Smala Snöskor/ Ascentskis för topptur i skidspår???

Såg för många år sedan ett par teleskopiska eller hopfällbara skidor som bara var till för att gå uppför med, Tror dom var av aluminium, Det satt stighudar på dom och jag tror meningen var att dom sitter kvar på skidan när den fälls ihop för att fästas på säcken så man slipper kladda med klistret,
Jag (o många andra) går på toppturer tillsammans med skidåkare, går själv på topptur med skidor ibland så jag märker hur mycket tyngre det går med snöskor pga. att dom är bredare än skidspåren,
På; http://www.skimountaineering.com/equipinfo/equipment.html#figel längst ned står det en del om att använda miniskidor att gå med, men jag vill ha bäryta som funkar i puder och rutten snö, det är ju då man hellst går sig en tur :eek:)
Vet någon mera om detta eller har bra ideer om hur man fixar nått själv?
 
Har inte testat själv men jag vet att K2 hade ett par. Haken var att de var byggda på deras klicker system så hade man inte deras bindningar även på brädan var man stekt. Men de såg hyffsat breda ut så det borde kunna funka, och som du sa så satt det skins på. Vad gäller vikt borde det inte skilja så mycket mellan acsent-skies och vanliga snöskor...
Känns som att dom kom till störst rätt på flacken och när det inte är alltför brant - det är ju där skidåkarna drar ifrån. Synd bara om man skulle tappa snöskons fördel på de branta partierna... då man normalt drar ifrån kryckåkarna ;)
 
Smalare snöskor

Det bästa borde vara snöskor som är lite längre o lite smalare, bredd som bredaste skidorna på marknaden eller lite till skulle ju funka fint i spår och på skrågång, vanliga snöskor har nog sin breda form kvar efter trapper tiden när manövrerbarheten i skogen var viktig,
Jag kör snowboard så väl som skidor med mina Scarpa XT så jag vill ha snösko bindningar med tå o häl bygel ala snowblade o stegjärn, Vet någon om andra märken än TSL har det?
 
Split snowboard istället för snöskor

Kolla in följande länk till den franska nätäffären telemark Pyrenes och klicka er fram till Snowboards.

http://www.telemark-pyrenees.com/e_index.htm

Där finns två jävligt intressant prylar. Dels Voile split Decision som är en delbar bräda som du kan både köra utför och ha som skidor uppför. Stighudar och roterbara plattor (4x4) till bindningar följer med.

Sedan finns även split kit som är i stort sett samma som ovanstående fast utan bräda. Du får helt enkelt ta fram klingsågen och dela på din gamla avdankade burton safari eller nåt som ligger o skräpar hemma.

Nu har jag inte själv testat dom här prylarna men jag är jävligt sugen på det. Är det kanske någon annan som har erfarenhet??

Fördelarna är ju uppenbara. Inga snöskor/skidor på ryggen att släpa på men ändå bra möjlighet att traversera i brant terräng.

Nackdelarna är väl förmodligen att brädan tappar vridstyvhet pga att den är delad. Hur mycket är frågan? Går det ändå bra att åka?

//fredrik
 
Re: Split snowboard istället för snöskor

bmx2hell; sa:
Kolla in följande länk till den franska nätäffären telemark Pyrenes och klicka er fram till Snowboards.

http://www.telemark-pyrenees.com/e_index.htm

Där finns två jävligt intressant prylar. Dels Voile split Decision som är en delbar bräda som du kan både köra utför och ha som skidor uppför. Stighudar och roterbara plattor (4x4) till bindningar följer med.

Sedan finns även split kit som är i stort sett samma som ovanstående fast utan bräda. Du får helt enkelt ta fram klingsågen och dela på din gamla avdankade burton safari eller nåt som ligger o skräpar hemma.

Nu har jag inte själv testat dom här prylarna men jag är jävligt sugen på det. Är det kanske någon annan som har erfarenhet??

Fördelarna är ju uppenbara. Inga snöskor/skidor på ryggen att släpa på men ändå bra möjlighet att traversera i brant terräng.

Nackdelarna är väl förmodligen att brädan tappar vridstyvhet pga att den är delad. Hur mycket är frågan? Går det ändå bra att åka?

//fredrik

Om ni är intresserad av Splitboard, vet jag att Utemegsinet skrev om det i nått nummer förra året. Sen är Fredrik Gustafsson på Åre Skidsport en riktig hejare på att fixa splitboards av gamla brädor.

//Micke
 
Kollade precis in Burtons nya modeller och Dave Downing har tydligen utvecklat en splitboard tillsammans med burton som dom kallar s-series. Ser rätt mycket ut som voile (skinn och cramponger ingår) men med fördelen att det är en burton och att man kan köra burtons step-in system rakt över. Lysande!! Blir det första jag ska köpa i vinter. Är satans trött på att släpa på snöskor och sen halka omkring på traverserna.

//fredrik
 
snöskor

En bättre lösning tror jag.
Jag är inte brädåkare, men såg häromdan en för mej ny grejsom verkar funka. På en tur upp till Rosa Blanche i Verbier gick min grupp ikapp ett gäng varav 2 st var snowboardåkare.
Dom gick på snowblades med hudar. Det såg ut att funka riktigt bra. I och för sej gick vi betydligt fortare på vår riktiga utrustning, (randonnegrejor) men det såg ut att vara enklare än att gå på snöskor.
Dessutom om man är en blandad grupp vill ju inte skidåkarna i gänget få spåret förstört av snöskor.
Värt att prova.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.