15 åring solo?

Tack, gäller bara att övertyga föräldrarna!
Tror du att jag behöver skaffa en enmans-tält för jag tror vi har ett 2-3 mans tält och det blir väl för stort och tungt?
Kanske är värt att lägga ut 1000 spänn på det. Fast vet ju inte hur mycket jag kommer använda den.

Att övertyga föräldrarna kan jag tyvärr inte hjälpa till med! :)

En sak som kan vara bra att känna till är att det finns ingen mobiltäckning i området. Det betyder att det inte ens går att ringa nödsamtal. Stugorna har hjälptelefoner (och stugorna på Kungsleden även "vanlig" telefon som går att ringa ut på). Hjälptelefonerna är kopplade direkt till polisen. Det du kan göra är att hyra någon form av nödsändare, då kan du få hjälp ute på fjället om det skiter sig på något sätt.

Prova tältet du har, packa ner det och allt annat du har tänkt dig och ge dig ut och se hur det känns.

Kommer du att ha fyllt 16 när du ger dig av? STF har nämligen väldigt förmånligt pris på boende i stuga om man är 15 år och medlem. Det kan vara värt att kolla upp.
 
Precis det råd jag tänkte ge dig, packa ryggsäck och tält och ge dig ut i naturen hemmavid. Det är bästa sättet att förbereda dig för turen. Vet ej var du bor, men betänk att vädret i fjällen sommartid mycket väl kan vara precis som det är i mellan-/Sydsverige just nu. Så ut och campa!
Då ser du även vad i din utrustning som håller måttet och du visar också dina föräldrar att du klarar av ditt planerade äventyr.
 
Att övertyga föräldrarna kan jag tyvärr inte hjälpa till med! :)

En sak som kan vara bra att känna till är att det finns ingen mobiltäckning i området. Det betyder att det inte ens går att ringa nödsamtal. Stugorna har hjälptelefoner (och stugorna på Kungsleden även "vanlig" telefon som går att ringa ut på). Hjälptelefonerna är kopplade direkt till polisen. Det du kan göra är att hyra någon form av nödsändare, då kan du få hjälp ute på fjället om det skiter sig på något sätt.

Prova tältet du har, packa ner det och allt annat du har tänkt dig och ge dig ut och se hur det känns.

Kommer du att ha fyllt 16 när du ger dig av? STF har nämligen väldigt förmånligt pris på boende i stuga om man är 15 år och medlem. Det kan vara värt att kolla upp.


Tack för tipsen, kommer fortfarande vara 15 då jag åker.
 
Tack för tipsen, kommer fortfarande vara 15 då jag åker.

Dubbelkolla med STF så det inte finns någon hake (tex att fullbetalande måste följa med) men boendet verkar billigt (gratis) upp till 15 år. Då hade jag definitivt valt stuga, mindre saker att bära. Även om nackdelen är att du måste ta dig fram.

Du kan överväga att följa Kungsleden vidare efter Sälka. Fördelen med det är att det är fler andra som går där så chansen att få hjälp om du stöter på problem är större. Det är också långt mellan Vistas och Nikka om du inte har tält och kan stanna halvvägs.
 
Du verkar ju vilja ha äventyr, så om du bor gratis i stuga så kan du ju ändå tälta invid stugorna. Perfekt tillfälle att få tältvana, det inte så roligt att slå upp ett tält när det blåser på mitt på fjällen om du inte rest det många gånger innan. Lagar du mat i tältet också så får du mycket vana under säkra förhållanden. Lycka till 👍
 
Varför inte?

Jag var 16 när jag gick i fjällen första gången, ensam, genom Sarek...
Jag hade scouterfarenhet, fjälldagsturerfarenhet med familjen, hade tältat under skånsk vinter innan, och jag började turen med en del tältande invid fjällstugor eftersom jag kände mig lite ensam i början. Sträckan är bra eftersom det finns möjlighet att välja att tälta intill stuga eller inte utom sista natten.
Jag tycker också att det är en bra idé att testa innan, ta en helgtur med full ryggsäck och tälta under senhöst eller tidig vår (snöfritt) - det kan vara kallt i fjällen - då vet du också om du är bra på att bära tungt tält eller om det är värt att skaffa (eller låna) ett lättare.
 
