Slalomskor på snowboard??

cantingplattor

På min Burton Fish (som egentligen inte alls är avsedd för hårda skor vilke många med för stora byxor och rödsprängda ögon påpekat för mig :eek:) så kör jag med vinklade plattor som är ca25mm hög fram o 30mm bak, Har 50gr. vinkel fram o 35gr bak, Det är otroligt viktigt att testa ut så man finner rätt vinklar och inte ha några förutfattade meningar, jag har säkert flyttat mina 30ggr eller mer!

En regel som jag tycker funkar är att om man har Chapplin gång som jag själv så skall skall främre bindningen vinklas mycket mer än bakre.

På den extremecarving.com sidan tycker jag det var bra beskrivet att man inte skall ha för stora vinklar!

Slutligen så tycker jag synd om alla dom som tycker att dagen softboots har tillräckligt bra carving egenskaper :eek:) Men jag respekterar det så klart, man kan ju inte få allt!
 
Åter till frågan

Frågan var väl om det går att åka med slalompjäxor som ett budgetalternativ?

Jag säger att det går alldeles utmärkt. Slalompjäxor ät generellt styvare än snowboardhårdskor och har oftast mindre möjlighet att justera lutning framåt och i sidled, men som ett budgetalternativ funkar det. Et tips kan vara att inte spänna översta spännet på bakre pjäxan för att få mer flex framåt.

De bindningar som jag har på mina båda alpinbrädor funkar utmärkt med slalompjäxor.

Köpte min första alpinbräda av en f.d landslagsåkare som sa att det fanns folk som tävlade på hög nivå som körde i slalompjäxor. Tittade också just på WC-tävlingen i prallellstorslalom från Tandådalen och jag tyckte det såg ut som om Daniel Biveson åkte med slalompjäxor! De pjäxor han körde med hade INTE den karaktäristiskt lutande hälen som snowboardpjäxor har.

Dessutom kan jag meddela att det är i princip omöjligt att köpa snowboardpjäxor över disk i Sverige. (Eller var iallafall för två säsonger sedna då jag letade som en galning efter pjäxor.)
Jag har också letat på flera orter i Alperna men inte hittat något värt att köpa. Till slut ritade jag av mina fötter och faxade ner till internetfirman Bluetomato i Österrike och beställde ett par pjäxor på chansning. Det blev ganska bra, även om Raichle pjäxorna är alldeles för smala för mina fötter så jag måste ha en onödigt stor pjäxa för att komma i dom.
Möjligen har Alpint på Torsgatan i Stockholm numera snowboardpjäxor i lager. Annars får du specialbeställa antingen via en affär eller direkt från någon handlare utomlands.

Men mitt råd är: Börja med slalompjäxorna och känn om det här är något för dig.

/RedTop
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jela längd på snowboard? Snowboard 4
frarol Längd på bräda? Snowboard 4
tango tips på nybörjarbok snowboard? Snowboard 2
Jonas P Tips på bra grejer?? Snowboard 4
R1-Gustav Köpa Snowboard på nätet? Snowboard 3
karl-petter Prova på kitesnowboarding Snowboard 5
leonsson Tips på snöskor? Snowboard 7
Kail Tips på prisvärd utförsåkning i Skandinavien Snowboard 6
Nils-Åke Riksgränsen i slutet på Maj ! Snowboard 0
Palle07 Snowboard på tur? Snowboard 12
sespalan Topptur i Lofoten. Snowboard.. eller? Snowboard 1
fotomangan Nerför Sylarna med Snowboard Snowboard 24
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Snowboard 4
Inde7 Snowboard near stockholm Snowboard 2
ponte_95 Måste man gå snowboard gymnasium Snowboard 11
magnus1977 snowboard? Snowboard 0
karl-petter Skön snowboard film? Snowboard 17
ViktorForsberg Snowboard vid kebnekaise Snowboard 3
avslutad120814 skidor + snowboard? Snowboard 2
fiskbulle666 snowboard-ort i frankrike Snowboard 0
Jätte Micke Student SM i Snowboard Snowboard 0
mirrre snowboard i österrike Snowboard 1
afem Snowboard offpist i Götet? Snowboard 3
dabac snowboard - tips till nybörjare & er som hyr brädor Snowboard 2
lagrave Bära snowboard Snowboard 9
Blåbär Repade Snowboard? Snowboard 3
zeromaker Snowboard i Jämtland Snowboard 3
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4
Coqrouge GAMMAL snowboard sökes (Sims eller Winterstick) Snowboard 0
T.i.m Snowboard offpist Snowboard 11
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18
fbk Snowboard Snowboard 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...