Hur tysta skrikande skivbroms?

Uppdatering: Köpte biltemas bromsrengöring på sprayburk och sprayade och torkade av två gånger på varje skivsida. Av papprets färgbyte att döma fanns det smuts kvar på bromsskivorna. Kanske något tystare men fortfarande låter bakbromsen då jag bromsar i låg fart, sista stunden innan cykeln stannar helt, gissningsvis under 10km/h. Ljudet är starkt och låter som primalskrik från en apa, inte allför högfrekvent utan snarare vibrerande i mellanregistret men hittar som sagt inget som med handkraft känns löst. Inga ljud vid bromsning i högre fart.

Fick tips av en cyklande kollega att rugga upp bromsklotsytorna med fint sandpapper - dock ska de slippas försiktigt och i åtta-rörelse för att slipas jämt. Kan det behövas på splitter-nya klotsar?

/Patrik
 
/h. Ljudet är starkt och låter som primalskrik från en apa, /Patrik

Gillar beskrivningen!

Jag har hanterat skrikande bromsar på føljande sätt (kanskej nämnt tidigare i tråden?):

Tvätta hela cykeln med något lämpligt (för att få bort substanser som kan kontaminera bromsarna).
Kontrollera/justera bromsok (går att flytta i sidled) samt bromsbelägg att de är centrerade över skivan.
Tvätta bromsskivor, bromsok og okringliggande delar med bromsrengöring.
Tvätta bromsbeläggen med bromsrengöring.

Om det inte funkar:

Tejpa med eltejp eller liknande runt skivbromsens ekrar. Detta kan ge skivan stabilitet och mindre benägenhet till å skrika.
Bränn av bromsbeläggen med en gasolbrännare. Oljor och annat skit brinner upp. Obs, inte alla belägg tåler detta, men dom flesta.
Rugga upp bromsbeläggen med fint sandpapper på en plan yta.
Köp nya bromsbelägg, gärna kvalitetsmärke.
 
Min MTB kan få skrikande bromsar efter en tvätt eller dylikt, men skrikandet brukar försvinna efter några kraftiga inbromsningar. Kanske din pendlarcykel aldrig bromsas ordentligt?
 
Skrikande skivbroms

Hej
Jag blåser med tryckluft, 8 bar, i olika vinklar då det börjar låta. I regel efter 100 mil. Hittills har det blivit tyst.
 
Nu var du på fel forum även om utsidan oftast har alla kategorier. Jag pendlarcyklar mycket och det är en jäkla skillnad mellan sintrade och organiska belägg. Sintrade kan skrika så man väcker döda medan jag tycker att organiska tar lite sämre men är i princip tysta. Jag kör en cyclocross med mekaniska skivbromsar, har två MTB med hydrauliska bromsar och en gammal pendlarhoj med mekaniska också.


På Happyride.se sammanfattar en det såhär:

”Kortfattat så sintrade till DH och kanske enduro, organiska till annat.
Sintrade: Bättre grepp, håller längre men sliter mer skiva
Organiska: Bättre modulation och tystare”

DH = downhill, enduro = typ knepigare stigcykling med svåra och branta nerförsbackar.
 
Nu var du på fel forum även om utsidan oftast har alla kategorier. Jag pendlarcyklar mycket och det är en jäkla skillnad mellan sintrade och organiska belägg. Sintrade kan skrika så man väcker döda medan jag tycker att organiska tar lite sämre men är i princip tysta. Jag kör en cyclocross med mekaniska skivbromsar, har två MTB med hydrauliska bromsar och en gammal pendlarhoj med mekaniska också.


På Happyride.se sammanfattar en det såhär:

”Kortfattat så sintrade till DH och kanske enduro, organiska till annat.
Sintrade: Bättre grepp, håller längre men sliter mer skiva
Organiska: Bättre modulation och tystare”

DH = downhill, enduro = typ knepigare stigcykling med svåra och branta nerförsbackar.

Hrm, har nymonterade belägg och dessutom var jag snål och köpte på mej extra - utan att veta i vilken av ovanstående kategorier de hör hemma. Men ska kolla och se om jag "råkat" köpa rätt ändå.

Varianterna på cykling begrep jag men modulation - betyder det här förmågan att variera bromseffekten - fritt tolkat förmågan att bromsa mjukt? Enligt min erfarenhet är det ganska enkelt att låsa en skivbroms, det är ju bara att dra rejält i bromshandtaget.

/Patrik
 
Jag tolkar det så och tycker nog att man kan smyga på broms lite bättre med organiska. Men för pendlingsbruk tycker jag det är en obetydlig skillnad. Men ljudet är en stor skillnad. Föredrar sintrade ändå, folk hör när man kommer så jag slipper plinga och så tar de lite bättre oberoende av väder.
 
Vill ni ha dödstysta bromsar så skaffa magnetbroms. Inga rörliga delar, ingen friktion, tyst och genererar även el när man bromsar. Det är alltså som en omvänd elmotor.
 
Hrm, har nymonterade belägg och dessutom var jag snål och köpte på mej extra - utan att veta i vilken av ovanstående kategorier de hör hemma. Men ska kolla och se om jag "råkat" köpa rätt ändå.

Varianterna på cykling begrep jag men modulation - betyder det här förmågan att variera bromseffekten - fritt tolkat förmågan att bromsa mjukt? Enligt min erfarenhet är det ganska enkelt att låsa en skivbroms, det är ju bara att dra rejält i bromshandtaget.

/Patrik

Det var dessa jag köpte
https://www.bikester.se/shimano-b01s-resin-bromsbelagg-366794.html
och de ska ju neligt produktfakta vara av den tystare sorten, men det upplever jag inte stämma.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...