Stugtur med korta avstånd

Jag planerar en stugtur över några dagar (3-7) med flera där åkkapaciten av olika anledningar är ganska svag. Det är inte aktuellt att tälta annat än i nödfall.

Men i vilka fjällonråden ligger stugorna så pass tätt att det går att hitta en ny stuga inom 6-12km från den tidigare?

Utan att ha kollat så ingående föreställer jag mig att gränsomrädet kring storulvån borde kunna uppfylla kraven. Att starta i storulvån och sen ta sig västerut till Norge.

Finns där andra områden som kan vara möjliga att pussla ihop någonting i?
 
Fulufjället

I Fulufjället är det kort mellan stugorna, dock är inte alla stugor till för övernattning. Det finns också ett vandrarhem strax utanför parkgränsen som man kanske kan använda för första och sista natten. Dock är det en kraftig stigning upp på platån ( sedan är det i stort sett platt) och det finns ingen kollektivtrafik närmare än Särna.
 
Vindelfjällen

Vindelfjällen är fint tycker jag. Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs är trevlig och har korta etapper. Något längre etapp mellan stugorna Aigert och Serve (19km) men det ligger ett vindskydd (Juovvatjåhkka) ungefär halvvägs om det blir för tufft.
 
I Fulufjället är det kort mellan stugorna, dock är inte alla stugor till för övernattning. Det finns också ett vandrarhem strax utanför parkgränsen som man kanske kan använda för första och sista natten. Dock är det en kraftig stigning upp på platån ( sedan är det i stort sett platt) och det finns ingen kollektivtrafik närmare än Särna.

Dalatrafik kör från Särna till Fulufjället Njupeskär. Turen ska förbeställas minst tre timmar I förväg.
 
Tack för tips!
Det är onekligen inte helt tillrättalagt för en tur med korta avstånd där varje dag avslutas vid en ny fjällstuga. Jag är lite överaskad att det varit så svårt att hitta även om en del av mig nog tycker det är ganska bra att vi inte täcker fjällkedjan med stugor.

Fulufjället är ett område där det skulle vara möjligt men det finns tyvärr ingen samlad information, istället finns 3 olika verksamheter som har tillgängliga stugor att hyra. Så om någon visit dalarna-representant läser så har ni faktiskt en möjlighet att göra något till synes sverige-unikt i turskidfjällsammanhang.

För att kunna variera turen mer och skapa lite flexibilitet har jag tänkt om och planerar istället med flera övernattningar vid samma stuga. Så att en längre fjälstugebytar-dag kan blandas med kortare turer där övernattning sker på samma plats.

Vindelfjällen är ett spännande exempel som tyvärr utmanar lite för mycket för just den tänkta turen men kanske kanvara intressant för andra. Här bifogas en översiktsbild:
ammer-hem-stor.jpg
 
Tack för tips!
Det är onekligen inte helt tillrättalagt för en tur med korta avstånd där varje dag avslutas vid en ny fjällstuga.

Jo det är det, men ska du ha 6 km mellan stugorna så är du nästan extrem. Man åker ofta skidor snabbare än man går, och om du tar tex Norra Kungsleden så är det inte ovanligt att folk hoppar över en och annan stuga just på grund av att man ganska enkelt kommer längre. Tjäktja är väl den som flest hoppar över, men även Singi är "lättöverhoppad"

Varför vill du åka så kort varje dag? Kanske är att utgå från ett ställe och göra dagsturer mer rimligt?
 
Förra året åkte vi edsåsdalen STF - lyckans läger - hålfjället fjällhotell - ottsjö och vi kunde inte fortsätta till östra Vålådalen för att isen på sjön var svag. 6-10 km mellan stugorna. Vi gjorde det med en 4 och 7 åring och det gick bra. Första dag är mest uppåt och tog lite längre.

Vi vill gärna göra nåt lika nu med påsklovet, men det är inte så lätt att hitta stugor i halva mil - 1 mil mellandistans från varandra.
 
En idé var hällsjön (Idre) - siljanskojan - spångkojan - hävlingstugorna - och sen till Norge och Grövelsjön eller till Rogen (med storrödtjärn mitt i mellan). Men det är inte lätt med transport. inte säkert med snö i påskveckan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...