Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a.

Planerar för en tur i andra hälften av april innan stugorna stänger 26/4. Grundplanen är Abisko-Nikka. Antalet dagar är inte alldeles skrivet i sten men runt fem för själva turen så ok men inte supergott om tid. Börjar dock bli dags att boka tåg så behöver spika någon slags preliminär plan även om vi är beredda på att man kan behöva vara flexibel beroende på vädret.

Vi tänkte bo i stugor och köra med ryggsäck och packa relativt lätt även om nödvändig säkerhetsutrustning som vindsäck, spade, dunkläder, extra mat mm förstås ska med (men inget tält eller sovsäckar). Tar nog även ett lätt kök för lite flexibilitet gällande mat och kunna smälta snö (håller igen på termosarna istället).

Funderade på Abisko->Abiskojaure->Alesjaure->Vistas->Keb. Stanna två nätter i Vistas med någon dagstur till Nallo eller Unna Räitastugan om vi inte blivit fördröjda innan.

Det jag tvekar på mest är hur tufft det blir att gå Vistas direkt till Keb. Planen skulle vara att i princip följa den sommarled som finns utmärkt på kartan. Alltså först upp till Kaskavaggevindskyddet genom att gå upp på Njunni. Ser brant ut där nere från Vistasvaggi. 400 höjdmeter på ca 2 km. Sen vidare i dalen mellan Darfalcohkka/Darfalcorru och Kåkittjårro för att slutligen glida ner mot Keb. Tänkte alltså inte gå via Tarfala. Sträckan ser ut att totalt landa på 25-30 km så långt men inte orimligt långt.

Vi är båda rätt goda skidåkare med flera vasalopp i bagaget. Gjorde en tur i Grövelsjön ifjol där ett par dagsetapper blev över 30 km (hade inte planerat så men det gick så snabbt och smidigt så vi hoppade över flera stugor). Tilltalas också av att komma ifrån Kungsleden en del där jag gissar att det kommer vara rätt vältrafikerat. Men jag antar att man inte kan räkna med några tidigare spår elller skoterspår på denna sträckning mellan VIstas och Keb. Är det lössnö blir det förstås väldigt tungt medan med skare blir det ju en helt annan femma.

Någon som gått sträckan på skidor och har några erfarenheter? Snötillgång i mitten på april? Brukar det vara hård vindpackad snö eller ofta löst i dalen mellan Darfalcohkka/Darfalcorru och Kåkittjårro? Hur tuff är backen upp på Njunni? Vi är ju lite mer utsatta utan tält och vill ju verkligen helst komma fram även om vi kan gräva ner oss i en nödsituation.

Ett alternativ som jag sett att en del verkar ha tagit är gå direkt från Vistas till Nikka. Det går förstås också och antar jag är lättare men då får man ju sova en natt i Nikka istället för Keb vilket inte känns lika kul. Ytterligare en variant är ju att återvända till Kungsleden från Vistas och köra Vistas->(Nallo)->Sälka->(Singi)->Keb. I såna fall lutar det nog åt att hoppa över Nallo och Singi om vädret tillåter. Men för en sån tur behöver vi nog lägga till åtminstone någon extra dag.

Alla erfarenheter och alternativa förslag välkomnas! Inte minst om vad som brukar vara fint och trevligt. Är sträckan Vistas - Sälka en riktig höjdare kanske vi borde ta den ändå t.ex.
 
När det gäller Kaskavagge så är lavinrisken något att ha med i beräkningen. Om ni inte har utrustning och kunskap för det så skulle jag råda att avstå.

Vistas-Nallo-Sälka är fint om vädret är bra. Ett annat tips som dock kräver ytterligare en halv dag är att gå Abiskojaure-Unna Allakas-Alesjaure.
 
I år är det mkt snö så här långt. Men vissa år är det lite sparsamt från Abisko och i Ladjovagge. Jag har inte gått på skidor mellan Vistas och Keb annat än via trepassleden. Ert vägval borde vara hanterbart. Čievrraláhku är rätt flackt och där kan ni troligen pinna på lite. En läcker och lång etapp som jag gjort ett par gånger är direkt mellan Sälka och Nikkaluokta via Kaskasavagge och Čievrraláhku.

Föret är en oklar faktor och ni borde ha en plan B. T ex den du förslår via Vistasvaggi även om det kanske kan vara rätt löst nere i Vistasvaggi om ni har lite otur.

Lavinfara kan det vara i övre delen av Vistasvaggi och också om ni går i sidodalen Unna Vistasvaggi. Hoppas ni får ta del av berättelse från nån som skidat den här vägen.

Vad väljer ni för skidor?

Thure
 
Tack för svar. Ja laviner är förstås viktigt att beakta. På den fronten är vi inte heller så erfarna så där känns det som vi vill ha goda säkerhetsmarginaler. Vi är mer längdåkare än några rutinerade toppturare. Ska se till att läsa på en del innan vi åker.

Jag antar att vi kan ringa Keb någon vecka innan det är dags för att få en bild av snöläget och fundera på alternativ.

Trepassleden har jag inte riktigt koll på men gissar på att det är via pyramiden, över Kaskasvagge, mellan topparna 1716 och 1694 och sen mellan Gaskkabakti och Giebmebakti ner till Tarfala? Gissar att det kan vara en rätt tuff led med inte minst lavinfara ofta?

Sälka-Nikka via Kaskasvagge Cievrralahku låter som en lång men härlig tur.

Läste att Unna Visttasvaggi kan vara lavinutsatt så tänkte nog i första hand köra Visttasvaggi redan från Alesjaure men bra att veta att det även i Vistatasvaggi finns en del lavinfara. Hur hanterar man egentligen risker för laviner i denna typ av dalgångar? Ser till att ta höjd på motsatt sida dalen, givet att det bara är ena sidan som är utsatt?

Vi har båda Fischer E99 med easy skin från ifjol som det lär bli. Vi var nöjda med dem på preimiärturen i Grövelsjön ifjol. Skinsen ger riktigt bra fäste när det behövs, samtidigt som man kan åka snabbt utför och på platten när man tar bort dem. Men är det väldigt löst är de förstås ganska smala.
 
OK lycka till.

Numera finns det ju lavinvarningar att ta del av från fjälltrakterna. http://www.lavinprognoser.se/oversikt-alla-omraden/kebnekaisefjallen/prognos/ Just nu så varnar man för att snödrev bygger på snötäcket. Då är det bra att veta vilka vindriktningar som varit aktuella senaste veckorna när ni skall välja sida i Vistasvagge respektive vilka andra vägval ni står emellan.

Trepassleden som också kallas jojoleden har framför allt ett parti nedanför Knivkammen som kan vara lavinkänsligt. Personligen väljer jag helst att gå norrut i Kebnekaisefjällen då snöförhållanden ofta är finare nedför norrut.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
undvall Vägval genom Moarhmma Turskidåkning 3
undvall Vägval i västra Kebnkaisefjällen Turskidåkning 2
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7
bjarv Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.