Island peak eller dylikt i december 2016

Efter att i höst slutfört terminens studier i Singapore är jag extremt sugen att ta några veckor i Nepal "på vägen" hem och vänder mig hit för tips och eventuell medresenär.

Ursprungligen har jag tittat på olika arrangörer efter expeditioner i december månad och då i stort sett endast hittat till Island Peak, vilket också verkar vara vad jag söker efter gällande svårighetsgrad (PD). Men efter att ha läst den här tråden är jag också öppen för att lösa det likt ts, men gör det gärna tillsammans med någon annan då! Oavsett om jag gör det genom arrangör eller ej skulle det vara kul att göra sällskap med någon, så finns intresse så är det bara att höra av er!

Nu till lite frågor:
Finns det några andra tips på toppar att bestiga i december som kanske innebär kortare/billigare expeditioner?
Vad jag förstår ligger december i högsäsong, men de flesta arrangörer slutar göra expeditioner i november. Hur ser december egentligen ut, bra eller dåligt att åka då?
Ser mig själv ha ganska bra fysik, om än jag haft bättre, och har några månader att förbättra den. Hur höga är kraven, "god fysisk form" som ofta nämns är ju ganska relativt?
Är det någon skillnad i krav för att klara det genom arrangör jämfört med egen guide?


Kort om mig själv:
Aktiv 21-årig kille, som fått upp ögonen för bergsbestigning. Har egentligen endast erfarenhet från en veckas grundkurs i alpinism i Chamonix, med en topp på 4000 m. I övrigt fjällvandrat lite grann.

Mvh
Anton
 
Hej David!

Vad kul! Jag och en kompis har bestämt avgång från Lukla den 5 december tillsammans med Nima, alternativt hans bror, och en bärare. Därifrån gör vi en vandring på 16 dagar inkluderat Everest BC och Island Peak

Mvh
Anton
 
Coolt! Jag kommer också vara i Nepal första veckorna i december. Åker hemåt vid julafton. Söker ni fortfarande medresenär hade vi kunnat samordna : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Utrustning Peak Island Expeditioner 6
rolar15 Island Peak hösten 2013 Expeditioner 6
MarkusD Island Peak, kontakter Expeditioner 1
Gabba Lämplig fortsättning efter Island Peak? Expeditioner 16
Bulten13 Imja Tse/Island Peak Nepal Part two Expeditioner 5
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
Newlin Island och Carrera Australfrågor Expeditioner 1
Petri Niemelä Island östkust - västkust Expeditioner 5
2839 Island på längden! Expeditioner 0
jonas_b Mera Peak Nepal Vår 2022 Expeditioner 3
Nyss fyllt 50 Mera Peak och/eller Dream Guides? Expeditioner 5
Yakherden Mera Peak i November Expeditioner 17
magol Topptur Mera Peak 6500m Nepal mars 2010 Expeditioner 2
skolanna Peak Lenin Expeditioner 7
davidwembrand Peak Lenin Expeditioner 0
fekmem LitePac Peak Expeditioner 2
SkidaAconcagua Peak Kommunism Expeditioner 7
treepath Söker en tjejkompis (eller flera) som också tycker om att vara ute i naturen! Expeditioner 12
kjellkvist Paddla Norska kusten utan medhavd mat eller pengar Expeditioner 55
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
danne_doppsko Bestigit Aconcagua 05/06 eller senare? Expeditioner 2
sebbe_Huss Måste man vara superman Eller? Expeditioner 42
backpacer Kilimanjaro - boka här eller där? Expeditioner 2
x-treme Expedition på Liv eller död??? Expeditioner 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...