Era bästa tips för tälttur med hund

Vi har en spansk vattenhund med krullig päls. Han är inte så känslig för kyla, däremot fastnar det otroligt mycket snö i pälsen som är svårt att få bort. Det är ju ett stort problem på vintern när man vill undvika fukt i tält och utrustning. Hur gör ni som inte har något utpräglad "vinterhund" när ni tar med dom på tälttur på vintern? Vad har ni för ras och hur avancerade turer klarar den av? Skulle vara kul att pröva att ta med honom men vet inte hur mycket som är möjligt

Hur gör ni med:
Tasskydd?
Klädsel? (hur skyddar man skrevet?)
Kortklippt eller lång päls?
Sovutrustning?
Få bort/undvika snö i pälsen?
 

Bilagor

  • DSC_0328.jpg
    DSC_0328.jpg
    74 KB · Visningar: 1,486
Vilken bild :)

Heltäckande klädsel är ju svårt. Vår hund hade slät och fet päls så det mesta rann av även om den var tjock. Vi använde ett täcke när det var riktigt kallt eller om vi var stilla.


Har du provat med någon olja eller fett i pälsen? Det ger lite skydd mot både väta och kyla samt borde minimera att snö fastnar och göra den lättare att borsta bort.

Tror mer på en bra borste än heltäckande kläder. Även tassarna gäller att hålla fria så det inte bildas skavande snö/is klumpar. Skor brukar inte vara poppis men några i neoprene kansle funkar för er. Prova/vänj in med vänliga strumpor med gummiband så slipper ni lägga pengar i onödan.


Edit. Nu såg jag att ni redan hade skor :)
/Gustav
 
Tack för svaret!

Vi smörjer in tassarna med något slags fett, men funkar sådär. Tossor har han vant sig med. Vi har kombinerat med overall men det kommer snö in vid tassarna och i skrevet ändå. Tyvärr så fungerar inte borste på en krullhårig hund :(

Vi brukar få duscha bort snöbollarna med varmvatten, men den lyxen förväntar jag mig inte att ha tillgång till i ett vintertält :)
 
Har en långhårig schäfer hon använder vi ett fleecejacka från Hurtta vid rast och vid övernattning har vi en hundsovsäck från norska Jerven,, jervenhiet som har en innersäck och en vattentät yttersäck dessa kan användas var för sej
 
Rasen (spansk vattenhund) brukar inte ha någon underhull för att kunna torka snabbt. Det vill säga motsatsen till en hund som klarar sig väl i kalla klimat.

Har ni gjort några kortare turer med den för att se om det verkligen funkar? Snöbollar och sådant är ju ett stort problem, och jag har inga jättebra tips tyvärr. Men undrar om det huvudsakliga problemet inte är att hunden börjar frysa snabbt. Det beror förstås även på väder/vind/kyla på de tilltänkta turerna.
 
Tack för alla tips hade jag glömt att skriva. Hurtta-regnoverall och tasskydd från XXL funkar ok. Den länkade overallen såg mycket bättre ut för vinter än Hurtta, skulle ha köpt den istället. Får bara acceptera att pälsen inte är optimal för vinter. Funkar bäst om han är kortklippt och har overall
 

Bilagor

  • IMG_20190216_133201.jpg
    IMG_20190216_133201.jpg
    63.6 KB · Visningar: 440
  • IMG_20190217_082158.jpg
    IMG_20190217_082158.jpg
    28.6 KB · Visningar: 393
Vilken läcker bild på hunden din :cool:

Jag tror många tekniker beror lite på vilken hund man har, men för mig och min Frappe funkar följande bra:
1) Tasskydd / skor: det är ju en evig utmaning att få dom att sitta kvar på skidturer. Men jag har märkt att de som fungerar bäst på min hund är de i neoprene som har två kardborrband per sko. Har sett dom på flera djurbutiker i landet. Jag köpte 10 par på en gång och har faktiskt 9 kvar idag!
2) Klädsel: <2-3 minusgrader har Frappe ett vintertäcke som sitter ganska löst. Det är fodrat och vind/vatten-avvisande. För fjällturer är just vindavvisande täckte det absolut viktigaste då blåsten kan kyla hunden ordentligt. Täcket är också användbart på tältturer när man ska sova
3) Sova: Min hund sover i tältet med mig, så jag har alltid med hundtäcket som jag skrev om ovan samt en ullfilt jag lindar in henne i. Någon natt vi hade mer än 20 minus i tältet blev det lite kallt med bara det, så då fick hon pressas ner i min sovsäck och vi låg skedandes hela natten.
 
Eltejpar alltid fast tossorna, det funkar utmärkt. Många har försvunnit i snön för mig när jag inte gjort detta. Han brukar alltid sova på mig sommar som vinter, sömnen blir lidande :) men han har det ju varmare och goare. När jag har quilt blir det inte lika obekvämt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
mlindv Bästa färdvägen Ljungdalen - Helags? Turskidåkning 3
Valpish Bästa budget grejorna? Turskidåkning 3
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
landy Bästa glid i en gammal fjällpulka av trä? Turskidåkning 4
vannalin Bästa vallan för turskidor? Turskidåkning 5
rannug Bästa längdskidbutiken i Sthlm? Turskidåkning 2
nsvensson Bästa Vasaloppsträningen innan snön kommer? Turskidåkning 9
dragbjorn Bästa turskidan. Turskidåkning 6
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...