Poänglöst forum......

Ärligt talat friluftsmedmänniskor... Vad är poängen med ett israpportforum om det aldrig uppdateras.... Jag menar nitton rapporter sedan årsskiftet, det är ju pinsamt.. Nåväl, åker ut imorrn ändå på vinst och förlust och lovar att rapportera om det finns åkbar is kring Kalmar i alla fall...

MVH

JohanC

PS Jag undrar om det är så att utsidans besökare mest snackar om friluftsliv eller om det är som klättringsforumet på den gamla onda tiden - att man typ inte vill ha sällskap... nitton inlägg... det finns vindsurfingforum som har fler inlägg på en dag i januari, så mycket off season det kan bli.....DS
 
Poäng

Visst, därtill finns det många skäl. Till exempel dåliga förhållanden i Stockholmsregionen - vilket kanske egentligen borde vara ett skäl till många rapporter... Dessutom finns ju krogrännets, Sollentunas och Danderyds hemsidor samt Isplanket som tuffa konkurrenter.

Tänk dock på att det är vi och ingen annan som skapar forumet! Om alla masar sig till sitt lokala vatten och ser till att posta israpporter så kanske det åter kan bli vad det var förra säsongen!

Hur ser det ut i dina trakter?
 
Isplanket är nog orsaken

Johan,

Jag tror många väljer att skriva på isplanket i stället för här.

Jag vet inte riktigt varför, men det känns som om isplanket ökar i popularitet jämfört med detta forum.

Jag har ofta skrivit växelvis här och växelvis på isplanket, men det blir nog mer sällan här nuförtiden.

Det känns lite onödigt att skriva på båda, eftersom de flesta ändå läser isplanket.
Mvh
 
Skönt

För den som inte är det minsta intresserad av israpporterna är det ganska skönt att de minskat i antal.
Förra vintern var det ganska irriterande när listan över nya trådar alltid var fylld med israpporter. Finns det ett annat forum för dessa är jag tacksam om ni håller israpporterna där.

/M
 
Israpportforum???

Tja du Granbom... För den uppmärksamme finns en rubrik på toppen av sidan där det står just.....Israpporter.....hmmm. ;-)

Nä annars har ni väl rätt... Isplanket är bättre. Någon bra is krin kalmar hittade jag inte och nu är det nog kört på ett tag... Återkommer om jag hittar nån...

:)

JohanC
 
JohanC; sa:
Ärligt talat friluftsmedmänniskor... Vad är poängen med ett israpportforum om det aldrig uppdateras.... Jag menar nitton rapporter sedan årsskiftet, det är ju pinsamt.. Nåväl, åker ut imorrn ändå på vinst och förlust och lovar att rapportera om det finns åkbar is kring Kalmar i alla fall...

MVH

JohanC

Lever du som du lär? Jag kan inte se att du själv rapporterat om isläget kring Kalmar? Man kan ju inte bara rapportera om det är bra isar.
 
Törn låg för långt bort antar jag?
Det som gör att denna typ av forum fungerar mindre bra är antagligen att långfärdsskridskoklubbarna i del flesta fall är välfungerande, billiga och lätta att bli medlem i (möjligt undantag Stockholm). De flesta skridskointresserade får alltså sin isinformation den vägen, det var så jag fick reda på att Törn gick att åka på i helgen. När man själv vet så har man ofta inget intresse att sprida info vidare (och får det egentligen inte heller så nu bröt jag mot en regel).

När det gäller t ex vindsurfing, surfing och MTB så är det friluftsintressen där klubbarna inte är lika väl etablerade och då organiserar sig folk lättare i "online communities" (vad heter det på svenska?) och det skapas lättare en samhörighetskänsla och ett samarbete i den här typen av forum.

-Palle
 
FÅR INTE!??!??!!!??

Eeeehh, FÅR inte sprida informationen vidare??? Menar du på fullt allvar att folk sitter och håller på var is finns just nu?? Är det inte en rätt trist attityd?? Det där låter som den gamla onda tiden inom klättring och surfing men de aktiviteterna har ju tack och lov mognat lite....

Ja jisses... som om livet inte vore kort nog ändå...

MVH

JohanC
 
Re: Kort liv

JohanC; sa:
Ja jisses... som om livet inte vore kort nog ändå...

MVH

JohanC

Det är just för att livet för mottagaren av informationen inte skall avslutas i en vak som många tvekar inför att sprida informationen till okända personer.

Klubbarnas isinfo underförtår att mottagarna har flythjälp, sällskap, omdöme, pik samt lina och isdubbar och är tränade på kamraträddning och ensamuppstigningar.

Detta förutsätter de som rapporterar in till klubbbarna och många av de som rapporterar skulle sluta med det om rapporterna spreds vidare fritt till allmänheten.

Frågan har diskuterats intensivt tidigare här på Utsidan.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29518

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30304&pagenumber=2

m fl trådar

Thure
 
Aha.. precis som klättring och surfing då... fast precis tvärtom.... Jag menar det är ju inte så att man avstår från att rapportera in en nytur eller en vågspot för att det är farligt.. Det ÄR farligt! Men var och en på isen måste ta ansvar för sin egen säkerhet. Ärligt talat.. Tror du att fler israpporter ute på nätet får fler nötter på isen.. Jag tror nog att de dödsfall som jag hört om i år, en fyrhjuling(!) som gick igenom och en isfiskare nog inte var mottagliga för information. Det är trots allt inte jättevanligt med skrinnare som dör i vakar, därtill är vi nog för väl utrustade och tränade...

MVH

JohanC
 
hihi.. det här med långisgrillor verkar kul, så mykke gnäll o hemlisar till höger och vänster.. det känns som en hög 5-åringar i en sandlåda..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.