Gissa position

En första ledtråd. Färden startade i en nationalpark. Vi har precis gått ur den för att nästa dag gå in i densamma igen. Sedan går vi in i en annan nationalpark. Vattenståndet är mycket högt.
 
Kombinationen av flera nationalparker kan ju börja med Stora Sjöfallet och senare inkludera Sarek. Med den utgångspunkten gissar jag att ni vadar över Sluggájåhkå strax innan den rinner ut i Spádnejåhkå. Skulle detta vara rätt kan det vara sydvästbranten av Hállji vi ser i fonden.
 
Då gissar jag att ni vadar där stigen från Sjöfallsstugan kommer fram till utloppet ur Bietsávrre. Tyckte tidigare att det var för lite björkskog i flygbilden på den här platsen.
 
Nu blev det rätt. Jag skrev att det vi vadar över nog inte ens är en jokk i ett försök att vara lite spetsfundig. Saken är den att det verkligen är en jokk men utan namn på kartan.
I STF:s årsbok 1920 beskriver H.N. Pallin i sitt bidrag om Slugga:
”Problemet under vandringen är passagen över Rissajokk, som avbördar vattnet från den betydliga, i sin fördolda ensamhet betagande fjällsjön Petsaure. Är icke sommaren särskilt torr, som den var ifrågasättande år, torde älven vara ganska besvärlig att vada. Vi gingo över den i en fors, omkring en halv kilometer vädet om dess utlopp ur Petsaure, och där torde vara ett av de bästa vadställena.”
När vi gick där för 40 år sedan var sommaren mycket blöt, i stort sett oavbrutet regn de första veckorna. Fjällkartan saknar som sagt namn och i ritningen döljs den av gränsdragningen. Så här ser det ut i ortofoto med vadet utsatt.
 

Bilagor

  • Rissajokk.jpg
    Rissajokk.jpg
    49.4 KB · Visningar: 316
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...