Skridskor i Göteborg

Hej

Är väldigt sugen på att ge mig ut och åka skridskor, men eftersom jag inte bott i Göteborg så länge har jag inte koll på var man kan åka. Är det någon som har några tips? Bor ungefär vid Skatås motionscentral om det finns någon bra farbar sjö relativt nära där(?) Är nämligen cykel som gäller som transportmedel..

Tacksam för alla tips
//Daniel -trött på tentaplugg
 
Hej !
Bli medlem i nån skridskoklubb som anordnar utfärder. I Gbg är det Friskis, Friluftsfrämjandet och GLSK som har det.
Oftast är det gemensam transport, samåkning till lämpliga sjöar. Oftast samling vid Tv huset!

I Vättlefjäll brukar det finnas fina sjöar, men du måste ju kolla av israpporterna!

Delsjön är lurig....

Lycka till!

Anna
 
*Tackar och bockar för svaren*

Samåkning låter ju inte så tokigt -och speciellt inte från tv-huset(!) Får nog bli till att gå med in nån klubb till nästa vinter isf. (med tanke på regnet och plussgraderna nu så lär det väl inte bli något åkt för min del i år...)

lignell; sa:
Delsjön är lurig....

Jasså? Det var ju synd. :-( Vad är problemet med den?

//Daniel
 
Delsjöarna är Göteborgs vattenreservoar, vilka fylls på med vatten från Göta älv via en tunnel från Alelyckan. Det gör att vissa partier, främst vid inloppet i Lilla Delsjön, kanalen mellan sjöarna och utloppet i Stora delsjön kan vara mycket strömma, dessutom med varmare vatten. Dessutom kan vattennivån sjunka fort om intaget från älven måste stängas av någon anledning.
 
skrinnare; sa:
Delsjöarna är Göteborgs vattenreservoar, vilka fylls på med vatten från Göta älv via en tunnel från Alelyckan. Det gör att vissa partier, främst vid inloppet i Lilla Delsjön, kanalen mellan sjöarna och utloppet i Stora delsjön kan vara mycket strömma, dessutom med varmare vatten. Dessutom kan vattennivån sjunka fort om intaget från älven måste stängas av någon anledning.
Ajdå!

Låter som ett väldigt bökigt sätt att fixa en vattenreservoar på att bygga en lång tunnel... men man tager vad man haver, antar jag..

Tur att man inte hunnit testa den då iaf.
 
Absolut. Isläget generellt är mkt bättre än vad folk tror, som vanligt. Glsk har utfärd på lördag!

Jag tycker du ska gå med i någon klubb! Det är inte för sent än, tvärt om! Säsongen har bara börjat!
Jag vet inte hur det är med Friluftsfrämjandet, men glsk har som krav att du måste komma på en välkomstkväll för att få följa med på utfärd. Det kommer några fler tillfällen framigenom så du har gott om tid på dig att hänga på!

Vänta inte utan signa upp dig NU!
 
Maua; sa:
Absolut. Isläget generellt är mkt bättre än vad folk tror, som vanligt. Glsk har utfärd på lördag!

Jag tycker du ska gå med i någon klubb! Det är inte för sent än, tvärt om! Säsongen har bara börjat!
Jag vet inte hur det är med Friluftsfrämjandet, men glsk har som krav att du måste komma på en välkomstkväll för att få följa med på utfärd. Det kommer några fler tillfällen framigenom så du har gott om tid på dig att hänga på!

Vänta inte utan signa upp dig NU!

Achso, men borde det inte slita rätt bra på isen om det är typ +5 och regn? :S
Vad går man igenom på såna där välkomstkvällar? Jag är ingen erfaren långfärdsåkare så jag skulle nog behöva lite teknikträning och så för såna utfärder -har åkt rätt mycket hockeyrör på sjöar, men är ju inte riktigt samma sak... Finns det sånt att tillgå? Glsk verkar ju mest vara för såna som varit med ett tag men hur är det med typ ff och friskis?

Tack för svaren!
//Daniel
 
azog; sa:
Achso, men borde det inte slita rätt bra på isen om det är typ +5 och regn? :S
För de snötäckta isarna är det bra med plusgrader och regn så en del isar blir bättre i.o.m. att man blir av med snötäcket och kan få en skaplig stöpis när det fryser på igen.
 
Kanske lite sent svar.
Alla klubbarna har teknikträning på rudalen olika dagar i veckan. Och utfärder på helgerna...
Friskis är på Rudalen på tisdagar. Gå in på deras hemsida så ser du vad som krävs.

Nu har det ju tyvärr snöat på alla fina isar...

Lycka till med skridksoåkningen. Det är gott om tid kvar. Förra säsongen åkte jag på långfredagen!
 
på GLSK:s välkommerntäffar går man igenom grundläggande saker, som vad för utrustning man skall ha, lite om olika isar och lite annan teori. Väldigt nybörjarorienterat.
Sen är det åkning på ruddalen som gäller (efter teoripasset så ta med skridskor) Färdledarna som håller i kursen börjar med att ta upp ett grupp 5 tempo, som innebär långsam åkning. Därefter ett grupp 4 tempo, som är mer krävande, dom som vill kan även prova på att hänga med i ett grupp 3 tempo som är mkt krävande. Klarar du av att åka med i grupp 4 tempo utan problem så blir du "godkänd". Det är ingen som står och pekar på var och en och talar om att man e godkänd resp icke godkänd, utan det är upp till var och en att känna det själv. Får man slita i 4 tempo kommer det inte bli så roligt på turen, vare sig för dig eller alla andra.

Jag tror att GLSK har haft en nybörjarutbildning i år. men hör med dom andra föreningarna!
Eller gå på en välkommenkväll och känn efter! Det är ju bara att träna denna säsongen då och förhoppningsvis klarar du det året där på!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.