Everest needs to be un-fucked now!

Det är nog rätt många som skulle betala en skaplig summa för att få springa hundra meter på just OS-arenan just under tävlingen också.

Varför ta hänsyn till några elitistiska typer som vill reservera just den löparbanan och just den tiden för egen räkning?
Om du vill öppna OS för intresse utan krav på prestation så är det bara att argumentera för det. Men tråden handlar Mount Everest.

Elitism, javisst är det så. Men som ovan om det ska accepteras ställt mot elitidrottens krav på prestation så är det en annan diskussion.

Är det ett försök att nyansera bort elitism i andra fall?

Om man tycker det är så, att det ska vara så att den som använder rep och andra hjälpmedel (eller hur det ska beskrivas) kanske inte har något att göra på Mount Everest så är det tydligare att skriva så än att gömma dig bakom annat som t.ex. olika liknelser.

Syrgas har i förbifarten nämnts, det kanske är så att det är där gränsen går -behöver du syrgas så får du klättra något annat berg?


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Om du frågar vad jag personligen anser så har jag nog skrivit det tidigare i tråden:
Eftersom "turisterna" är både fler och rikare än elitalpinisterna och det bara finns ett Everest så är kampen förlorad på förhand när det gäller just det berget. Bättre att ägna energin till frågor som betyder något.


Men det betyder inte att jag inte förstår "elitisternas" frustration, på samma sätt som jag kan tänka mig att det skulle vara frustrerande för eliten inom vilken sport som helst att förhindras att testa sina gränser.
 
Om du frågar vad jag personligen anser så har jag nog skrivit det tidigare i tråden:
Eftersom "turisterna" är både fler och rikare än elitalpinisterna och det bara finns ett Everest så är kampen förlorad på förhand när det gäller just det berget. Bättre att ägna energin till frågor som betyder något.


Men det betyder inte att jag inte förstår "elitisternas" frustration, på samma sätt som jag kan tänka mig att det skulle vara frustrerande för eliten inom vilken sport som helst att förhindras att testa sina gränser.

Frågor som betyder något... du utgår ifrån dig själv om vilket ämne du tycker är intressant och så vidare. Huruvida det är världsligt, eller betyder något, är inte relevant på annat sätt att man kastar bort sin egen tid genom att delta i något som man inte är intresserad av.

I texten blev de hindrade, inte bara p.g.a. det var folk utan brister eller om det var vädret kommer jag inte ihåg.

Annars så är det bara ett påstående om ett problem som i sin tur kan gå att lösa genom andra saker, organisering eller liknande.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Kanske en analogi för den normale fjällvandraren skulle kunna vara tillrättalagda spänger i Sarek, kanske handikappvänliga trallar och ramper, guidade turer på fyrhjuling? För det är väl egentligen ganska elitistiskt att exkludera de som vill se Sarek, men inte har möjlighet att ta sig in för egen maskin? Analogin haltar måhända kanske, men allt kanske inte alltid ska vara tillgängligt för alla hela tiden? Och var drar man isf gränsen? Jag har inga svar, men ställer frågan.
 
Kanske en analogi för den normale fjällvandraren skulle kunna vara tillrättalagda spänger i Sarek, kanske handikappvänliga trallar och ramper, guidade turer på fyrhjuling? För det är väl egentligen ganska elitistiskt att exkludera de som vill se Sarek, men inte har möjlighet att ta sig in för egen maskin? Analogin haltar måhända kanske, men allt kanske inte alltid ska vara tillgängligt för alla hela tiden? Och var drar man isf gränsen? Jag har inga svar, men ställer frågan.

Tummen upp för den liknelsen, den var nog bäst hitills.
Jag har inte något självklart svar på vem som har mest rätt....

Är antalet besökare på Everest varja år begränsat via klättertillstånd eller är det fritt fram för ALLA som har råd?

/Patrik
 
Kanske en analogi för den normale fjällvandraren skulle kunna vara tillrättalagda spänger i Sarek, kanske handikappvänliga trallar och ramper, guidade turer på fyrhjuling? För det är väl egentligen ganska elitistiskt att exkludera de som vill se Sarek, men inte har möjlighet att ta sig in för egen maskin? Analogin haltar måhända kanske, men allt kanske inte alltid ska vara tillgängligt för alla hela tiden? Och var drar man isf gränsen? Jag har inga svar, men ställer frågan.

Gränsen är nog riktigt svår när det kommer till kritan, om det måste finnas en gräns. Just leder och anpassning finns det en tråd om och i den så är det delade meningar som exempel och om jag kommer ihåg rätt så är en del av den åsikten att det inte ska underlättas för den gruppen för dels så blir det lättare även för de som inte behöver det och dels för att "vad har de där att göra".

En fråga, för fundering, om nu det skulle (hypotetiskt) finnas en handikappramp och en person som tagit sig fram tack vare den och denne någon berättade om sin upplevelse. Skulle du av (enbart) två alternativ tänka - Löjligt! - Roligt! Och sedan varför?

Saker har förändrats på många sätt. Till idag enkla "vardagliga" saker i "fordonsparken" som från släde med hundspann till snöskoter och på Mount Everest så finns det "rep".
 