Roligt sommarprojekt! Det ska nog gå bra, bara du övar lite innan och har huvudet med dig. Den vanligaste vägen upp på Kebnekaise förstabestegs av en 17-årig gymnasist, så en vandring i dalgångarna passar nog en 15-åring bra ;).

Vägen du tänkt är bra, men det finns också andra alternativ i området. Det är väl synliga stigar hela vägen, så så länge man har tänker efter är det svårt att tappa bort sig. Karta och kompass är en självklarhet, men numera kan man också fuska och starta upp sin mobil med förnedladdade kartor för att kolla sin position om man blir osäker.
Djur och andra människor är ingen fara, och hela sträckan är sådan att det passerar människor varje dag om man skulle skada sig. Det som är farligast i fjällen är vad, dvs att korsa vattendrag. Någon får fylla i här, men hur är det egentligen mellan
- Sälka och Nallo
- Vistas och Nikka?
Jag har gått Nallo-Unna Räitta, och där var vadet (i regnväder) om inte svårt i alla fall inte särskilt trevligt att gå ensam som nybörjare. Är det lättare på vägen till Sälka? I Vistasdalen antar jag att det är en del tvärbäckar att passera.

Det är sex stugetapper. De flesta är såpass korta att man gärna går längre på en dag. Den sista Vistas-Nikka är däremot så lång att du nog behöver en och en halv dag. Med sju dagar har du gott om tid att ta en vilodag. Det är skönt att få gå en promenad och läsa en bok bara när man vandrat flera dagar i sträck. Man behöver ju inte bestämma det i förväg utan kan ta dagarna som man känner för. Du kan planera med mat för sex dagar, och sen köpa extra i en stuga om det blir en sjunde dag.

Du kanske vet att man mot en liten avgift kan tälta utanför en stuga och använda kök, bastu osv. Det tycker jag är rätt skönt efter några dagar ute. Särskilt om man är ute ensam kan det vara skönt att få komma in och prata med andra människor. Ofta har de bra saker att berätta och tipsa om! Kanske hittar man någon att göra en utflykt med också. Om vädret är kasst är detta självklart en ännu bättre idé. Se till att ta med kontanter så du kan betala för det.

Du pratar om tält. Som ensam vandrare blir packningen alltid tyngre. Man måste ju bära både tält, kök och alla andra saker man annars kan dela på. Bär man ett onödigt stort tält och onödigt tjock sovsäck så blir det lätt tungt. Detta är så lätt att lösa, förutom att köpa eller låna lättare prylar. Som nybörjare så har man också ofta med sig mer grejer än nödvändigt. Jag tycker i alla fall att du inte ska ge dig iväg med mer än 20 kg. För åttadagarsturer där vi delat kök och tält på två har jag haft 18 kg i starten, varav 5 kg är mat som ätits upp efterhand.

Mat går som du vet att köpa i en del stugor. Tyvärr är det dyrt.
Som tonåring kan man ju äta lite vad som helst ;), men något du kan ha som vårprojekt är att förbereda olika torkade rätter. Det finns många bra tips på internet, bl a på detta forum. Man kan ju preppa en del och köpa en del. Till frukost rekommenderar jag havregrynsgröt.

Som någon skrev finns det generellt ingen mobiltäckning. Det är lika bra att stänga av mobilen och lägga den i ryggsäcken. Det finns några undantag dock. Kring Keb fjällstation är det bra täckning. Mittemot Vistasstugan i dalen finns en kulle där man kan få täckning med åtminstone Telia, fråga stugvärden. Jag antar att täckningen kommer tillbaka någonstans i Vistasdalen på väg mot Nikkaluokta. För att kalla på hjälp annars så har många ensamvandrare en nödsändare av något slag. De är dyra men går att hyra, googla det. Vissa kan man också skicka små korta textmeddelanden och sin position till familjen med.

