Monsen på villspor

Nej. Jag tror att jag såg det på Kunskapskanalen. Har ingen aning om när eller vilket avsnitt. Varför undrar du? Om du är sugen på att se folk med dålig fiskeetik är det bara att söka på "fiske" på tuben, så får du snabbt ditt lystmäte... :-(

Har bara sett ett avsnitt av serien ohc det var bra. Inget rovfiske. Avsnitten är inte tillgängliga på svt play därför frågade jag.
 
Har bara sett ett avsnitt av serien ohc det var bra. Inget rovfiske. Avsnitten är inte tillgängliga på svt play därför frågade jag.

Nu var inte det lilla jag såg något värstingbeteende eller det värsta jag sett, inte alls. Men det var tillräckligt för att jag skulle tappa intresset för att fortsätta titta. För mig kan det räcka att man håller på och fumlar med fisken, klämmer på den, låter den ligga på marken i en minut innan man släpper tillbaka den i vattnet. Eller att man håller på och filmar och visar upp den i onödan. Jag tar själv gärna trofébilder på fina fiskar, men då är fisken uppe i luften kanske tre sekunder, med ett försiktigt grepp som gör att man kan sätta tillbaka den oskadd sedan.
 
Nu var inte det lilla jag såg något värstingbeteende eller det värsta jag sett, inte alls. Men det var tillräckligt för att jag skulle tappa intresset för att fortsätta titta. För mig kan det räcka att man håller på och fumlar med fisken, klämmer på den, låter den ligga på marken i en minut innan man släpper tillbaka den i vattnet. Eller att man håller på och filmar och visar upp den i onödan. Jag tar själv gärna trofébilder på fina fiskar, men då är fisken uppe i luften kanske tre sekunder, med ett försiktigt grepp som gör att man kan sätta tillbaka den oskadd sedan.

Jag håller med dig i allt detta Mats.

Tar aldrig upp mer fisk än jag kommer ta reda på/äta upp. (Bortsett från en och annan gädda som sitter illa, den lämnar jag då på en plats som lätt hittas av ex. korp eller räv) Krokar loss fisk med tång i vattenytan alternativt blöter ned händerna först innan jag tar i fisk som ska returneras o.s.v.

Det här blev lite OT men, men... det känns bra att det finns sådana som du.
 
Jag håller med dig i allt detta Mats.

Tar aldrig upp mer fisk än jag kommer ta reda på/äta upp. (Bortsett från en och annan gädda som sitter illa, den lämnar jag då på en plats som lätt hittas av ex. korp eller räv) Krokar loss fisk med tång i vattenytan alternativt blöter ned händerna först innan jag tar i fisk som ska returneras o.s.v.

Det här blev lite OT men, men... det känns bra att det finns sådana som du.

Härligt att läsa. Jag hanterar fisken på ungefär samma sätt. Jag tycker också att det hör till att man kan ta upp matfisk när man är på tur. Dock aldrig större fiskar, 4-6 hg är perfekt matfisk när det gäller röding, öring, harr, etc.
 
Det förvånar mig att det är accepterat att fånga fisk bara för att jävlas med den ett tag och så släppa i den igen.
Jag fiskar gärna, för att äta fisken, inte för att leka med den.
Och för att hålla mig till trådens ämne så är just Monsens sätt att slå ihjäl sin fångst en av de få invändningar jag har mot programmen, det ser inte särskilt effektivt ut, men någon tycker väl det är tufft, eller nåt.
Annes kompanjon i senaste programmet visade ju henne hur man gör snabbt och effektivt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
JohnnyL Monsen, gör det igen 🙂 Böcker, film, media 16
dalnyn Lars Monsen minut för minut Böcker, film, media 15
Johan123 Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 53
thureb Monsen hundspannskarriär Böcker, film, media 7
Kilo Lima Ingen Grenser med Lars Monsen Böcker, film, media 10
thegedd Lars Monsen Nordkalotten 365 Böcker, film, media 30
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.