är alltid bättre (men väldigt mycket dyrare) då dom flesta som överlever laviner hittas av sina kompisar innan rädningspersonal hinner fram.
 
phorsell; sa:
Det man bör tänka på när man placerar RECCO brickorna är att signalerna inte kan gå genom vattnet i kroppen. Därför bör man placera dom på olika sidor av kroppen. Det är också däför dom säljs i 2-pack. En lämplig placering vore en på bakappan på bindningen (om man har någon förstås) och en i någon ficka frampå jackan. En sak till att tänka på är att det är väldigt få anläggningar i Sverige som använder RECCO seriöst. En tranciver är alltid bättre (men väldigt mycket dyrare) då dom flesta som överlever laviner hittas av sina kompisar innan rädningspersonal hinner fram.

Endat ett få tal anläggningar är väll en underdrift. Följande anläggningar har Recco sökutrustning:
Abisko
Björkliden
Borgafjäll
Bydalsfjällen
Dundret
Duved
Hemavan
Idre Fjäll
Kittelfjäll
Ramundberget
Riksgränsen
Stöten
Tandådalen/Hundfjället
Tänndalen
Vemdalen
Åre

Och det är nog de anläggningar som drabbas av laviner.

Placering bak på bindningen är nog helt fel för ett som är säker är att du kommer att tappa dina skidor om du åker med en lavin. De Recco reflektorer du köper i butik är gjord för att klistras fast på utsidan av bjäxorna en på vardera pjäxa. Vist är tanciver och kamrat sökning det bästa sättet, men Recco skadar aldrig när du åker liftnära offpiståkning.

Micke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.