Jakt och äganderätt.

Det har ju varit lite frågetecken kring äganderätten och frilufsare tillsammans med allemansrätten.

Hur förhåller sig äganderätten och jakten, med tanke på att om man gått in i ett viltvårdsområde så kan man inte gå ur.

Äganderätten bör ju i så hävdas likadant som den gör gentemot den som är i skogen utan att jaga.

T.ex. http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/markagaren-kritisk-mot-vargjakten

Citat:
Att ha jägare springande i sina skogar är inget som han är särskilt förtjust i. Förutom att de skjuter vargar tycker han att jägarna skräpar ned.

Folk tycker en massa saker men det är inte deras mark. Jägare ser det som att vargen tar deras älgar och hundar. Men de äger egentligen ingenting. Det är vi som har betalat pengar för marken.
 
Jakträtten är synonym med äganderätten. Dock kan beskattningen regleras centralt exempelvis genom älgskötselområden (ÄSO). Dock så är i regel åtagandena endast för just älg medan annat vilt i regel får fällas utan restriktioner.

Vargjakt är skyddsjakt, och får därmed bedrivas av jägare som inte har jakträtten på marken jakten bedrivs på.
Jaktlagen 1987:259 sa:
§23

3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.
Regeringen får medge att jakt efter björn, varg, järv, lo eller säl bedrivs på annans jaktområde.
Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från första stycket. Lag (1991:1769).
 
Markägaren har rätt att undanta marken från jakt men då får han inte själv jaga på den heller.

Vargjakten är en licensierad skyddsjakt med andra regler än normal licens jakt.
 
I artikel så står det att han inte kan gå ur viltvårdsområdet och kan inte hindra att jakt sker på hans mark.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
I artikel så står det att han inte kan gå ur viltvårdsområdet och kan inte hindra att jakt sker på hans mark.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Man kan ansöka hos länsstyrelsen om utträde ur viltvårdsområde, men det är inte säkert att det beviljas.

Ur: Lag (2000:592) om viltvårdsområden

33 § På ansökan av fastighetens ägare eller viltvårdsområdesföreningen får länsstyrelsen besluta att ur viltvårdsområdet utesluta
1. en fastighet som på grund av ändrad användning eller annars saknar väsentlig betydelse för verksamheten inom området,
2. en fastighet eller flera fastigheter med samma ägare som kan utgöra en egen enhet för viltvård, om övriga fastigheter inom viltvårdsområdet kan bestå som ett lämpligt sådant område.
Om fastighetsägaren och viltvårdsområdesföreningen är ense om en uteslutning som avses i första stycket 1 får föreningen besluta i frågan.


Ett exempel när det inte beviljades:

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/markagare-nekas-avgora-om-jakt/
 
Jag är inte säker om jag är rätt ute här, så rätta mig mer än gärna om jag har fel!

Till att börja med så kan det kanske vara så att mannen i tidningsartikeln har blivit "tvingad" att ingå i ett viltvårdsområde enligt;
7 § För att ett viltvårdsområde skall få bildas krävs att bildandet
1. främjar vården av den eller de viltarter som samordningen avser,
2. är lämpligt med hänsyn till områdets belägenhet och omfång,
3. medges av en majoritet av fastighetsägarna inom området.
Majoriteten skall utgöra minst fyra femtedelar av antalet fastighetsägare och dessa skall äga minst fyra femtedelar av viltvårdsområdets areal. I ett omarronderingsområde enligt 1 § jordförvärvslagen (1979:230) gäller i stället att majoriteten skall utgöra minst hälften av antalet fastighetsägare och att dessa skall äga minst hälften av viltvårdsområdets areal.
Vid omröstning har varje fastighetsägare, oavsett om han äger en eller flera fastigheter, en röst. Personer som äger en fastighet med samäganderätt har en röst tillsammans.


Han kan utan tvekan gå ur viltvårdsområdet om vi tar en titt på;
28 § På begäran av en fastighetsägare som av ideella skäl motsätter sig jakt skall hans fastighet undantas från områdesjakt och gemensamhetsjakt.

Vidare hävdar mannen i tidningsartikeln att han inte kan gå ur viltvårdsområdet för att då kan han inte jaga. Torde vara så att han hamnar i något sorts moment 22 enligt;
8 § I ett viltvårdsområde får inte någon fastighet tas in som med hänsyn till omfång eller användning saknar betydelse för verksamheten i viltvårdsområdet.
En fastighet som lämpligen kan bestå som en egen enhet för viltvård får inte anslutas till ett viltvårdsområde utan ägarens samtycke. Detsamma gäller om det är fråga om flera fastigheter som har samma ägare.


Dvs hans fastighet är av sådan omfattning att den bör tas med i viltvårdsområdet, men för liten för att utgöra en egen enhet. Tro mig, det här är en ren chansning av mig 😝 Mest roligt att se vad ni tror.
 
Man kan ansöka hos länsstyrelsen om utträde ur viltvårdsområde, men det är inte säkert att det beviljas.

Ur: Lag (2000:592) om viltvårdsområden

33 § På ansökan av fastighetens ägare eller viltvårdsområdesföreningen får länsstyrelsen besluta att ur viltvårdsområdet utesluta
1. en fastighet som på grund av ändrad användning eller annars saknar väsentlig betydelse för verksamheten inom området,
2. en fastighet eller flera fastigheter med samma ägare som kan utgöra en egen enhet för viltvård, om övriga fastigheter inom viltvårdsområdet kan bestå som ett lämpligt sådant område.
Om fastighetsägaren och viltvårdsområdesföreningen är ense om en uteslutning som avses i första stycket 1 får föreningen besluta i frågan.


Ett exempel när det inte beviljades:

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/markagare-nekas-avgora-om-jakt/
Problemet som jag kan se i den här pragrafen måste väl vara att han inte har ändrat användningen av sin fastighet. Samt att hans fastighet är av väsentlig betydelse för verksamheten. Upplevs hans fastighet vara av signifikans kommer det inte att gå ur viltområdet med hjälp av den här paragrafen.
 
Det finns ju en del som är osagt i artikeln. Men han vill ju inte att älgen äter hans planteringar och att vargen är bättre än jägare. Och finns inte vargen där så måste det ju finnas jakt om inte av någon annan så av honom själv.


Hur stor är en fastighet som kan vara en egen enhet i 8 §, det låter som att han själv skulle kunna sköta jakten där?


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Problemet som jag kan se i den här pragrafen måste väl vara att han inte har ändrat användningen av sin fastighet. Samt att hans fastighet är av väsentlig betydelse för verksamheten. Upplevs hans fastighet vara av signifikans kommer det inte att gå ur viltområdet med hjälp av den här paragrafen.


Exaktemente! Och då kan det dels handla om hur stor hans fastighet är och dels om hur den är belägen inom viltvårdsområdet. Mitt i eller längs ena kanten, liksom. Undrar om han gjort någon ansökan.
 
Han kan undanta fastigheten från jakt men om han vill ta ur den från vvo för att jaga på den själv måste han ha tillstånd från länsstyrelsen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...