Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta

Med den sena snösmältningen i åtanke tror jag att detta är närmast en förutsättning. Ni kommer ju ner på sydöstra sidan från Unna Räita. Jag skulle stanna på den sidan. Det är förstås lite skråigt en bit, men bättre än ett farligt vad.

Ok.
Just pga den sena snösmältningen kommer vi med största sannolikhet inte gå via Nallo utan gå in i Unna Reaiddavaggi från Vistasdalen -om nu vattennivåerna tillåter det- för att sedan vänta tillbaka till Vistasdalen och fortsätta mot Nikkaluokta.
 
Ibland ställer vädret till det...
Dag 1 Abisko --> Abiskojaure gick vi i regn fram till sista timmen, då det slutade regna och vi torkade upp.

Dag 2 Abiskojaure --> Alesjaure Vaknade tidigt på morgonen av spöregn (som skulle hålla i sig hela dagen). Packade ihop tältet blött och började gå mot Alesjaure. Regnet upplevdes värre när vi kom upp på fjället och vinden tilltog, temperatur runt 7 grader.
Borrade ner våra huvuden och gick på i rask takt. När vi kl. 14.15 såg skylten att det var 5 km till båtlänningen och att båten gick 15.30 ökade vi tempot, vi bestämde oss för att vi skulle ta båten sista kilometrarna till stugan. Vi hann fram till båten 15.30, båtföraren sade att han hade kört skytteltrafik hela dagen över sjön då vädret var så dåligt. Vi bestämde oss för att sova inne denna natt då regnet inte avtog och allt utom sovsäckar och lite kläder var blött. Alesjaure hade någon typ av rekord den natten, 104 övernattare på 78 bäddar.

Dag 3 Alesjaure --> Vistas På natten sprack det upp och solen tittade fram, på morgonen tilltog även vinden så jag slog upp tältet på tork innan frukost. Tältet torkade upp på drygt 1,5 timmar. Vandringen till stugan i Visttasvaggi var otroligt fin om man bortser från de sista 3 km till stugan som går i tät björkskog. Här mötte vi 3 personer på hela dagen, skön skillnad mot Kungsleden. Slog upp tältet och pratade med stugvärden om våra planer på Unna Reaiddavaggi, hon avrådde oss starkt från detta pga av senaste dagarnas regn och därmed höga flöden. En grupp britter hade tydligen blivit hämtade av fjällräddningen längre ner i Visttasvaggi dagen innan då de hade fastnat mellan två jokkar.

Dag 4 Ofrivillig vilodag Då vi skrotade våra planer kring Unna Reaiddavaggi tänkte vi ta en liten dagstur en bit upp mot Mårma. Lagom till vi passerade trädgränsen började det blåsa starkt och regna. Vi pinnade på en bit till tills vi kom fram till en jokk, den kunde vi inte passera pga av högt vattenflöde så vi vände tillbaka ner i dalen. Pratade med Erik Sarri som kör båten i dalen på telefon då vi skulle bli upphämtade 12 km uppströms Nikkaluokta dag 6. Han kunde inte hämta oss där för att vattnet var för högt, dock kunde han hämta oss 15 km uppströms istället, dvs 19 km från Vistasstugan.

Dag 5 Vistasstugan --> Nikkaluokta Vi kom iväg vid 11 och första 5 km ner till bron var riktigt blöta och min sambo med lite lägre kängor var tvungen att byta till sandaler för att vada på ett ställe. Vid bron mötte vi ett gäng som hade gått från Nikkaluokta och sa att det var väldigt blött söderöver. Fram till bron var skogen ganska tät och tråkig, efter det öppnade det upp sig lite och vandrigen blev finare. Det skulle visa sig att de kilometrar vi hade gått innan vi mötte upp dem var betydligt blötare än de ner mot Nikkaluokta. Vi tog lunch vid kåtan/vindskyddet som är utmärkt på kartan. Status på denna borde uppdateras till förfallen då det är hål i taket. Tyvärr hade folk lämnat väldigt mycket skräp efter sig där så vi satt ute i duggregnet och blåsten och åt lunch. Efter ett par timmar insåg vi att det gick betydligt fortare att gå än vad vi hade trott så när vi fick täckning ringde vi Erik Sarri så vi kunde bli upphämtade 19.30 samma dag 15 km uppströms Nikkaluokta. När vi hoppade på båten berättade han att vattnet i älven hade sjunkit med nästan 1 meter på 3 dagar så de hade verkligen upplevt extrema flöden.
Så den sista övernattningen blev inomhus i Nikkaluokta, var ganska skönt då dagen efter bjöd på 7 grader och regn i sidled.

Summa summarum Ibland blir det inte som man tänkt sig. En vecka med regn, vind och temperaturer under 10 grader var lärorikt det med. Låg temperatur och vind har jag inga problem med, det är ihållande regn som är trist. Har varit ute på ett 10-tal sommartur till fjälls, aldrig varit med om så ihållande dåligt väder som denna tur. Var enbart dag 3 och dag 5 som var härliga att gå.
Tyvärr fick vi skrota idén om Unna Reaiddavaggi och Unna Räitastugan, som var lite resans mål. Det finns gott om bra tältplatser i Visttasvaggi hela vägen ner till där vi blev upphämtade. Vi hade inga problem med mygg, berodde nog dock på vädret. Visttasvaggi ser jag gärna igen och då gärna i slutet av augusti för att få höstfärgerna.
Vill tacka Fjällrävarna för den fina bastun ni donerade pengar till vid Vistasstugan.
Som avslutning får jag ändå säga att en sak på vandringen gjorde att den hamnade på en topplacering ändå, min sambo friade till mig i Visttasvaggi och giftermål blir av framöver :).
 
Grattis!

Ja, vandring i blött väder är något särskilt... Tog med min lillasyster på hennes första fjällvandring; Nikka-Vakkotavare-Saltoluokta. Det regnade i princip hela tiden. Alla kort är med regnställ på. Men systeryster avskräcktes inte! Det första hon sa när vi tokat upp i Saltoluokta var "nästa år vill jag ha en bättre ryggsäck!"
 
Grattis!

Ja, vandring i blött väder är något särskilt... Tog med min lillasyster på hennes första fjällvandring; Nikka-Vakkotavare-Saltoluokta. Det regnade i princip hela tiden. Alla kort är med regnställ på. Men systeryster avskräcktes inte! Det första hon sa när vi tokat upp i Saltoluokta var "nästa år vill jag ha en bättre ryggsäck!"

Tackar :).
Ja det är väl det som är lite charmen med att vara ute, man är ganska liten i det stora hela och elementen är mäktiga
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
4000 Abisko-Mårmast.-Vistas-Kaskavagge-Tarfala Fjällvandring 9
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.