När jag var i Nepal för tre år sen träffade jag ett ungt Danskt par på hotellet. "vi ska klättra Everest" fick jag snabbt höra och inombords suckade. Inte för denna omtalade Elitism, för jag är av åsikten att det är idiotiskt att göra det, framförallt när man har så liten koll eller förmåga som dessa personer. De kom bara för en paketresa upp för Everest och deras liv var helt i andra personers liv.

I helgen dog 4 personer på Everest, just personer som de ovan. De la sina liv in arrangörers hand och arrangörerna lät dem betala med sitt liv. Jag lästa att åtminstone de första två dog av höjdsjuka och det är 100% arrangörens fel. De ska stoppa sina kunder i tid. Passande nog såg jag "Everest" i helgen också, där Rob Hall tog med två (eller mer beroende på hur man ser det) personer i döden, bara för att han inte följde det han själv sagt. Han lät en person nå toppen försent, vilket han visste, det ledde till båda deras död + en till person.

Jag är dock för allas människors rätt att offra sitt eget liv, det är deras val.
 
Gränsen är nog riktigt svår när det kommer till kritan, om det måste finnas en gräns. Just leder och anpassning finns det en tråd om och i den så är det delade meningar som exempel och om jag kommer ihåg rätt så är en del av den åsikten att det inte ska underlättas för den gruppen för dels så blir det lättare även för de som inte behöver det och dels för att "vad har de där att göra".

En fråga, för fundering, om nu det skulle (hypotetiskt) finnas en handikappramp och en person som tagit sig fram tack vare den och denne någon berättade om sin upplevelse. Skulle du av (enbart) två alternativ tänka - Löjligt! - Roligt! Och sedan varför?

Saker har förändrats på många sätt. Till idag enkla "vardagliga" saker i "fordonsparken" som från släde med hundspann till snöskoter och på Mount Everest så finns det "rep".

Fordon har underlättat vår förmåga att ta sig fram men det är en skillnad: Många fordon används för någon form av arbete eller nytta - eller att ta sig till och från jobbet. Det är få som för att förtjäna sitt levebröd måste klättra everest, med eller utan rep.
Om nu arbete och nytta ska vara en parameter i diskussionen, kankse upplevd glädje är viktigare och då kanske rep uppför everest blir viktiga för somliga.

Inte självklart med vad som är viktigt!

/Patrik
 
Det är få som för att förtjäna sitt levebröd måste klättra everest, med eller utan rep.
Fast det är väl onekligen så att det är en hel del folk som tjänar sitt levebröd på att hjälpa andra klättra upp för Everest, som skulle få se sig om efter annat jobb om elitisterna fick som de ville.

Inte för att jag riktigt tycker att det är ett lysande argument för eller mot heller, ville bara påpeka det.
 
Fast det är väl onekligen så att det är en hel del folk som tjänar sitt levebröd på att hjälpa andra klättra upp för Everest, som skulle få se sig om efter annat jobb om elitisterna fick som de ville.

Inte för att jag riktigt tycker att det är ett lysande argument för eller mot heller, ville bara påpeka det.

Även de infödda är i isfallet med livet som insats och i filmen sherpas som jag tidigare nämt så väljer de flesta sherpas mer eller mindre frivilligt att avsluta jobbet och förlora inkomster pga olyckan och samma sak året därpå. Jag uppfattar ett delvis religöst motiv (man har retat gud/gudinnan) men kanske också en dos överlevnadsinstinkt.

Efterlevandeskyddet har ocks debaterats flitigt i sammanhanget och det kan ju diskuteras även för klättarnas anhöriga, oavsett hur mycket hjälp de köpt sig så blir anhöriga ledsna om de inte kommer hem.

Men visst blir det lokala arbetstilfällen som annars inte funnits, men är det till rätt pris?

/Patrik, fortfarande mest frågor och få svar
 
När jag var i Nepal för tre år sen träffade jag ett ungt Danskt par på hotellet. "vi ska klättra Everest" fick jag snabbt höra och inombords suckade. Inte för denna omtalade Elitism, för jag är av åsikten att det är idiotiskt att göra det, framförallt när man har så liten koll eller förmåga som dessa personer. De kom bara för en paketresa upp för Everest och deras liv var helt i andra personers liv.

I helgen dog 4 personer på Everest, just personer som de ovan. De la sina liv in arrangörers hand och arrangörerna lät dem betala med sitt liv. Jag lästa att åtminstone de första två dog av höjdsjuka och det är 100% arrangörens fel. De ska stoppa sina kunder i tid. Passande nog såg jag "Everest" i helgen också, där Rob Hall tog med två (eller mer beroende på hur man ser det) personer i döden, bara för att han inte följde det han själv sagt. Han lät en person nå toppen försent, vilket han visste, det ledde till båda deras död + en till person.

Jag är dock för allas människors rätt att offra sitt eget liv, det är deras val.

Du menar att det är farligt och krävs en del saker även fast repen sitter där?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
Magnus H Mt Everest på riktigt Alpin / Bigwall 47
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
zzeezz Mount Everest från toppen Alpin / Bigwall 3
janotse Rabatt på Everest.... Alpin / Bigwall 0
9090 affisch på mount everest Alpin / Bigwall 9
sfrge Everest Alpin / Bigwall 1
jd IMAXX-filmen om Everest Alpin / Bigwall 9
extremast Mount everest Alpin / Bigwall 7
ritron Atmosfärstryck på Mount Everest Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...