Jag tycker också att du ska öva i förväg. Det är dels bra att öva att bära en ryggsäck. Att bara gå 5-10 km med en lastad ryggsäck en eller två gånger i veckan månaden innan kommer göra skillnad i hur det känns att vandra. Men du bör också öva att vara ute. Gör 2-3 helgturer på en eller två nätter på typ Upplandsleden, Sörmlandsleden, i ett naturreservat eller var du nu bor. Ta gärna med någon som är erfaren. Det finns många bra tips att lära, både om hur man ska göra och om hur man ska tänka. Har man tagit ner tältet i regn en gång med någon som vet hur man gör så är man mycket bättre förberedd än den som själv ska klura ut det bästa sättet ute på fjället. Har man bara varit lite trött och blöt någon gång men ändå hållit modet uppe så har man mycket bättre chans att inte deppa ihop när det händer nästa gång.

Det var det jag kom på nu. Några sista tips:
- Som tonåring med hela semestern på dig kan du välja själv när du ska åka. Vädret är säkrast i slutet på juli, men tänk på att du kan planera om. Om resan närmar sig och SMHI säger att vädret är kasst så kostar det bara två tågbiljetter att ändra. Och det kan det väl vara värt att byta från en kass till en fantastisk upplevelse?
- Våga fråga om hjälp! Om saker går sönder, du tappar modet eller känner att du inte riktigt klarar det här, fråga någon! Du kommer se människor varje dag, det är äldre, medelålders och unga vuxna. Ensamvandrare, par och grupper. De allra flesta kommer tycka det är jätteroligt att en tonåring är ute ensam och gärna hjälpa dig eller ge råd. Kanske kan du haka på deras grupp om du själv tappat motivationen? Tänk positivt! :)
 
Senast ändrad:
Och en sak till - planeringen är ofta halva nöjet med resan. Nu har du ju hela vintern och våren på dig. Låna prylar, preppa mat och läsa på är saker att göra. Det brukar finnas bra böcker på Stadsbiblioteket att låna och sluka, kolla under signum Rbo och Ncci.
 
Jag gjorde min första fjällvandring som 15-åring. Men jag hade fem kompisar med mig. Ensam är inte alltid stark. Håller du dig på den sträcka du tänkt så finns det nog andra vandrare i närheten. Underskatta inte väder och vind och lägg in någon reservdag. Antingen behöver du dagen för att komma fram eller så har du en vilodag där du bara kan vara. Tältet är din säkerhet så satsa på god kvalitet om du köper nytt, eller hyr ett för att hålla utläggen nere just nu. Lycka till!
 
Klart du ska göra det!

Jag var 15 (eller 14?) när jag gjorde min första veckotur i fjällen med hunden och det var en fantastisk upplevelse som jag bär med mig än idag 25 år senare.

Som många redan skrivit så träna innan, vandra och tälta i närområdet även om vädret är uselt.
Testa gärna att sätta upp tältet i riktigt skitväder, passa på i en rejäl storm till exempel (något som alla borde göra för att vara förberedda!).

Desto mer kunskap du bär med dig desto tryggare blir du och kan njuta av turen oavsett väder.
 
Håller med de flesta här, det borde gå bra bara man tar det hela på allvar. Nog ska man ha respekt för fjällen, men håller man sig på leder minimerar man riskerna. Du har fått många goda råd.

Jag köpte min första segelbåt som 15-åring och seglade med min kompis ute på havet här i Sundsvallstrakten, ibland några dagar i sträck utan möjlighet att kontakta hemmet. Nu, som förälder själv, kan jag föundras över att mina föräldrar vågade släppa mig. Men jag vet ockå att havet är en betydligt mycket tryggare plats att vara på än att drälla på stan. Detsamma gäller nog fjällen. Plus att man (förmodligen) skaffar sig en sund hobby, mer kunskap och lär sig ta ansvar för sig själv.

Tält: Låna eller hyr. Naturkompaniet har väl börjat med uthyrning av Fjällbäverns tält?

Berätta gärna hur det går sedan när du genomfört din vandring.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tbergman Försvunnen 25-åring hittad Fjällvandring 25
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 svar från en 22-åring... ;) Fjällvandring 2
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.